Siapa Nak Beli Curtain??
.
Di sini bukan nya tempat glamer nak shopping. Kalau nak glamor shopping pegi la ke Paris ke, Milan ke atau London. Feshen, kasut, dan segala tok nenek ada di sana. Orang kata tempat orang orang kaya buang duit. Tu kira shopping aje. Belum kira hotel dan makan lagi. Kalau campur semua memang mahal. Lainlah orang kaya tempat macam ni adalah tempat buang duit. Orang kata buat tuju anjing aje duit tu sebab dah banyak sangat.
So orang kata lagi yang suka dok shopping moping ni adalah mak datin dan datin seri. Aku tak taulah seri dia sampai macam mana tapi aku rasa memang betoi pun. Masa aku di Istanbul di beberapa kedai, especially kedai kapet peniaga siap pandai cakap melayu dan siap tunjuk kad datin dan puan seri. Alahai hebat dan gah nya depa shopping.
Aku pula kalau nak shopping pun untuk isteri dan anak anak aje. Tambahan anak anak aku yang berderet deret tu lagi lah calculative nak shopping. Sebab duit ni kena set priority dan tak perlu membazir. Kalau perlu aje belanja. Kalau macam ni syaitan akan merana.
Di London ada satu kedai jual bunga ros poselin. Nama kedai tu apa entah kalau tak silap kedai tu nama Shah Jahan. Kalau pegi mesti nampak muka toya orang melayu. Tersipu sipu bila jumpa sesama melayu. Biasalah Londoner....memang fobia bila jumpa melayu. Orang Brunei pun sama naik melimpah dalam kedai tu.
Aku ingat lagi masa first year belajar kat sana pegilah situ beli bunga pocelin untuk mak aku. Beli sedikit aje. Student...mana lah ada duit. Kita beli runcit runcit tapi kalau mak datin siap borong pukal. Banyak betoi duit depa. kita masa tu nak kuar 10 Pound pun ketaq tangan. Dua tiga taun lepas tu pulak orang gila beli bunga tulip. Termasuk aku..beli untuk mak aku. Tapi bunga tulip tu sekarang dah tak ada lagi di rumah sebab di kecah dan di rabak oleh anak anak aku masa depa kecel kecil dulu. Especially Ubaidullah. Siap dia ambil buat penyapu lagi.
Di negara ni sapa kata tak happening shopping?? Sapa yang mai sini mesti kendong balik langsir. Ada yang beli 20m dan ada yang beli sampai 40m. Aku rasa bukan hanya tingkap aje di pasang langsir. Silap hari bulan pintu toilet pun di pasang..hehehehe.....
Di sini langsir di import dari Turki. memang cantik. Langsir yang aku maksudkan adalah day light curtain. Langsir lain biasa aje. Sulaman dia sarat di bawah dan di tengah. Drop dia sampai 2 to 3 meter memang panjang. kalau sliding door tinggi atau tingkap yang tinggi memang elok. Kalau sliding door pendek kena potonglah sikit. Yang lebih tu tak ape boleh buat sauk ikan ..... hehehe.
Aku dah beli masa mula mula datang. Sikit saja aku beli. Tapi tahun ni mungkin nak beli sikit untuk persiapan hari raya. Cewah........Elok nak letak di ruang tamu aku tu. Tadi pegi town ingat nak beli aje tapi mahal pulak compare dengan di bazar. Tambahan pula USD dan jatuh dan Manat dah naik maka langsir ni makin mahal.
Aku pernah ke Metro Jaya depan KLCC dan belek belek kainlangsir untuk sliding door. Terkejut berok aku sebab harganya kurang lebih RM1300. Tak percaya aku. Sapa lah nak beli. Kalau sliding door biasa kodi kodi nak pakai dlm 5 meter aje.

Tapi di sini langsir yang aku tunjukkan ini memang murah Kalau beli 6m untuk sliding door baru dalamRM250 ringgit bergantung pada design dan jenis kain. So sapa nak order boleh aku belikan. Tapi kena ambil untung la sebab nak kena pau dek kastam dan berat nak memikul. Tapi memang berbaloi.
Masa mula mula nikah tu aku rajinlah jahit menjahit langsir di rumah. Tapi sekarang wife aku dah tere dah pasai jahit menjahit ni. Aku cuma bagi idea aje macam mana nak buat dan design. Dalam gambar ini bunga sulaman yang dapat di lihat tu adalah di sebelah tengah . Di bawah sarat dengan design embroidery yang seakan sama dengan embroidery renda langsir yg dapat di lihat tu.
Kalau tak silap aku la. day light curtain biasa aje pun dah dalan RM12 lebih. Itu pun plain aje. Kalau ada design yang biasa biasa pun dah lebih RM20. Lepas tu the drop pun kontot aje. So kalian semua selamat berjamu mata ye.......

Comments

Unknown said…
Agaknya ada lagi tak kedai shahJahan tu.Dejavu teringat bawak sedara mara yang datang ke london ke kedai shahjahan tu?
Abu Ikhlas said…
Suria,
You ke sana gak ke? Entahlah tapi rasanya ada lagi. Kalau tak silap dia ada satu lagi kedai kat liverpool street. Hidup lagi ke dia tu????

Popular posts from this blog