Cheesecake - Yummie.....yummie.....


Salah satu sifat aku yang tak dapat di kawal adalah dalam mengumpul dan membaca buku. Kadang beli je buku tapi tak baca pun. Cuma enjoy nengok gambar aje. Nak baca buku kena ada mood baru jadi dan kita kena hadirkan diri untuk zahirkan mood. Susah nak faham kan..... Anyway aku baru aje order buku resepi bagaimana nak buat cheesecake dari Amazon.com. Insyaallah dua minggu lagi sampailah kat umah aku tu. Aku dah biasa buat cheesecake ni samaada baking atau chilled. Kalau nak buat yang chilled tu kena ada gelatin. Luckily aku dah tahu satu kedai kat Rawang tu yang membekal gelatin halal yang di import dari Pakistan. Wife aku pun dah pandai buat cheesecake juga. So aku hadiahkan buku resepi ni untuk dia semoga dia dapat buat variaty2 yang baru. Hehehehe...... Sure nanti dia kata aku dok pressure dia buat cheesecake ni. Sure dia kata lagi dah berlambak buku resepi kat library tu....sure aku nak sindir dia lagi..... Bukan macam tu...aku kan minat kumpul buku buku... Bukan apa saja nak lawan dengan member aku sorang tu, siapa pengumpul buku yang paling banyak.


Raya sebulan lebih lagi. Sesiapa kalau nak datang rumah aku bolehlah kasi tahu awal awal and dapatlah makan cheesecake terkini. Insyaallah aku yang buat sendiri. Nak buat cheesecake ni tak susah pun. Kalau yang chilled type tu putar aje pas tu masuk peti sejuk and siap di hidang. Yang baking type pulak kena bakar tapi kalau cara tak betul boleh crack kat atas tu. Sekarang bila aku nak masuk dapur kalau boleh semua orang aku nak bawa masuk dapur bersama sama. Bukan apa nak tanam minat kat isteri dan anak anak aku. Rasa enjoy and excited bila depa dapat menolong and sambil tu gossip gossip dengan anak anak aku.
.
Dulu rajin juga masuk kedapur. Tapi bila dah terlampau jarang masuk dapur dan rasakan dapur bukan milik kita rasa dah malas. Sebab tu mood masak pun kena di jelmakan pada diri. Yelah dulu mana saja barang kita tahu simpan dimana tapi sekarang semua nak kena tanya wife aku. Last last boleh tension sebab cari barang tak jumpa. Sebab tu sekarang kalau aku nak masuk dapur, wife aku yang check apa barang yang dah ada dan apa barang yang nak kena beli. Jadi senang aku nak buat kerja.
Dulu masa mula mula nak buat cheesecake tu nak cari springform pan bukan main susah. Puas aku mencari. One day kalau tak silap pada tahun 1998 aku ke UK atas urusan kerja, aku ambil peluang untuk mencari springform pan ni. Waktu nak balik ke Malaysia aku pun masukkan ke dalam luggage and bila sampai ke Malaysia saja habis terpeleot. Jenuh aku nak reshape to original. Sekarang nak cari kat Malaysia dah senang. Pergi lah ke mana mana kedai cake mesti ada atau ke İKEA. Aku ingat lepas balik bercuti aku nak beli satu springform pan untuk di bawa kesini dan juga gelatin halal. So kalau boring boring bolehlah buat cheesecake and ajak member member makan. Kira ini adalah tambahan projek baru aku kat sini sebagai amal jariah...hehehehe....

Comments

Popular posts from this blog