Fig Plant

Sudah lama aku ingin memiliki pokok fig, tapi aku tak tahu bagaimana untuk mendapatkannya. Dulu aku pernah bawa balik pokok zaiton dari Copenhagen. Masa tu summer time. So far pokok tu naik ok je. Tapi lepas tu dia tak dapat bertahan lagi sebab suasana hujan yang lebat ia tak berapa sesuai.

Satu hari aku nampak ada group peminat pokok fig dalam facebook. Aku pun like. Esok tu aku lihat group ni memang actif. Aku pun hairan dari mana depa dapat. Lepas tu berbagai bagai jenis buah ada. Bila depa petik buat dan di jamu untuk makan aku jadi terliur. Buah fig yang fresh aku pernah makan masa di Munich. Tapi yang dry aku dah makan banyak kali.

Satu hari aku masuk group ni dan terus bertanyakan siapa menjual pokok fig. Dalam masa dua jam aku terus dapat jawapan dari peminat pokok fig, Shahrir Harun. Aku terus chat dgn dia dan terus kerumah dia di Selayang. Rupanya dia mempunyai 30 koleksi pokok fig. Setelah buas mendapat ilmu dan bertanya satu persatu perihal pokok fig ni, aku pun terus beli dua jenis spesis. Harganya memang mahal. Tapi bila dah minat mahal pun dah jadi tak kisah....

Comments

Popular posts from this blog