Tuesday, March 28, 2006

Surat untuk Nisa Balqis



Balqis with her sisters and brothers


Dear Balqis 15th Jun, 2005

Hari ini genap usia Ba 40 tahun. Terasa masa begitu cepat berlalu tanpa di sedari. Tiada ciuman dari ummi dan anak-anak hari ni. Ba masih lagi ingat waktu Ba masih di sekolah. Pernah masa Ba darjah satu cikgu pukul Ba sebab gagal hafal sifir. Tapi masa di sekolah semua cikgu sayang pada Ba sebab Ba rajin dan berdisiplin. Semua cikgu Ba beri hormat sepenuhnya.

Bila Ba masuk sekolah menengah Ba malu pada kawan sebab keputusan penilaian Ba memang tak memuaskan sebab Ba memang tergolong dalam golongan murid yang bijak. Tok Pah pun kecewa. Masa tu Ba tak tahu mana nak letak muka dan ada juga orang yang memberi sindiran yang tajam. Tapi Ba telah tanam keazaman dalam diri Ba agar tidak mengulangi kesilapan silam.

Di sekolah Ba memang aktif sukan. Ba main hoki dan wakil sekolah. Begitu juga acara larian. Walaupun cergas dalam sukan, Ba tak pernah abaikan pelajaran. Ba bahagi masa dengan sebaik-baiknya. Sebab tu kalau ada perlawanan hoki di Stadium Hoki Bukit Jalil sudah pasti Ba akan pergi dan bawa anak-anak Ba sekali. Kizz masih ingat tak semua ni. Memang Ba akan jadi kan ia sebagai acara tetap dalam kalenda tahunan Ba. Tapi tahun ni tak boleh sebab Ba sibuk sangat masa balik cuti baru ni. Jadi Ba mohon maaf pada semua. My three little princess

Masa mula melangkah ke England memang perasaan Ba berdebar. Ba pernah rasa teramat rindu pada Tok Pah pada satu ketika. Tapi sebab nak capai cita-cita untuk jadi engineer maka Ba tetap teruskan usaha sehingga habis belajar. Dalam fikiran Ba hanya satu saja iaitu untuk membalas jasa ibubapa dan kalau kita tak membalas maka siapa yang akan bantu.

Sekarang Ba bahagia dengan keluarga Ba. Ummi seorang isteri yang baik dan taat. Anak-anak Ba walaupun nakal tapi Ba tetap sayang. Dulu ibubapa Ba taklah kaya, jadi pendam sajalah hajat dihati. Tapi Kizz, Bailah, Wan, Hadi, Mim, Lash dan Adah kalau ingin apa Ba cuba tunaikan. Biar Ba korban untuk beri yang terbaik.
Dok makan masa harijadi Umi....

Tapi bantuan Ba tak akan datang buat selamanya. Bila sampai ketika Kizz dan adik beradik perlu berdikari untuk mengharungi dunia yang penuh cabaran. Sesiapa yang lemah pasti akan kecundang di tengah jalan. Dan perjalanan ini tiada lagi berpatah balik. Masa akan terus berlalu meninggalkan kita.

Pagi.....bersiap untuk ke sekolah


Waktu ini perlu di manafaatkan sebaiknya. Jadilah anak anak yang soleh dan berilmu. Sebab ilmu itu penyuluh hidup dan amalan soleh itu adalah landasan ke syurga.

Sekian, salam sayang

Ba.

Sunday, March 26, 2006

Sudan : Where the Blue Nile Meets the White Nile

Episode 1 : Journey to TharJath........The New World
A typical house of the Noer....Southern Sudanese.These two boys were very happy when i took their picture.
20th July, Thar Jath, Sudan

Thar Jath……..sebuah kawasan pedalaman yang terletak di selatan Sudan. Perjalanan yang mengambil masa selama dua jam dengan pesawat dan memakan masa selama sehari sekiranya mengambil jalan darat. Jaraknya adalah lebih kurang 1200 km daripada Khartoum, ibunegara Sudan. Berbeza cuaca dengan Bandar Khartoum yang panas dan berdebu. Di sini tempat yang kaya dengan minyak yang baru di terokai dan di majukan. Di sinilah bermulanya perjalanan aku yang kedua. Aku tidak membayangkan apa-apa yang menarik cuma satu lagi perjalanan yang penuh dengan cabaran.

Fazili anggun bergaya dengan anak-anak angkatnya

Pagi pukul 4.30 pagi aku telah bangun berkemas untuk menuju ke lapangan terbang. Pada pukul 5.30 pagi aku telah meninggalkan bilik ke kaunter penyambut tetamu untuk check out. Semuanya telah diuruskan oleh company tetapi ada bil dobi yang perlu dibereskan. Selang beberapa minit kemudian ramai lagi rakan-rakan lain yang datang untuk maksud yang sama. Perjalanan ke lapangan terbang memakan masa selama sepuluh minit.

Noer girl..............she is so qute....

Aku terperanjat! Masyaallah ramainya manusia sehingga melimpah ke luar terminal. Hati aku terdetik kemanakah mereka hendak pergi dan mengapa berbaris panjang? Bila mereka akan berangkat…..aku menjadi keliru. Muhammad sudah setia menunggu ketibaan kami dan aku rasa bagaikan nikmat. Aku tak dapat bayangkan andaikata terpaksa berbaris dan bersesak. Bagaikan satu rahmat yang mencurah. Hati dan fikiran aku masih memikirkan Thar Jath. Five star hotel????? Tak mungkin sama sekali. Aku rasa bagai di permainkan oleh Rizal…..manalah ada layanan yang hebat di kawasan yang daif, kolot dan jauh dari segala kemajuan pesat dunia. Sebelum aku tiba di Khartoum fikiran aku serupa sahaja, tetapi ternyata meleset. Fikiran ini masih meronta menunggu jawapan yang pasti penuh dengan tanda tanya.

Rizal Pahlavy in a blue jacket having a tea break with other workers and the tea ladies


Sepanjang perjalanan aku tidur. Terasa sangat mengantuk dan tak mampu untuk celik lagi. Aku tersedar apabila pesawat mula mendarat di landasan. Wow sekeliling nampak hijau. Hujan masih lagi turun merintik hanya menunggu masa untuk berhenti. Aku masih lagi mencari reality kehidupan di sini. Di luar sana sedia menanti pegawai-pegawai OGP untuk membawa kami terus ke kem.

These two general workers were posing at my Power Plant Site


Sepanjang perjalanan yang memakan masa selama 12 minit aku dapat melihat suasana yang ketara di sini. Apa lagi kalau bukan suasana masyarakat yang berbeza. Penduduk di sini kurus tinggi bagai pemain bola keranjang. Terdapat perkampungan mereka di tepi jalan besar yang dibuat daripada jerami. Aku dapat bayangkan betapa ringkasnya kehidupan mereka yang jauh dari kemajuan dunia. Tapi hakikatnya mereka reda dan ceria dengan apa yang mereka ada.

Take a break, have a kitkat............Ooopppsss....have some pholllll

Rupa-rupanya inilah kawasan savannah yang pernah aku belajar ilmu alam semasa di sekolah rendah dan di tingkatan dua. Kawasan yang menghijau sejauh mata memandang dan di sulami oleh pokok-pokok renek yang serupa. Sekali sekala aku cuba bandingkan rumah mertuaku di penghujung bendang dan terdapat tompokan rumah bertebaran. Tapi disini tetap lain dari yang pernah di alami. Berbagai burung yang beraneka warna turut mengiringi perjalanan kenderaan yang lalu lalang. Di atas sana berterbangan sang helang memandang kebawah mencari mangsa. Wow…….inilah panorama yang belum pernah dinikamati dan dilalui.

Savannah......the infinite horizon..


Aku mula ke site pada keesokan harinya. Aku berkenalan dengan pengurus tapak dari BWSC. Tapi Mr Eigil yang aku nantikan tiada kerana balik bercuti. Aku mengambil kesempatan untuk melawat tapak dan perkenalan dengan inspector yang belum pernah aku temui.

Rizal.....where is she now.....haven't seen her again


Rizal membawa aku melawat sekumpulan pekerja di belakang sana giat memasak dan membuat air untuk makan tengahari. Mereka menyambut kedatangan kami dengan senyum manis. Hitamnya……bisik hati ini. Aku tak boleh nak komen lagi tentang kejadian yang Maha Esa. Sungguh menakjubkan. Ada yang terdapat kesan bintik dan calar di muka. Setiap calar dan bintik melambangkan asal usul suku mereka. Memang masyarakat di sini suka berpuak-puak dan berbangga dengan puak mereka. Sebelum pulang aku mengambil beberapa gambar mereka untuk di jadikan simpanan sebagai satu kenangan yang sangat berharga.


Thursday, March 23, 2006


Surat Untuk Ubaidullah dan Safwan

Ubaidullah with my mother

Safwan in front of my house

Untuk Ubaidullah dan Safwan yang tersayang.

Apa khabar kamu berdua. Ba doakan Bailah dan Wan sentiasa sihat sejahtera dan dalam keadaan ceria. Mesti bailah dan wan sedang tersenyum apabila mendapat dan membaca warkah Ba ini.

Sekarang Ba di Frankfurt . jam menunjukan pukul 2.00 petang waktu tempatan. Ba berangkat dari Copenhagen pada pukul 10.40 pagi tadi. Sayang ada sayu pun ada semasa meninggalkan Copenhagen. Dari pukul 6.00 pagi lagi Ba bangun untuk mengemas barang. Di sebabkan barang banyak dan beg pun tak muat, Ba terpaksa tinggalkan bunga yg di beli dan kasut Nike Ba yang dah berusia 10 tahun. Perjalanan ke Kastrup airport mengambil masa selama 20 minit dan pemandu teksi tadi telah mengenakan 216 kroner lebih kurang 120 ringgit.

Sekarang Ba berada di Business Lounge sementara menunggu penerbangan ke Cairo, Egypt pada pukul 3.10 petang. Sempat juga Ba makan sekadar alas perut dan minum hot cokolat. Penerbangan yang akan mengambil masa selama 4 jam 20 minit. Letih pun terasa kerana terpaksa menukar sehingga tiga penerbangan sebelum tiba ke Khartoum Sudan. Nanti apabila tiba di Cairo, Ba akan menaiki pesawat Kenyan Airways. Inilah kali pertama Ba menaiki pesawat ini.

Ba akan sambung semula cerita ini sebab masa dah untuk menuju ke pintu berlepas…….mmmmmmm……Ba akan sambung semula apa bila tiba di Cairo airport sebab Ba terpaksa menunggu kira-kira 4 jam sebelum berlepas ke Khartoum.

Ba tiba di Cairo pada pukul 8.20 malam. Waktu dah maghrib dan tak banyak yang dapat dilihat. Dari udara cuma padang pasir dapat di lihat dan sekali sekala terdapat ladang yang bewarna hijau. Memang tak dapat di bandingkan dengan apa yang kita miliki di Malaysia. Airport di sini seperti 30 tahun keadaan airport di Malaysia. Semuanya di buat secara manual dan memang kena banyak bersabar. Bukan senang untuk membawa diri keseorangan bila di rantau orang. Sekeliling terasa begitu terasing. Kemudahan memang teruk dengan keadaan yang tidak di jaga dan di selenggara dengan sempurna. Inilah bila kita banyak berjalan luas pandangan and banyak ragam yang kita lihat. Semua ini akan mematangkan diri kita dan perlu nya kita miliki hakikat kesabaran.

Sekarang sudah bukul 10.45 malam waktu tempatan. Masih ada satu setengah jam lagi untuk ke perlajanan seterusnya. Bila berjalan seorang diri, kita mesti berani dan yakin. Yalah…kadang manusia ni tidak mudah di percaya. Pandai menipu, memutar- belit dan mengambil kesempatan. Alangkah baik nya sekira manusia mempunyai iman yang tulin. Nescaya kehidupan kita ini seperti hidup di syurga. Di lobi suasana tak terurus…..semuanya old fesyen….capet yang berdebu dan lusuh…kusyen yang dari tahun bila entahlah dan rasa seperti rimas….Musik Arabic masih lagi berputar…enak juga irama tapi kalau dah berulang kali ternyata membosankan.

Jam sudah 11.00 malam baru di beri boarding pass untuk ke boarding hall. Di sini orang Egypt suka sangat meminta tip. Beri sajalah dan niat sebagai sedekah. Kawasan duty free di passenger lounge tak lah seindah mana. Jauh sekali jika hendak di bandingkan dengan apa yang ada di KLIA. Tapi ada juga beberapa barang yang cantik dan menarik. Ba sempat membeli sebuah teko dan pinggan dengan gambar masyarakat kuno eqypt. Memang cantik dan lain dari yang lain dan tidak mahal.

Perjalanan ke Khartoum memakan masa selama 2jam 20 minit. Pesawat ini kemudian akan terus berlepas ke Nairobi, Kenya selepas menurunkan sebilangan penumpang ke Khartoum. Berbagai jenis manusia berada di dalam penerbangan ini dengan mempunyai tujuan dan niat yang tersendiri. Kebanyakannya pelancung yang ingin menikmati keindahan safari di Nairobi.

Alhamdulillah Ba selamat tiba di Khartoum pada 10hb Julai, 2005 tepat jam 3.15 pagi. Suasana airport sangat sepi dan terdapat beberapa lopak air yang menandakan hujan baharu sahaja berhenti. Tak ramai orang yang ada, cuma pekerja-pekerja yang membantu memunggah teroli and beberapa pegawai emigrasi dan anggota keselamatan. Airpot begitu simple and kecil. Kalau di bandingkan ia cuma sebesar Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim, Alor Setar, Kedah. Rupa-rupanys saudara Muhammad sudah terpacak menunggu kedatangan Ba. Kami terus ke hotel untuk check in. Agak 20 minit barulah urusan selesai dan perasaan mengantuk sudah mula mencengkam diri.

Bandar Sudan ini tidaklah seburuk yang Ba bayangkan. Boleh tahan juga bandarnya walaupun infrastruktur tak terurus, berdebu dan ramai orang. Ya…suasana tak seperti di Copenhagen dengan serba-serbinya teratur dan kemas. Mmmmmm…..boleh tahan juga ..yang penting keperluan semua ada di sini.

Wan dan Ubaidulillah,

Orang lama selalu berkata banyak berjalan luas pandangan dan perjalanan ini akan mematangkan kita. Memang benar apa yang di katakan. Dan bermusafir itu akan menguatkan jati diri. Sebab itulah ramai alim ulama bermusafir dan berkelana untuk menguatkan jati diri dan iman kepada allah.

Hidup ini mesti ada pedoman dan panduan. Sebagai seorang islam pedoman dan panduan kita hanya Al-Quran dan Hadith. Dan untuk menjadi hamba yang mempunyai pedoman dan panduan insan itu hendaklah mempunyai disiplin diri. Tanpa disiplin diri manusia itu akan hancur sebab manusia akan di kawal oleh nafsu dan bukan oleh akal yang waras. Disiplin itu seperti sebuah bekas yang berisi air. Kalau kita tidak ikut sukatan itu maka apa yang ada didalam akan melimpah dan membazir.

Jadilah manusia yang berpedoman dan disiplin dan dikawal oleh fikiran yang waras dan bukan nafsu yang ganas. Ba sentiasa mendoakan agar Bailah dan Wan sentiasa mempunyai disiplin yang baik. Yang tahu yang mana baik dan buruk. Yang dapat membezakan masa depan yang cemerlang dan kecundang. Masa itu ibarat aliran air di sungai, tak akan dapat kembali ke tempat asal. Kalau waktu ini dapat di undur nescaya semua manusia akan mengundur masa tapi semuanya tidak mungkin dan mustahil untuk berlaku. Gunalah masa dengan sebaik nya agar tidak menyesal di kemudian hari. Timun ditangan dan pisau pun di tangan pandai-pandailah menggunakannya.

Sekian terima kasih

Salam rindu dan peluk cium dari Ba untuk sekeluarga.

Ikhlas,

Ba

Papa

Everyday my papa worked
To help to make ends meet
To see that we would eat
(To) keep those shoes upon my feet
Every night my papa would take
And tuck me in my bed
Kiss me on my head
After all my prayers were said
Growing up with him was easy
time just flew on by
The years began to fly
He aged and so did I
I could tell
That mama wasn't well
Papa knew and deep down so did she
So did she
When she died
My papa broke down and cried
All he said was, "God, Why not take me!"
Every night he sat there sleeping in his rocking chair
He never went upstairs
All because she wasn't there
Then one day my Papa said,
"Son, I'm proud (of) the way you've grown
make it on your own
I'll be O.K. alone."
Every time I kiss my children
Papa's words ring true
"Your children live through you.
They'll grow and leave you, too"
I remember every word my papa used to say
I live that every day
He taught me well that way
Every night my papa would take
And tuck me in my bed
Kiss me on my head
After all my prayers were said
Every night my papa would take
And tuck me in my bed
Tuck me in my bed
After all my prayers were said

" Sometimes I just pondered the memories that we had together.............."


Wednesday, March 22, 2006

The Fishing Trip


Rungsted-Bandar marina yang di penuhi dengan kapal layar

Hari Jumaat, 24hb Jun 2005, kami pergi memancing. Baguslah juga setelah beberapa bulan bertungkus lumus untuk menyiapkan projek. Kontractor BWSC telah megatur rancangan dua minggu awal agar ramai yang dapat mengikut serta. Pada mulanya mereka merancang untuk membawa bermain ski di Sweden, tetapi masa tak mengizinkan sebab ramai yang sibuk dengan kerja masing-masing. Jadi, kerja sekarang pun sudah di penghujung jalan maka langkah yang terbaik untuk melepaskan penat lelah adalah pergi memancing.
Mr Christian........BWSC a man incharged
Mr Christian, iaitu the ‘big boss’ yang meguruskan segala persiapan untuk activiti ini. Disini kalau hendak memancing bukan boleh sembarangan sebab perlu memohon lesen terlebih dahulu yang berharga lebih kurang 120 kroner seorang selama satu tahun. Memang pengalaman yang di nantikan. Masa engineering di Copenhagen akan tamat dan masa untuk ke Sudan pula . Kami bertolak ke Rungsted (Bunyi dia Ghongsted) dari office selepas sembahyang Jumaat. Tepat pukul 2.40 petang kami berkumpul di ofis dan terus bertolak ke Rungsted.
Neil-Pengurus projek......kadang tu pandai kelentong dlm lemah gemalai

Rungsted adalah sebuah bandar yang unik dengan marina yang besar. Berbagai-bagai jenis kapal berbaris dengan rapi daripada kapal layar hinggalah ke bot nelayan. Suasana memang indah dan di sulami dengan siulan camar yang pantas berterbangan. Sekali sekala ia menjunam kelaut untuk mendapatkan ikan.
Burung Camar yang setia mengikuti kami
Kebanyakkan penduduk di sini adalah dari golonga elit dan kaya-raya di Denmark. Kami tiba di sini tepat jam 3.10 petang dan perjalanan yang memakan masa cuma 25 minit. Cuaca pada hari ini sungguh menarik. Ramai penduduk di sekitar membawa keluarga untuk riadah. Selalu di cuaca yang baik begini semua penduduk akan mengambil kesempatan untuk berjemur. Bagi mereka matahari adalah satu nikmat yang amat besar dan indah. Walau pun panas tetapi suasana sungguh nyaman. Cuma tiadalah lambaian pepohon kelapa di tepi pantai seperti di Malaysia.
My friend Taj from Sudan....gambar lepas makan...

Bot yang kami naiki adalah sebuah bot nelayan yang lama tapi agak sempurna siap dengan sistem radar yang di gunakan untuk mengesan kumpulan ikan. Terdapat kabin di dek bawah untuk beristirehat dan makan. Terdapat meja dan bangku yang di susun rapi. Sebuah dapur siap dengan segala beralatan di belakang kabin.
Inilah ikan Kod.....dpt banyak tiap-tiap hari makan kari kepala ikan
Memandangkan masa yang agak lama di luangkan untuk memancing, makan malam di sediakan sebelum berangkat pulang. Sekali-sekala burung camar datang bertenggek di atas tiang layar sambil memerhatikan kami yang akan memulakan kegiatan yang di tunggu tunggu.
Wow.....terer tak...beso tu...lebih 5 kilo......

Kapten kapal telah sedia kan sebilangan joran untuk kami laksanakan tugas. Aku ingatkan akulah orang yang tak pandai memancing, rupanya orang tempatan sendiri tak pernah memancing. Jadi semuanya serupa. Perjalanan ke tempat memancing agak 20 minit dari daratan. Iaitu berdekatan dengan sebuah pulau kecil milik kerajaan Sweden. Penduduknya tak ramai mungkin di anggarkan seramai 1000 orang sahaja.
Ni Pak Pin...dia paling cekap kail ikan.......pompuan pon teror kail jugak kot...hehehe

Apabila tiba di tempat dipastikan kapten akan membunyikan loceng menandakan masa untuk memancing. Apalagi, kami semua dengan perasaan seronok mula membaling kail masing-masing. Yang peliknya tiada umpan di pakai, Cuma umpan tiruan berupa ikan yang bercahaya dan di letak kail di hujung nya. Aku cuba mengagak berapa agaknya ikan yang dapat di kail. Silap hari bulan memang tak dapat. Maklumlah lama dah tak makan ikan dan harga ikan di sini terlampau mahal dan hanya tuhan yang tahu! Cuba bayang kan kerang yang di jual di Malaysia pun baru 2 ringgit sekilo tapi di sini 70 ringgit sekilo! Memang tak masuk akal. Kadang tu niat nak masak mee kari terpaksa di batalkan saja walaupun rasa kempunan.
Alah..keje-keje siang ikan ni kacang aje.......

Orang pertama yang mula mendapat ikan adalah kapten kapal. Yelah, memang dah hidup dan mati dia bergelomang dengan ombak laut. Lebih kurang 10 minit kemudian lepas satu persatu kami mula menarik ikan. Ikan kod! Memang seronok dan aku cuba bergambar bersama-sam dengan ikan tersebut. Bila pula tiba giliran aku menarik ikan. Nampak mudah saja. Baling kail ke laut kemudian tarik pancing dan ulur sedikit, dapatlah ikan itu. Semudah ABC. Rasanya tak lah susah sangat, mungkin anak aku yang baru 9 tahun pun boleh memancing.
Hellooooo........mintak sikit ikan boleh tak

Dari masa ke semasa kapten akan mengalih kapal ketempat lain untuk mencari tempat yang lebih banyak ikan. Setiap kali loceng berbunyi, ini menandakan kapten akan mengalih bot dan loceng seterusnya adalah adalah waktu untuk memancing. Makin lama makin banyak ikan yang dapat. Burung camar masih lagi mengekori bot kami setiap kali kami berubah haluan dan seketikan berehat di permukaan air. Maksudnya amat mudah untuk di fahami.

Berborak lepas penat memancing....apalah Azahar dok goreng depa tuh

Aku dapat juga tiga ekor ikan . Kadang tu berehat sebentar untuk sebotol coke dan sedikit biskut. Memandang kan ikan sudah banyak aku telah mengambil tugas untuk mengeluarkan perut ikan. Christian mengajar bagaimana untuk membuang perut ikan dengan betul….bagi aku itu mudah sahaja sebab sudah biasa dengan alam di dapur. Satu persatu aku bersihkan ikan dan perut terus dicampak kelaut dan menjari rebutan burung-burung camar. Sesekali aku mencampak ke udara dan di sambar oleh beberapa ekor burung camar seperti burung helang menyambar mangsa. Wow…..hebat sungguh!
Dengan Lars...sewaktu makan kat kabin

Setelah lebih tiga bulan di sini, inilah waktu yang paling seronok berada di Denmark. Satu pengalaman yang sangat bermakna dan tak mungkin dapat di lupakan.
"Hidup ini adalah satu pelayaran yang jauh.......Kitalah nakhoda yang mengemudi........sediakan bekalan secukupnya agar tak kecewa nanti"
I am sailing
I am sailing, I am sailing,
home again 'cross the sea.
I am sailing, stormy waters,
to be near you, to be free.
I am flying, I am flying,
like a bird 'cross the sky.
I am flying, passing high clouds,
to be with you, to be free.
Can you hear me, can you hear me
thro' the dark night, far away,
I am dying, forever trying,
to be with you, who can say.
Can you hear me, can you hear me,
thro' the dark night far away.
I am dying, forever trying,
to be with you, who can say.
We are sailing, we are sailing,
home again 'cross the sea.
We are sailing stormy waters,
to be near you, to be free.
Oh Lord,
to be near you, to be free.
Oh Lord,
to be near you, to be free,

Monday, March 20, 2006

Berlin: City of Tears and Sadness
That is me in front of Humboldt University where Albert Einstein was a student
We had planned to go to Berlin. I have not been there but it must be very interesting to enjoy the week ends plus the public holidays. Myself, Nizam and Zahar felt that it would be good to take Euro bus. The journey took 8 hours from Copenhagen to Berlin. Since Copenhagen resided in the island, so when we reached Rodby, we took a ferry to Puttgarten, the entry to Germany. We reached Berlin almost 2.00 p.m. at the bus station. Now we have to find way how to get to Ibis Hotel which is situated in Eastern Berlin. We took a train to reach our destination and about 6.00 p.m. we reach the hotel after exhausting asking people to find the place. It was bitterly cold and quiet.......and our foremost intention now was to eat and sleep. It was already dark when we arrived at the hotel.

In front of Ibis Hotel......the next days, get ready for the tour. It was a quiet morning. We walked for a while to have breadfast at Turkish kebab stall. It was not expensive......one kebab is only for 1.5 Euro and a cup of coffee is for 50 cents. Not that expensive compared what we had in Copenhagen.

City of Berlin.......I stand there to capture the destroyed church behind me, during the world war II. It remained as it is and as a memory and history of the desasterous war. There is a new church built next to it. I did not enter the new church ( made of glassess)...but people claimed that you can feel the magnificient ray of lights in the church hall when the sun started to illuminate its ray to the building.......


Hee...heee.....in front of Hardrock Cafe.....Zahar, Nizam and my self, bought some T-shirts for own collection. We already have it in Paris, Copenhagen, Stockholm....and now Berlin. Initially I was not so interested to buy those T shirts but why not as souveniour for my long lasting memories.


Kurfurstendam or people usually call Ku'damm....is the centre of the shopping heaven. I was possing at a displayed glass outside the shops. It is normal to find the displayed glass along the shopping street. What I can say about the price....chocolates were very cheap. I bought varieties of them and my bag full to bring to my kids.......they really mad with chocolates!


I was smiling when Nizam took my photo. Actually there were a couple started to take one.....about my picture. They were from of the TV crews came to interview me regarding graffity. You know what did I say.......? "Its beautiful and a kind of unique art blended with instant ideas and colours.".....aha...try to look at the following photo........yeah you can see the wall of grafitty but you cannot see zaharuddin coz he is small.......any way he is qute.....hehehehe


This is Zaharuddin.............nice shot!

The second day we decided to join the walk tour. We gathered at MC Donald and Andy, our tour guide briefed us about the program for 4 hours and costed about 12Euro. The weather was not promising. During the tour most of us were soaked in the drizzling rain. No umbrella, no rain coat, and really kept us chilled.

I was standing in front of the glass engraved with articles agreed during the unification of the West and the East Germany. Now Berlin became an administrative and capitol for the government, just like Putra Jaya. Just wonder.......maybe they learned it from us.....heheheh


Previously there was a Berlin Wall crossing the channel. Before unification, West and East were separated by the wall. Those 8 crosses were marked for those people who were killed during their escape. The names and dates of the deceased were written on the crosses.


This is the Jewish Synagouge....the domes are coated and lined with gold...that what we were informed by Andy. They have 24 hours security by the government authority. These people are the one who control the businesses and all legal aspects.


This car is made in East Germany. Very old fashion and absurb.....hehehehe...The Berlin Wall is still visible but the local authority barricade the wall with fencing coz people started to scrap it for souvenir. You can see the plaster already gone.

Check Point Charlie........we stopped by for lunch after a long hours walk. This venue was controlled by the US army at the western and Russian army at the Eastern. The border just separated the two. Few numbers of Russians selling the used army uniforms, hats and some ladies accessories. Look at me.........standing in front of BMW.....just imagine when I can manage to have it......................too expensive to imagine........perhaps in my dreams.


This is the biggest and tallest building built by the East Germany, Communist government. The building already abandoned and the authority undecided to destroy or remain as historical monuments.There is still debate between the people and the government. But for the Eastern, they would like to demolish the building from any further rememberance of the oppressed rulers.


Jewish memorial of genocide........ Everybody knows about the history. The authority undecided how to do the memorial. Some people suggested to have monuments and written down all the victims' name. But they want something unique. One architect (forgot about the name) came with brilliant idea to have blocks of concrette arranged in grits with different heights and sizes. The idea was when people entered the area, they will get lost and panic to find the way out after walking in the valley of blocks. That what was happened to the Jews when they we caught by the Nazis and put into the death chambers. The monuents was not opened to the pubic when I visited because the authority cannot think how to prevent the graffities......since grafitties are legal in Germany...that what we were told.....

End of the journey...............................Andy told us that during the war only 30% of the building remained untouch but the others were destroyed. Millions of people died. It was a hard time for the Germans to rebuilt their nation and country. War never profit anybody. Everybody is losing......we lost our loves one just to fulfilled somebody's desire and ideology. I took the oppurtunity to take photo of the statues of Lenin and Stalin....the hardcore......History may repeats itself.........people used to say that...' Forgiven but never forgotten'.

Zahar on the right and Nizam on the left..........Nizam felt so guilty for not bringing his wife together....uhuk...uhukkk......dont worry....marry another one....

Heal the World

There´s a place in your heart and I know that it is love

And this place could be much brighter than tomorrow

And if you really try, you´ll find there´s no need to cry

In this place you´ll feel there´s no hurt or sorrow

There are ways to get there

If you care enough for the living

Make a little space make a better place

Heal the world, make it a better place

For you and for me and the entire human race

There are people dying

If you care enough for the living

Make a better place for you and for me

If you want to know why there´s a love that cannot lie

Love is strong

It only cares of joyful giving

If we try we shall see in this bliss

We cannot feel fear or dead

We stop existing and start living

Then it feels that always love´s enough for us growing

So make a better world make a better world............................

Heal the world, make it a better place

For you and for me and the entire human race

There are people dying

If you care enough for the living

Make a better place

For you and for me and the dream we were conceived in

Will reveal a joyful face

And the world we once believed in

Will shine again in grace, then why do we keep

Strangling life, wound this earth,

Praying its soul, though it´s plain to see

This world´s is heavenly, be god´s glow

We could fly so high let our spirits never die

In my heart I feel you are all my brothers

Create a world with no fear..Together we cry happy tears

See the nations turn their swords into plowshares

We could really get there if you cared enough for the living

Make a little space to make a better place….

Friday, March 17, 2006


Paris : The City of Love and Romance


This picture I took it last year. This was the first time I'm in paris. I managed to call my friend, Hassan, at last to check me at the airport. I was so lucky. All of the sudden I met him again after so many years we were out of touch. The last meeting was when i worked in Bintulu and I drove town to Miri then straight to Bandar Seri Bagawan. We shared many memories together and the most memorable time when we were sleeping in the Markazi Mosque, Algate East, London and he asked everybody to go to sleep coz he will start his engine once he put his head down.....buzzzzzzzzzzzz ...hahaha. Sorry hassan...just to trigger back the past.......

Hahaha....this is Hassan....still cubby and qute like the old days.....He was posing at the second level of the Eifel Tower. He left for Brunei last July and never see him again. Im still watching him if he would appear again in the msn messenger..... If by chance you are visiting my blogspot please give me a call ok......









This is his son...exactly like him...he came to my room to play with me........I said to Hassan....here is my 'menantu'.....Jodoh siapa tak dapat jangkakan...tapi kita cuba buat andaian sahaja...











Surprise...surprise....yes you are right...that is Datuk Shake. Immediately after Friday prayer (at Indonesian embassay) I asked him to have photo together. Next is hassan and his eldest son. He is nice and welcoming......easy to get acquitance. I show this photo to my friend Mohamad.....apa lagi jealouslah dia.








Paris after sunset. View from the Eifel Tower. There were many tourist boats cruising the channel with a fresh ambient spring breeze bruising the faces. What an exchanting memories.
In front of the Central Mosque. It was built in 1920's by the Moroccan immigrants. The unique architectural design with fine decorated and vibrant colours mosaics. The interior is made of crafted hard timber which reflects the highest degree of the Moroccan art and design.
Remember the story of The Hunchback of Norte Damm. How Quasimodo try to save Emarelda from the crooked Master of the City. How Emarelda asking for sanctuary to protect herself from the unjusticed rulers that oppressed the gypsys.... This is the one...the church which remain as a tourist spot. It just the beginning of spring and you can see the leaves started to bloom.....
The Boulevard of Broken Dreams........if you stroll around Paris you will never miss the rows of boulevard along the streets. It makes the landscape very welcoming and enhance the surrounding beauty. This is a unique identity of France.
Night life never ending.......There were few musicians playing jazz behind me. All kind of people you can meet and befriends. We had a hot chocolate for 1 euro and Hassan asked me whether to meet Datuk Shake for tea. It was late and tired we need to go back. Still undecided to purchase a pair of shoes for me and my wife, perhaps tomorrow.
Where was it.....Oh my dear... almost forgotten.....There were plenty of mobile artists asking to draw your potrait. They never asked me coz I have no money...heheheh...typical Malaysian...free bolehlah.....The paintings, artworks, souvenirs are not that cheap, instead I bought some printed drawings for my friends in Malaysia...oleh...oleh Paris.....
This is Disneyland. The hotels were American environment and design and the price never mention it...extremely expensive. The entry ticket cost for 40Euro and you can ride all the costers as you wish and if you having heart attact never attemp it...ahahaha....you should ask the ambulance to wait for you at the exit gate.
Ini pun menantu jugak....dia malu-malu nak bergambar dengan saya...anak hassan. Nak makan di dalam memang mahal...nak beli barang-barang pon mahal. Tapi dah bercuti apa nak kedekut. Masa tu hujan renyai......the last day...petang dah nak balik Copenhagen...jadi kelam kabut juga program. Naik sekali roller coster lepas tu tak nak naik lagi...rasa macam nak keluar muntah hiajau...Tapi anak hassan selamba aje naik...Hassan awal-awal lagi dah angkat bendera putih...Masa naik tu punya seriau...pejam mata aje...nak jerit malu,...nak maintain macho konon......nilah pengalaman ....
' Life is beautiful if we wise enough to judge and appreciate what is good and what is evil'
Boulevard of Broken Dreams
I walk a lonely road
The only one I that have ever known
Don't know were it goes
But its home to me and
I walk alone
I walk this empty street
On the Boulevard of broken dreams
Where the city sleeps
And I'm the only one and
I walk alone
I walk alone
I walk alone
I walk alone
I walk a...
My shadows the only one that walks beside me
My shallow hearts the only thing that's beating
Sometimes I wish someone out there will find me
Till then
I walk alone
Ah-Ah Ah-Ah Ah-Ah AhhhAh Ah-Ah Ah-Ah Ah-Ah
I'm walking down the line
That divides me somewhere in my mind
On the border line of the edge
And were I walk alone
Read between the lines of what's
Fucked up and every things all right
Check my vital signs to know
I'm still alive
And I walk alone
I walk alone
I walk alone
I walk alone
I walk a...
My shadows the only one that walks beside me
My shallow hearts the only thing that's beating
Sometimes I wish someone out there will find me
Till then I walk alone
Ah-Ah Ah-Ah Ah-Ah AhhhAh Ah-Ah Ah-Ah
I walk aloneI walk a...
I walk this empty street
On the Boulevard of broken dreamsWere the city sleeps
And I'm the only one and I walk a..
My shadows the only one that walks beside me
My shallow hearts the only thing that's beating
Sometimes I wish someone out there will find me
Till then I'll walk alone!