Wednesday, May 31, 2006


Kemana kah kita akhirnya

Hidup ini amat indah pada orang yg ingin mengindahkannya.
Lihat lah pelagi petang selepas hujan.
Sungguh cantik taburan warna dari jingga ke biru.
Lihatlah air yang mengalir dari gunung ke laut.
Alunannya gemersik seindah muzik gamelan.
Rasalah angin yang menghembus menyapu tubuh kerdil terasa dingin yang nyaman.
Inilah nikmat yang Allah anugerah supaya manusia menilai dan mengingati kebesaran Nya.

Manusia adalah pengembara yang berjalan dengan tiada noktah.
Tujuan hanya satu mengabdi diri pada yang Memerintah.
Ikut cara dan sunnah Nabi S.A.W. pasti akan berjaya dunia akhirat.
Sekiranya engkar gagal lah selamanya.
Inilah hukum yang di jelmakan semoga manusia mendapat panduan dan harapan.

Hidup ini ada kalanya senang dan ada kala nya susah.
Senang tak bererti tidak susah and susah tidak bererti tidak senang.
Susah senang itu adalah hukum hakam dunia.
Tetapi iman dan taqwa adalah penawar bagi manusia yang susah dan senang.
Manusia kelaparan bukan tak cukup makan tapi di tarik nikmat.
Orang senang bukan terlebih nikmat tetapi diuji hebat.
Allah tidak akan mengubah nasib hambaNya melainkan hamba itu sendiri berkeinginan untuk mengubah destinasinya.
Inilah dinamakan takdir pilihan.
Tetapi mengubah nasib sama juga dengan berhijrah.
Berhijrah daripada yang jahat kepada baik dan yang baik kepada taqwa.
Inilah jalan penghujung untuk mendapat keredhaan Allah.

Alangkah baiknya aku menjadi seekor burung yang tiada hisab di penghujung hari.
Alangkah baiknya aku menjadi jerami dimamah ternakan di pagi hari.
Inilah kata-kata Saidina Abu Bakar setiap kali mengingati hidup dan mati.
Setiap kali aku melintasi kubur aku akan menangis.
Kerana tempat inilah destinasi pertama selepas mati.
Sekiranya gagal di sini maka gagal lah seterusnya.
Sekiranya nikmat di sini maka bahagialah di sana.
Inilah huraian Saidina Othman setiap kali melalui kuburan.
Siapakah orang yang bijak?
Orang yang bijak ialah manusia yang tidak cinta dunia dan tak takut mati.
Inilah sabdaan Nabi S.A.W.

Pandanglah pada diri.
Muhasabahlah di dini hari.
Apakah kita mengerti maksud hidup yang di anugerah oleh Ilahi.
Apakah kita bersyukur di beri rezeki banyak sekali.
Jika kita insafi diri pasti ada perubahan yang di cari.

Monday, May 29, 2006


Ingatlah Pesanan Ini Wahai Anak Ku
.
Aku masih ingat lagi semasa baru kahwin dengan wife aku. Hari tu kami sekeluarga berada di Subang Airport sebab aku akan membawa isteri aku ke England sebab aku melanjutkan pelajaran untuk buat Master. Masa tu usia perkahwinan baru sepuluh hari dan wife aku pun masih malu-malu dan tersipu-sipu. Maklumlah kami bernikah bukanlah atas dasar cinta atau lebih tepat lagi cinta selepas nikah. So masa tu aku pun biarlah dia bersama-sama keluarganya. Aku lihat dia tenang di sebelah bapa mertua aku mendengar pesanan dan menitiskan air mata. Pada masa itu aku sibuk dengan kawan-kawan yang menghantar. Apabila aku di pesawat aku pun bertanya, apa yang ayah pesan. Dia kata ada beberapa perkara yang ayah beritahu iaitu:
.
1. Jaga makan minum suami dan pastikan suami makan sebelum ke kuliah atau kerja
2. Ayah dan emak bukan lagi keutamaan tetapi suami dan keluarga suami adalah keutamaan yang paling tinggi
3. Dalam segala hal jagalah hati suami dan maruah suami
.
Aku pun terasa sebaknya tapi nak maintain macho aku pendam kan sahaja airmata......
.
Beberapa hari yang lalu aku dapat satu pesanan Imam Ghazali yang di kirim oleh ahli DCCK and I should thank her very much. Sekiranya di takdirkan anak-anak perempuan aku bertemu jodoh dengan pilihan Allah taala pasti aku akan ulangi kata-kata bapa mertua aku dan akan aku baca pesanan Imam Ghazali kepada mereka semoga menjadi peringatan yang berkekalan dan mendapat keberkatan sepanjang hayat.....amin.
.
Pesanan Imam Al-Ghazali kepada anak perempuannya di hari perkahwinannya : " Anakku!Engkau sekarang akan berpindah dari rumah tempat engkau dibesarkan,dan akan berada di tempat tidur yang tidak engkau kenal,dan rakan hidup yang engkau tidak biasa dengannya. Itulah suamimu;Jadilah engkau sebagai tanah untuknya dan ia akan menjadi sebagai langitmu.Jadilah engkau sebagai lantai untuknya dan ia dapat kau jadikan tiangmu.Jadikanlah dirimu ibarat seorang khadam kepadanya, nescaya dia pula akan menjadi khadam kepadamu.Jangan engkau memaksa-maksa apabila engkau meminta sesuatu daripadanya. Dengan cara yang demikian akan menjadi ia merasa benci padamu.Jangan pula engkau menjauhkan diri nescaya ia akan melupakan engkau. Dan kalau ia pula menjauhkan diri secara marah kerana sesuatu sebab yang tertentu, maka yang eloknya jauhkanlah dirimu daripadanya semasa marah.Peliharalah hidung, telinga dan matanya.Janganlah membiarkan dia menghidu sesuatu daripada mu melainkan yang harum. Janganlah membiarkan dia mendengar sesuatu daripadamu melainkanyang baik dan janganlah membiarkan dia melihat sesuatu daripada mu melainkan yang cantik, belaka".
.

Untuk Nisabalqis, Nursyamim Alia and Safiyya Nur Shahadah..........ingatlah ia selalu supaya menjadi amalan yang baik di masa depan....walaupun kamu sedang membesar....


Sunday, May 28, 2006

Travelling in God's Land - Kembara di Bumi Allah
.
.
.

That is me. The picture was taken in the Bird Park, Bali, Indonesia. I took my mother for a holiday in Bali right after the tsunami in Sumatra. I like Bali very much. Very rich in culture and art. This was my second time in Bali...... 7th January 2005

.


My beloved mother at the Art Gallery

.


Malmo, Sweden......The first weekend in Scandinavian country. We took a train from Copenhagen to Malmo for about 30 minutes ride, and cost for 100kroner i think. Nice place...clean and fresh.

.


The Red Indians......Malmo, Sweden.....they were playing their traditional music and selling CDs. Very nice instrumental and ethnic music. Me and Nizam bought one each for 70kroner.

.


Malmo, Sweden .....early spring.......

.


Little Mermaid....Copenhagen, Denmark...unfortunately she could not talk...she will be the forever in silence

.


A place for rendenvour.........Nyhavn, Copnehagen, Denmark.

.


Opera House...the teatre.......the site previously was the army base

.


One of the most expensive hotel in Copenhagen, Denmark

.


My two bedrooms flat which cost me for RM12000 per month.......xtremely expensive..

.


Christianhavn, Denmark.......... during an evening summer

.


Chriantianhavn, Copenhagen...near the Association of Architects...if i' not mistaken.

.

When we travel, we will see many beautiful places created by mankind. But have we ever imagine the gorgeous and magnificent of heaven created by god? Are we prepare to go..........sureeeee.........

Are we in the right path
.
.
Hai, assalamualaikum everybody..... Sorry... so lazy to update again. Yesterday i switched on the tv and saw the catastropic earthquake in Yogjakarta. People looked so panic and lost. I can imagine how they felt during that period. The nightmare of tsunami in Acheh still haunting them and will haunt them forever. That for sure.......The death toll was only 300 people only but suddenly it rised to more than 3000 when i browsed the internet today.

I have an adopted son in Yogjakarta, Dalih (i knew him from the internet). How is he... Haven't heard anything from him lately. I prayed that he will be ok. If you were to read my blog, please leave your message here, just to ensure and convince that you are still alive.

God is the most powerful and he can do anything he likes. And there are thousand reasons why He sent the clamities to us either we like it or not. It is said that we are the people who shape the world with our own hands. If we make it good, bounties and tranqualities will shower the earth but if we freely doing evil deeds for sure the clamities and badness will decent from the sky. So it is us who decide the good and the bad. Don't balame God in anyway.

Friday, May 19, 2006


Another Marriage..................

I finished my day with my needle work, embroidery, from morning till noon. Perhaps there were no better activities to enjoy. Suddently it struck into my mind to call A. Why.......? My conscience just said so. I went back to Malaysia last April. I was always thinking of him but time just not permitted me to ring him. I called him..... "Tut...tut......", waited for him to answer. "Assalamulaikum A. This is me.....Long time no see...hehehe". He just replied," I 've a great news for you....". Jokingly, I answered, "Really.....Are you married.....to a second wife...hahahhaha". "Yes.......last night I was solemnised", he replied. Still unbelievable and with great hesitation. "Don't believe it and dont be foolish". "Have i ever lied to you before......come on thats the truth...". I need to be convinced further. "Never mind, I will call you back after friday prayer...i got to know further details...". Ok, he replied.

I knew him when i was a bachelor. We rent a bangalow at Jalan Othman, Petaling Jaya. He was married but his wife stayed with his family in X town. After i got married and went to UK for my master degree, he moved to his hometown for good. From time to time we still get in touch to update our stories. I still keeping the hand made sarung he gave me during my wedding in the wardrobe.

About 4.00 p.m. local time i called him for further explanation. "A, its your right to marry again but why? Is it you are not happy with your present wife? Or you need somebody to give you extra attention? Or to help somebody?". I was puzzled. "I don't really know. It happened too fast. I wish you were around before I made any decision". Simple explanation from him. It was not right to be buzy body now and all had happened and look at the bright side. "Did your wife know about it". "No". " Did your chidlren know about it?". "No. Noboody knew anything. I was solemnised by her father and i explained the whole situation to the family and they accepted it". He replied precisely. "What ever they are i need to give you few advices. First, politely tell your wife that you have second wife rather she noticed from different party. Secondly take care of the first and children rights....nothing to reduce and finally let we pray together that everybody can be united and caring". ''I will'', he answered.

He told me about his intention long time ago. I used to tease and challenge him and I thought he was kidding because men always like that. And, this moment, the only thing i can share is to give him courage and strength. I need to support him not to condemn him. Anyway i will always pray for your happiness because I know that you are my best friend and i love you.
.
.
.
Sebagai peringatan.......
.
.
Allah jadikan manusia berpasangan
Supaya manusia hidup sempurna dan aman
Carilah kamu pasangan yang terbaik sebagai pilihan
Aku sediakan yang baik untuk yang baik
Dan Aku sediakan yang jelek untuk yang jelek
Nabi sabda, wanita di nikah atas beberapa perkara
Pertama pada rupanya
Kedua pada pangkat dan keturunannya
Ketiga pada agamanya
Beruntunglah andainya kamu memilih pada agamanya
Sekiranya tiada keserasian atau selisih pendapat
Bermuzakarahlah
Andaikata isteri engkar jauhilah dia
Sekira masih engkar tangani lah dia dengan lembut
Jangan cederakan dia
Sekiranya tiada lagi pilihan bercerailah kamu
Tapi Allah tidak suka pada perceraian
Isteri ada tanggungjawab
Bukan sekadar lahirkan zuriat
Bukan hanya nafsu syahwat
Maruah suami perlu di bela
Harta suami perlu jaga
Suami ada tanggungan
Untuk tadbir keluarga dengan berkesan
Bukan luar rumah pasang angan angan
Segala urusan lepas tangan
Satu memang banyak
Dua boleh di bilang
Tiga kadang kadang
Empat jarang jarang
Pilihlah kamu yang mana suka
Kalau termampu apa salahnya
.
.
Imam Ghazali peasan,"Dunia dan akhirat adalah seperti wanita yang di madukan. Sekiranya kamu memberati seseorang nescaya yang lain akan kecewa..."

Sunday, May 14, 2006


Imbas Kembali Kisah Yang Silam.......
.
.
I vetted through my dairy today and it made me smile..............just remembering the sweet time that we shared together.....I wrote it when I was on the plane to Frankfurt on the way to Copenhagen......I left Peremba and joined OGP.....This is life..Pleople come and go just like day and night. I would like you to share my sweet memories with them....
.
.
Kuala Lumpur Flood Mitigation Project
.
2002 KLFM bermula
Peremba seronok bagai nak gila
Ramai staff mula bersila
Kerna dok pikiaq bagaimana nak mula
.
Encik Hanif Projek Direktor
Lagak aksi tak macam diktator
Tak ada mainkerja kotor
Orangnya baik boleh jadi mentor
.
Setiap minggu JPS di tandang
Proposal silap dah kena tendang
Peremba semangat tak kan kecundang
Baik Pulih sedia di hidang
.
RPM di lantik ketua perunding
Diherdik kutuk tidak melenting
Tapi Dr Wong selalu bikin pusing
Kesian Liam semua menuding
.
SPM itulah Loong
Suka buat problem staff terlopong
Kadang tu susah nak mintak tolong
Entah apa yang dia kelentong
.
Seorang lagi Encik Ghazali
Suka mengamuk orang dah lali
Kadang tu facts tak perduli
Asalkan isu boleh di taici
.
Projek kontoler itulah amir sab
Dalam meeting kadang-kadang lesap
Mencatiti minit bila PD berucap
Tapi kadang-kadang facts tak lengkap
.
Rozlin Abuya senyum simpol
Kerja dia masuk tender dalam sampul
mulut celupar kadang tersembor
Tuan puan nak tau.....dialah sex simbol
.
Makin hari Bahazin dah botak
Rajin bekerja bagai nak ghak
Orang dah gosip dia tersentak
Alhamdulillah gaji naik jugak
.
Orang gelar Ezra Toh Puan
Arah sana sini macam tuan
Sedarlah semua wahai kawan
Dia cuma dengar ikut arahan
.
Hisham suka makan donut
Baru sekali odit rasa dah tenat
Naik turun tangga rasa dah penat
Rupanya drawing yang tak sihat
.
Mohan gemuk badan nak kurus
Pergi Batu Pond untuk mengurus
Dalam meeting jumpa pengurus
Kena bambu terus lurus
.
Orang releks itulah Aznir
Bab mechanikal dialah mahir
Mechanikal masalah aku belum lahir
Tanyalah Ross....dia yang zahir
.
Kalau orang putih nampak bijak
Semua kepala kita nak pijak
M&E planning telah terjebak
Ross said"...Hey....Aznir yang Injak.."
.
Tempat berhimpun kaunter depan
Gosip sakan umi pingitan
Ni aku nak beri peringatan
Doklag baik-baik jauhilah syaitan
.
Gondrong senyum manis rupanya
Bila senyum gigi berbaris mutiara
Ada hati takut nak sapa
Cuba teka badannya siapa
.
Mansor jaga QA QC
Selalu di bantu Zu berisi
Buat inspection sebabgai saksi
Jawap NCR itulah fungsi
.
Khairol bertunang dengan guru
Tiap tiap hari kepala di garu
YM aktif semua di buru
Lelaki di ngorat...ni dah haru
.
Selamat bertunang Tun dan Zaneeda
Dalam diam rupanya bercanda
Walau pun dia akan tiada
Tarikh nikah jangan di tunda
.
Projek mula ambil ramai wanita
Semuanya besar tak terkata
Fakrol rasa dah tak leh buka mata
Peristiwa pantai masih bertakhta
.
EPU dan Rafik sudah sebati
Tekan computer dengan berhati
Lama dah kata nak berhenti
Rasanya Peremba sehidup semati
.
Taman batu Muda isu berganda
Masalah datang tak leh di tunda
Ghazali pening dah tak tau benda
Rupanya Setiakon punya angkara
.
Sok sek sok sek...masjid nak bina
Siapakah dia dara dan teruna
Masalah datang semua tak kena
Kalau dah jodoh buah hati tak kemana
.
CRE meeting tiap-tiap hari
Rupanya fungsi tak menentu
Come on SPMs mana leh cam tu
Perbetullah satu persatu
.
Orang semua tahu aku lazernya mulut
Tapi buat kerja tak pernah kalut
Kalau tanya facts di tuntut
Buatlah homework apa yang patut
.
Shakhirketawa satu mata pejam
Ketuq ketaq...YM memang tak diam
Aku bos memang dah faham
Kerja siap itu di idam
.
Quzi asal dari Kelantan
Steady and slow itulah amalan
Saharuddin datang mesyuarat sakan
Dalam diam service nak di tamatkan
.
Dulu Che Hassan kini Tengku
Bukan lagi buat kerja memangku
Entertain client sendiri saku
Kalau macam tu...kopaklah aku
.
Ku Abdullah hensem orangnya
Memang orang suka bertanya
Method statement penuh tanda tanya
Safety kantoi memang kes naya
.
Cukup di sini Gurindam seloka
Untuk menghibur hati yang duka
Hari raya kita boleh jumpa
Che Hanif nengok nengoklah....moga-moga sekali ni semua dapat duit raya....
.
Hehehehehehehehe.........
.
It was written on the 23rd march 2005, 11.40 p.m. (Malaysia time)

Friday, May 12, 2006

Hidup Pasti Akan mati
Setiap makluk akan merasa mati
Tumbuhan, binatang, manusia semua akan tempuhi
Samaada kita suka atau pun nafi
Orang miskin akan mati dan orang kaya pun akan turuti
Orang beriman akan mati orang engkar pun akan pergi
Mati datang tidak di undang
Dia datang tepat pada waktunya dengan pasti dia bertandang
Tidak terdahulu dan tidak terlewat
Datang malaikat Izrael memberi salam
Tiba waktunya dia mencengkam
Aduh...sakitnya bukan kepalang
Innalillah........ tamu ucapkan
Siapa tak takut mati
Cuba tanya budak- budak " Adik takut mati tak"
Pasti di jawapnye takut
Cuba tanya Ah Chong " Lu takut mati tak"
Pasti di celah " Wo jangan cakap lo.."
Cuba tanya pembunuh
Cuba tanya ulama
Cuba tanya cerdik pandai
Cuba tanya diri sendiri...
Jawapan yang satu....pasti
Mati tak mengenal usia
Seorang bayi dan seorang tua akan pergi
Orng sihat dan orang sakit tak terkecuali
Mati di ibarat seperti buah kelapa
Bukan hanya yg muda saja gugur tapi begitu juga yang tua
Satu persatu menyembah bumi
Mati pun satu rezeki
Habis rezeki pergilah dia
Orang alim tak takut mati
Harta tiada untuk di hisap
Maksud hidup aku hanya pada yang Esa
Orang dunia takut mati
Cinta dunia sayang di tinggal banyak lagi hajat tak lengkap
Mana boleh aku pergi dulu beri aku sedikit waktu
Tiap tiap hari orang mati
Tapi di hati masih tak mengerti
Kesian.... si polan tu dah mati
Tinggal bini seorang diri
Tinggal anak menagih simpati
Tinggal harta banyak sekali
Pangkat darjat tidak bererti
Apa akan jadi bila mati
Kain putih pembalut diri
Rumah kata pergi
Kubur kata mari
Orang hidup tak dapat rasai
Tapi ada perasaan ngeri
Orang putih kata they go to heaven
Orang hindu kata reincarnation
Orang Islam kata ada syurga dan neraka
Atas setiap amalan masa di dunia
Amalan baik dan amalan jahat
Walau sekecil zarah tersangat peka
Tak terkecuali setiap hamba
Mati itu indah
Bagi para mujahid penjuang agama
Aku rindu pada mu
kerna harum kasturi telah ku hidu
Lailahaillah...muhammadurasullah......inilah akhir kalam ku
Wajib syurga bagi mu
Hiburan bidadari untuk mu
Semayamlah di mahligai indah
Bertahta zamrud dan zabarjad
Intan permata
Emas dan perak
Kekallah kamu selamanya di sini
Amalan mu telah di halusi
Tidak ada satu di ragui
kerna kudrat hidup mu untuk Ilahi

It just came to my mind to write this short poem after I heard my colleage passed away yesterday...Al fatihah....life is to short to be wasted......May Allah take him along with the pious place him into Jannah. Amin.

Thursday, May 11, 2006


Secebis kisah .............................Di manakah Lokman.....
Sebelum saya meneruskan cerita saya yang lain dari yang lain saya ingin ucapkan tahniah kepada Cik Mona kerana telah berjaya mengungkap kisah kisah di dalam dcck ini untuk menjadi pengajaran yang berguna kepada pembaca. Untuk pengetahuan cik Mona, ini adalah kali kedua saya menulis di ruang dcck ini.

Pernah sekali Cik Mona siarkan di ruang ini kisah saudara baru. Pada masa itu ingin saya mencoret pengalaman saya di sini tetapi masa tidak mengizinkan. Saya berharap kisah yang saya bentangkan di sini akan menjadi iktibar dan membuat kita berfikir adakah kita sendiri yang menyusahkan kehidupan saudara baru dengan kerenah birokerasi atau kita sendiri yang malas untuk mengambil berat.

Selalunya pada setiap hujung minggu, saya dan rakan-rakan akan membuat ziarah pada saudara Islam untuk bercerita tentang agama untuk kebaikan diri sendiri dan masyarakat supaya kita sentiasa betulkan diri dan bukan untuk mengajar. Sebab untuk bercerita tentang dunia semua orang amat arif tetapi untuk cerita ghaib kita kena sentiasa cerita selalu supaya peringatan sentiasa di dalam diri.

Pada suatu petang kami telah menziarahi sebuah rumah dan terus memberi salam. Tuan rumah pun keluar yg berparas rupa seperti seorang cina. Dia pun menjawap salam kami dan menjemput masuk. Pada masa itu kami pun teragak yang kami tersilap rumah. Rupa nya dia memperkenalkan dirinya bahawa dia adalah seorang saudara baru bernama Lokman. Dia menceritakan yang dia telah memeluk islam semasa menuntut di United Kingdom dan sudah dua tahun.

Pada hari seterusnya saya terus menziarahinya dan menjadi sebagai rutin bersama sama dengan kawan rapat saya (juga bernama Lokman yg telah kembali ke rahmatullah 3 tahun yang lalu). Saya cuba tunaikan tanggungjawap saya untuk melaksanakan haknya sebagai seorang saudara baru. Keputusan nya untuk menjadi Islam mendapat tentangan hebat dari keluarganya terutama bapanya. Saya pun cuba memahami keadaannya dan banyak menasihatinya supaya banyak bersabar. Kami sering berjumpa di masjid selepas solat maghrib dan isya untuk bertanya khabar.

Pada suatu hari saya amat terkejut apabila mendapati rumahnya kosong dan tiada di huni. Semua barang-barang di dalam rumah sudah tiada. Pada malam keesokannya saya mendapat panggilan dari Lokman. Dia memberitahu bahawa bapanya telah datang semalam dan menuntut dia pulang ke kampung di utara semenanjung. Pada malam itu dia bergaduh besar dengan bapanya. Lokman berasal dari keluarga yang berada. Bapanya telah memberi kata putus supaya dia meninggalkan Semenanjung selama 3 tahun dan menetap di Singapura. Sekiranya dalam masa tersebut Lokman masih nekad sebagai Islam, maka bapanya tak akan mengganggu lagi. Dari apa yang di ceritanya, saya dapat tafsirkan bahawa bapanya telah tahu bahawa Lokman telah berada di dalam suasana masjid dan Islam dan suasana akan berbeza sekiranya dia menetap di Singapura. Arahan bapanya bekerja di sana and segala perbelanjaan akan di tanggung oleh bapanya sekiranya dia gagal mendapat pekerjaan.

Saya menjadi risau sebab perkara ini berlaku dalam bulan ramadhan. Bagaimana puasanya dan ibadat yang lain dapat dia laksanakan. Selang beberapa hari Lokman menalipon saya dan memberitahu dia sudah menyewa bilik keluarga cina dan sedang mencari pekerjaan. Saya beritahu lokman bahawa allah uji sebab allah sayang lokman dan saya terus mensihat lokman bahawa jangan beranggapan untuk menjadi islam sangat susah. Yelah berbagai halangan terpaksa di hadapi. Boleh di kirakan tiap-tiap malam dia menalipon saya untuk berbicara. Pada setiap kali dia talipon tiada perkataan lain dapat saya ucap kecuali berbanyak bersabar. Oleh kerana suasana dah berubah lokman mengaku bahawa dia telah meninggalkan puasa selama beberapa hari.

Saya pernah beritahu lokman kalau ingin mencari pilihan hidup carilah isteri sebangsa supaya ayahnya tidak mempunyai tuduhan bahawa lokman berubah agama semata-mata ingin bernikah dengan wanita melayu. Moga-moga kebencian bapanya sedikit reda sekira mempunyai menantu cina, sebab banyak masyarakat cina tidak dapat bezakan dua perkara yang amat berbeza iaitu Islam dan Melayu.

Pada suatu hari saya berpeluang outstation ke Johor Bharu. Maka saya mengambil kesempatan ini untuk ziarah Lokman di Singapura. Kebetulan saya pergi bersama-sama dengan aruah kawan saya untuk melihat keadaan nya disana. Bagi saya Lokman sudah seperti adik sendiri. Kami bertemu di sebuah masjid tabligh di Singapura supaya senang untuk di perkenalkan kepada orang Islam tempatan untuk sentiasa berhubung dengan Lokman. Keadaan Lokman sedikit kurus dan dalam keadaan rungsing. Seperti biasa saya pohon supaya dia banyak bersabar. Saya tahu berat mata memandang berat lagi bahu menanggung.

Setelah beberapa ketika Lokman beritahu dia ingin bernikah dengan seorang wanita cina yang belum lagi islam. Saya pun beritahu apakah syarat-syarat yang perlu dia patuhi. Keluarga Lokman amat gembira apabila mendapati Lokman ingin bernikah dengan wanita yang mereka kenali dari keluarga berada. Kebetulan mereka bertemu di Singapura dan wanita tersebut adalah penduduk tetap Australia. Lokman telah membuat keputusan setelah bernikah untuk berhijrah ke Australia . Boleh dikatakan tiap-tiap malam Lokman talipon saya untuk mendapat pendapat tentang perkahwinan nya. Semakin hari saya menjadi buntu dan menganggap masaalah dia adalah masaalah saya. Pada pandangan keluarga lokman, dia sudah tidak serius lagi dengan Islam. Saya pun beritahu pada Lokman untuk menyukakan hati keluarganya dalam keadaan penuh paksaan, ikut sahajalah kenduri pernikahan itu walau pun di buat bukan mengikut lunas Islam. Cuma nasihat saya janganlah bersatu dengan isteri sebab awak masih belum halal untuk bersatu.

Pada masa yang sama saya berjumpa imam di tempat tinggal di Petaling Jaya, dan menceritakan keadaan Lokman dan minta imam uruskan soal nikah Lokman. Rupanya bukan semudah yang di sangka sebab banyak birokerasi. Saya berasa teramat kecil hati sebab mengapa menyusahkan satu perkahwinan. Pada malam berikutnya Lokman menalipon tentang tujuan untuk singgah kerumah saya agar pernikahan dapat di laksanakan. Dengan berat hati saya beritahu Lokman agar terus bersabar dan cuba menjelaskan bahawa Lokman perlu tukar identiti islam agar apa yang terjadi kelak dari segi tuntutan anak dan mayat dapat di perjelaskan. Alhamdulillah Lokman faham dan sedar tanggungjawap baru nya.

Selang beberapa minggu Lokman pun berhikrah ke Auatralia bersama isterinya yang belum lagi sah. Jiwa saya masih tertekan dengan keadaan tersebut. . Kebetulan pada malam tersebut Lokman telah menalipon saya dari Australia beritahu keadaannya disana dan bagaimana untuk mengatasi masaalah pernikahannya itu. Dengan izin Allah, aruah kawan saya telah pergi ke Australia berkhursus Saya telah memberitahu aruah supaya mencari Lokman di sana sekiranya sempat dan carilah imam di masjid terdekat untuk menyelesaikan masaalahnya.

Setibanya aruah ke tanah air dia memberitahu dia tak sempat mencari Lokman tetapi mendapat alamat masjid terdekat. Apabila Lokman menalipon dari Australia saya pon beritahu Lokman supaya mencari masjid tersebut dan berjumpa dengan imam di sana dan ceritakan segala msaalah Lokman. Alhamdulillah selang seminggu jadilah mereka suami isteri yang sah dinikah kah di sebuah masjid di Australia. Lokman telah menalipon dan menyampaikan berita gembira tersebut.

Peristiwa ini telah berlalu 10 tahun yang lalu. Tetapi sekarang saya telah kehilangan Lokman. Saya pun tidak tahu di mana dia sekarang. Saya pun telah berpindah dan sudah beberapa kali saya hantar kad ucapan kepada Lokman di Perth Australia tetapi tiada balasan. Mungkin sekarang Lokman telah beranak pinak dan mengecap kebahagian setelah puas mengharungi ujian. Sehingga sekarang saya masih teringatkan Lokman apakah lokman masih lagi Lokman yang dahulu saya kenali. Harapan dan doa saya semoga Lokman menjadi seorang insan yang beriman dan beramal soleh. Sekiranya Lokman berpeluang membaca coretan saya ini cubalah hubungi Puan Maimunah dcck untuk mendapat alamat dan email saya. Cuma ingin saya mengingati kawan-kawan sekelian bukan senang untuk menjaga saudara baru sekiranya diri kita sendiri tiada persediaan rohani dan jasmani.


Monday, May 08, 2006


The Splendour and Secret of Turkey
When we heard of Turkey, it will trigger our mind about the glorious Ottoman Empire. No doubt that Turkey is beautiful. Not only the country but also the people. At first I was hesitated to go but the opportunity may not repeat again. I asked Tahir to accompany me. At first he agreed but he got to plan and coincide his R&R with his family feast. His sister is going to get marry. I cannot agree to it instead I asked Tengku to join me. He was reluctant at first but after persuation he agreed to follow. I asked Rosmin whether he would join our trip, without question he put his name in.
Dubai International Airport.....departure hall
We booked our flight on the 13th April from Dubai to Istanbul and Agan hotel for our stay. I did everything caused Im the one incharge of the trip....like 'Rombongan Che Kiah ke sukan Komenwel'....We left Khartoum for Dubai on the 12th. We were greeted by Pakdin at Dubai airport and stright to his home. It was almost 2.00 a.m.
Me, Tengku and Rosmi at the souq
Smiling faces....who bought a ring for someone special?
The next day we went to gold souq for a special mission. I got nothing to buy because Im going to spend most of it in Turki. Tengku spent a lot. He bought new nokia hand phone, rings, neckless and many more until i reminded him stop buying. Rosmin bought Canon Ixus 75 digital camera since he had no camera. I bought few jeans for me to wear in Istanbul.
About 12.30 p.m. we when to the airport. The queue was very long and the check in was very slow. Suddenly they announced to check in at the other counter for Istanbul. We have only one hour before the departure time. Unfortunately we were told that the flight was overbooked and they reserved the seats for tomorrow. It was an unpleasant annoucement and we were shocked. It meant that we have to rearrange about hotel and other flights to Malaysia. I started grumbling and it was impossible and we felt so vulnerable now. Inevitably we just have no choice but to accept for tomorrow's flight. The Emirates compensated us with hotel and full meal but the best part they consoled us with free tickets to Turkey or equivalent valid for a year.
Nobody have been to Turkey before but i was fond of Europe since i've spend many times in Europe when i was a student and last year. We touched down at Istanbul airport at 6.00 in the evening. It was spring and the temperature was about 18 degree celcius. It took us about 30 minutes for the clearance. We changed some USD to Turkish Lire which was equivalent to 1USD=1.33YTL.
The taxi took us about 30 minutes to reach the hotel. My god....the fare was 44YTL including the tips. It was a pleasing journey watching tulips blooming in the gardens. Beautiful mosques, buildings and not to miss the people. We were quite worried whether the hotel already cancelled our booking. It was unfortunate, unable to contact or email the hotel about our delay. Mr Asif the front desk manager informed that no rooms available for tonight only. With his warmest welcome he squaded us in his own room. What to do.....that night we were together sleeping in the room with different kind of snoring........
We woke up in the morning and had a breafast at Agan hotel.
The front desk manager Asif with Rosmin during check out
Turkish kebab with rice cost for 4YTL
Tengku.....'Bismillah............'
Enjoying our kebab after shopping
The handsome waiter
The hotel was reasonable and cheap. Since tomorow is Sunday, we got to finish our shopping at the Grand Bazaar today. We started to plan nicely since we have not much time left and tomorow for site seeing. We met Aishah (local lady) on the way and she guided us to the Grand Bazaar. About 8.00 a.m. the Grand Bazaar was opened and you can see continous flow of people rushing to the shops either the customers or the owners. Now I believed that there are thousands of shops with varities of goods were sold and we were astonished with the environment inside. I bought some bangles for my wife and daughters. Next i have to get a new leather jacket and get a leather hand bag for my wife. Bargaining made me felt so tiring. There were no price tags at all and make it difficult for you to jugde whether managed a correct bargain.
Hand painted pottery
The smiling faces....translates various meanings
About 11.00 a.m we went out and have turkish traditional kebab with orange juice. The food was not comparable to Malaysia. It was plain and not hot. We continued our shopping outside the bazaar. I bought few leather wallets and purses for my children and also few t-shirts. But the price was relatively cheaper compared inside the Grand Bazaar. After zohor we went back to Grand Bazaar for a second round shopping. It was exhausted but we must benefit the time we spent.
The minerate of the mosque
The following day was our touring day. We walked to the SultanAhmet Mosque ( The Blue Mosque) immediately after breakfast. The weather was comfortable and pleasent. On the way we were stopped by few men to polish out shoes. I just ignored them coz i know that they were smart enough to get cash from us. We were trapped because Tengku started entertain them. You know what happened???? They ask few lire for the survices. Along the way I started grumbling at Tengku for his over courtious act........When you are travellers you should be precaution with people's help........ada udang di sebalik batu.....
Signages...on the way to the Blue Mosque
The mosque
We reached the blue mosque about 9.00 a.m. In front of the mosque was Aya Sophia. Aya Sophia was a church during the Byzentine ruling and transformed into mosques during the Ottoman and changed into historical monument ( just like a muzeum). 10 lire for the entry. Inside still some renovation work and there were many tourists with their guides. I just felt like living in the Roman Century. You can see murals covering the wall and ceiling. The muslim had camourflage the original painting of potraits with natural design elements.
Aya Sophia...taken from Blue Mosque
Me...in front of Aya Sophia
Me..with security guards
Inside Aya Sophia
The Blue most is very beautiful surrounded by beautiful landscape with varieties of tulips. The dripping of foundtains and water make the environment so mesmerising. We took the oppurtunity to pray sunnatul masjid in the mosque and to get some bounties.
The Blue Mosque
Tulips.....the national flower of Turkey
A real business man...he asked for 4YTL
The Blue Mosque
Turkish ladies.....
Next to Aya Sophia was the palace called Topkapi, where the rules and kings lived. The govenment has converted this palace like an exhibition centre displaying histotical items and treasures of the late rulers. The palace was beautify with green trees, and colourful flowers. There were also small fountains meant for wudhu and drinking. At the back of the palace you can enjoy the wonderful panoramic of the Bosporous Strait with many ships and ferry commuted from the Mediteranient to the Black Sea.
Palace compound
Typical architecture of the palace
Bospourous Strait...view from the palace
The green boulevard
Pretty faces and smiles
About 2.00 p.m. we complete out visit at Topkapi. Tengku was still inside. We were waiting for him and never appear for almost an hour. So we decided to leave him alone. Next trip was Istanbul City Tour which cost us 25YTL per person. The ride was good . We sat on top of the double decker bus. We cruised along the bridge where many people were fishing all day. Just wondered what they did for the rest of the day. Everything were illustrated vide the headphone. You just switched which language was applicable.
Snap.....while waiting for Tengku.....
Rosmin....still single...any offer??
Once we reached the highway, suddently a tyre exlploded. We waited for an hour to get it fixed. Oh...that the spoil of the day........... and now we were stuck in the hussle and bussle of the traffic.
We finish out night life near the jetty. We enjoy the fish very much and cost for 2 YTL for a half. I bought few leather caps, belts and track suits from the street sellers.
Fishermen preparing the BBQ fish kebab
Enjoying the meal
The next day was our last day. We need to rush to the airport by 4.00 p.m. We went to Spice Baazar and Egyptian Bazaar for our final shopping. This place mainly for local and many local products with reasonable price were sold. No need to bargain and you can get a reasonable price. I bought a jilbab for my wife from Leyla and cost us only 30YTL each.
Egytian Bazaar
Buying Turkish delights at Spice Bazaar
Everybody asked me why dont you buy carpets. I have few reasons....first....the price was not cheap. Second it was very heavy and i have to pay extra for the laggage and thirdly it is better for me to get in Malaysia.
Hand made carpets and kilim
The final day we cruised by ferry to the Asian region. There is no different between the two. Mostly of the people from Asia region commute to Europe to work since Istanbul is a big city with 12 million residents. It was chilled and the city was still covered by the fog.

The other side of Istanbul
Dolmabahce palace
Homogeneous design of mosques
The journey was very interesting but 3 days was not enough to cover istanbul...perhaps i might return again with my wife....for the next visit......What can i say about Istanbul is that....people are very nice and friendly and many things you can explore, and dont forget to bring extra money..Perhap my next trip is to go to Greece somewhere in July.