Melawat Ke Taman Burung - Kuala Lumpur
.
Hari ini aku ajak anak-anak aku ke Taman Burung. Ini lah kali pertama hendak ke sana. Dah banyak kali tiba di kawasan ini sebab aku suka melawat taman orkid di sebelah. So aku rasa eloklah kesana. Baqis dengan Safwan malas nak ikut. Balqis rasa itu tempat budak budak Maklumlah dia dah semakin besar. Safwan pula tak nak ikut sebab tak sanggup miss cerita cina. Bagi aku baki week end yang ada inilah nak di gunakan sebaiknya dengan anak anak aku sebelum aku outstation
.
Tiket RM12 untuk dewasa dan RM6 untuk kanak kanak 3-12 tahun. Jumlah kami anak beranak RM48 sahaja. Aku nak ambil gambar sebanyak mungkin di sini. Sebenarnya banyak tempat di sekitar KL ni yang aku belum lawati. Tapi dah lebih 20 tahun aku tinggal di sini. Itulah orang kata negara jauh boleh pegi tapi yang depan mata tak sempat sempat. Betul juga tu. Jom kita tengok apa yang ada disana.

Ni gambar anak anak aku 5 out of 8. Kami bergambar di pintu masuk. Kalau lihat dari luar nampak macam sempit tapi sebenarnya luas benar. Kami semua pakai gelang hijau di tangan Itulah tiket masuk ke Taman Burung.

Bila masuk saja kesini kami di persembahkan dengan aksi merak yang mengembang cantik. Apa lagi aku pun ambil lah gambar dia sebanyak mungkin. Lepas tu dah tak ada dah. Terdapat berbagai jenis merak di sini yang hidup bebas. Teringin juga aku membela merak ini kalau mempunyai tanah yang luas.
Ini burung merak yang sedang hinggap di dahan. Ekornya memang panjang mengurai.
Terdapat juga burung unta atau kasawari di sini, dan juga spesis yang seangkatan dengannya. Hairan benar dia apabila aku cuba untu mengambil gambarnya. Kena hati hati takut di patuknya biji mata.
Kalau tak silap aku ini adalah crown pigeon. Masa aku sekolah menengah dulu hobi aku adalah menternak merpati. Duit simpanan aku habis dengan membeli merpati yang berbagai spesis. Racing homa ada, jacobine, fan tail, king cairo dan banyak lagi. Apabila waktu pagi kerja aku adalah memberi makan dan bermain dengan burung burung tersebut. Memang asyik
Aku tak ingat ini enggang jenis apa. Tetapi di sini terdapat berbagai jenis spesis enggang. Orang Sarawak pangil burung kenyalang. Ada yang kecil dan ada yang besar. Yang ini memang cantik. Mujurah dia turut memberi kerjasama dia pada aku untuk posing. Yang leceh tu mereka ada di dalam sangkar jadi nak ambil gambar nampak tak cantik debab dawai sangkar ganggu semacam je.
Terdapat juga kolam buatan di sini yang dipenuhi oleh bangau dan flaminggo. Pelican pun ada. Tak ketinggalan itik mandarin. Damai rasanya berehat sambil menikmati binatang di sini.
Sempat aku ambil gambar anak aku dengan bangau. Bangau ni ingatkan aku waktu di Sudan dulu. Memang serupa. Mereka akan berhijrah ke tempat aku apabila tiba musim hujan. Apabila air mula bertakung menjadi paya dan di penuhi dengan ikan ikan dan siput siput.
Setelah penat kami rehat sekejap di gazebo ini. Kalau rumah halaman luas boleh lah ada sebiji wakaf seperti ini. Seronok bersantai di sini.
Terdapat juga satu kawasan yang di penuhi dengan macau, parot, serindik dan seangkatan dengan nya. Kebanyakan burung burung ini terdapat di luar negara. Terdapat juga di negara aku tapi spesis nya kecil. Macau ni banyak terdapat di kawasan Amazon dan kepulauan Indonesia dan Australia
Terdapat berbagai warna burung jenis ini
Ini adalah tempat photo kiosk. Sesiapa boleh ambil gambar dan di kenakan bayaran cuma RM5 sahaja. Burung2 ini sunguh jinak dan boleh di letak di seluruh angota badan. Tapi kena hati hati takut dia berak di kepala pula.

Aku pun tak perasan kakak tua ini boleh bercakap atau tidak. Orang kata burung ini boleh hidup sampai 100 tahun . Betoi ka.....
Sempat juga aku ambil gambar ikan cap yang banyak ni.
Jaga sikit takut terjatuh kolam.
Ini lah dia ayam hutan yang ori. Tapi aku ada juga ternak ayam serama di garden aku yang sekangkang kera tu. Nanti aku ambil gambar tunjuk di sini.
Sempat juga aku mengambil gambar sepasang burung enggang yang sedah berasmara dana dan bermadu kasih.

Ini yang dikatakan burung dalam sangkar. Walau di buat daripada emas kalau tak bebas pun tak memberi apa apa makna.
.
Malaysia mempunyai banyak tempat menarik tetapi informasi kurang. Sepatutnya informasi mengenai tempat rekreasi atau perlancungan perlu di giatkan. Informasi bukan untuk di beri bukan hanya pada tempat yang nak di lawati. Tetapi setiap informasi perlancungan perlu di war war kan di setiap tempat awam dan di setiap negeri. Baru orang tahu apa yang ada di negara kita. Masa aku di luar negara setiap informasi boleh di dapati di tempat tempat awam. Siap detail aturcara dan bagaimana hendak ke destinasi tersebut. Memang tak akan sesat dan senang untuk di buat persediaan.
.
Taman Burung ni aku datang awal. Tapi banyak aktiviti di jalankan selepas tengahari. Masa dah sampai barulah aku tahu apa bila di beri pamplet selepas membeli tiket. Apalah punya nasib....lain kali war war la skit....senang orang nak atur program..Apa nak buat, beginilah negara aku dulu.....kini.....dan selamanya....

Comments

Mohamad said…
Wah murah rezeki dapat live show Merak lagi... Mahal gamabr tu
Abu Ikhlas said…
pegila.......bawa bebudak tu. Cuti sekolah dah nak tamat....

Popular posts from this blog