My Garden Is Blooming

.

Betapa seronok and indahnya apabila pokok pokok di taman sudah mula mekar bunganya. Berbagai warna dan corak punga akan kelihatan. Ada yang berwarna merah. Ada yang berwarna ungu dan ada juga yang berwarna merah jambu. Bila bangun pagi melihat bunga bunga yang menguntum dan di belai pula oleh kumbang kumbang, memang syahdu and best di rasakan. Ada banyak lagi aktiviti di garden ni yang perlu di laksanakan. Masih ada anak anak benih yang perl di ubah. Ada daun daun reput yang perlu di pangkas. Ada creepers yan perlu ti tarik dan letak di atas rak. Ada juga tanaman yang perlu di ubah ke pasu yang lebih besar. Semuanya memerlukan masa aku yang terhad ini.



Pokok haliabara aku ni bersilih ganti mengeluarkan bunga. Bila bunga sudah banyak memang menarik sekali di lihat. Sekali sekala terpaksa membuang ulat berluncas yang menggulungkan diri pada helaian daun. Satu satu perlu di perhatikan supaya pokok sentiasa segar dan menghijau.



Ini lah dia spider plant yang aku beli tiga bulan yang lalu. Sekarang sudah banyak anak anak yang aku semai. Dulu aku ada juga tapi ini spesis yang berbeza. Searang ruang hadapan rumah tak lagi menjadi laluan utama. Jadi senang pokok ini membesar tanpa di ganggu gugat.

Ini lah pokok Ivy yang menjadi kebanggaan aku. Sudah berkali kali aku cuba membela pokok ini tapi tak bertahan lama. Ia akan hidup buat sementara waktu dan akhirnya daun nya akan lau seolah olah di bakat. Puas aku fikirkan untuk selesaikan masalah ini. Sekarang aku dah tahu. Pokok in perlukan suasana yang redup dan sejuk dan pastikan air yang di siram tidak banyak. Sebenarnya pokok ini hanya sesuai untuk negara sejuk sahaja. Bila dah berjaya menjaga pokok ini rasa seronok pula nak tambah. Aku beli cuma RM8 di sungai buluh.


Pokok ini adalah sejenis creeper dan bunganya seperti Morning Glory. Yang berbeza adalah dia mempunyai daun yang lebar dan cantik manakala bunganya pula berbnga dalam suasana berangkai. Setiap waktu kmbang akan hinggap dan masuk ke dalam bunga tersebut untuk menhisap madu dengan sepuas puasnya. Wife aku ingatkan tebuan.... Tapi aku sudah jelaskan bahawa hidupan yang berterbangan dan berwarna hitam itu adalh kumbang. Biarkan saja bunyi bbbzzzzzzdari sayapnya sudah seronok untuk di nikmati.


Aku tak pasti apa nama pokok ini. Dulu aku beli anak satu polibag. Kemudian aku semai di dalam pasu pasu. Sekarang dah banyak. Aku sedang berfikir untuk mencari waktu yang sesuai untuk di tanam di sekeliling kolam teratai. Rasanya ok juga dan untuk menjadi halangan kepada anak anak aku yang kecil dari terjatuh ke dalam kolam teratai.


Inilah dia heliconia sexy pink yang baru berjinak mengintai ke dunia baru. Pokok ini kadang mengambil masa yang agak lama untuk berbunga. kalau batangnya rosak atau tidak matang perlu di pangkas untuk mengeluarkan tunas yang baru yang lebih besar dan kuat. Pokok ini aku beli bertahun tahun yang lalu tapi masih lagi setia untuk di miliki.


Aku tak tahu apa nama pokok ini tetapi aku beli di IKEA minggu lepas. Sudah lama aku mencari. Aku akan ubah kepada pasu yang lebih besar dan apabila sudah besar dan matang aku akan letak di court yard aku.

.

Sebenarnya sesiapa sahaja boleh menjadikan tanah sekangkang kere sebagai taman yang indah. Cuma perlu ada sedikit imaginasi dan rajin unuk menjaga seperti menjaga anak sendiri. Tiada alasan untuk di katakan tangan tak sesuai atau tangan panas. Pokok pokok juga seperti manusia macam kita yang memerlukan mineral dan vitamin untuk hidup sihat. jadi janganlah kedekut untuk memberi baja sebagai makanan kepada tumbuh tumbuhan.

Comments

lady lavender said…
salah satu impian saya utk ada taman secantik ini. Good job :-)
Abu Ikhlas said…
Thank for your compliment. You also can do it

Popular posts from this blog