Music Jalanan : Bakat dan Rezeki
.
Rezeki ada di mana mana. Itulah selalu orang kata. Ulat dalam atu pon dapat hidup. Rezeki adalah pemberian Allah Taala. Ia datang dengan asbab dan tanpa asbab. Manusia hidup di dunia atas dasar rezeki. Kalau rezekinya sudah habis di dunia maka datang lah malaikat Izrail menyentap nya untuk ke alam seterusnya. Ulama inbaratkan rezeki ini seperti tangki yang penuh dengan air. Kalau kita letakkan satu paip pada tangki tersebut, air akan keluar dan akhirnya akan kering tangki tersebut. Tapi kalau kita letak banyak paip makan akan banyaklah air akan keluar tapi pada kadar yang berlainan , pada jumlah yang sama. Bezanya hanya cepat atau perlahan sahaja. Begitulah rezeki manusia. Setengah manusia mendapat habuan di dunia dengan cepat dan setengahnya lambat. Penamatnya adalah maut.
Usaha juga bersangkut rapat dengan rezeki. Kalau manusia itu rajin pasti dia akan mendapat kejayaan di akhirnya dan sebaliknya pada manusia yang malas. Jodoh maut dan adalah tentuaan alah taala dan bukan menjadi rahsia manusia.
.
Allah anugerah bakat kepada manusia. Dari fikiran dan idea manusia terjadilah bakat bakat yang cemerlang. Bakat manusia berbeza beza dan dengan bakat inilah manusia berlumba untuk manafaatkan rezeki. Aku telah berjalan di beberapa tempat di setiap penjuru benua dan aku amati bagaimana manusia menggunakan bakat untuk mencari sesuap makanan. Adalah lebih mulia daripada menjadi pemalas yang meminta minta kepada manusia yang mempunyai sedikit keihlasan. Mereka menjaja bakat untuk menyara keluarga atau kaum kerabat yang belum tentu indah masa depan. Membesarkan anak anak agar tidak menjadi anak anak yang melarat. Mungkin mereka teramat faham bahawa tiada jalan yang mudah untuk mendapat rezeki Allah tanpa berusaha. Hidup perlu di teruskan dan pengorbanan adalah seiring dengan pancaroba kehidupan. Adalah lebih baik dari menjadi kutu rayau yang berpeleseran hingga lewat malam. Mereka tidak meminta tapi sekadang memohon imbuhan dari hiburan jalanan yang mereka persembahkan.
Gambar ini kau ambil semasa aku di kota Paris bersam Hassan. Pada malam tersebut aku dan Hassan bersiar siar sehingga lewat malam. Kota Paris masih segar dengan manusia yang berbagai bangsa dan ragam. Its a wonderful night!!!...

Gambar ini aku ambil masa di kota paris juga. Entah dah tak ingat nama tempat ini tapi ia adalah Russian Church yang di kunjungi oleh ramai pelancong. Terdapat ramai artis di sini yang menjual bakat mereka moga moga di hargai dengan wang ringgit.

Semasa berjalan di kota Berlin aku terdengan alunan irama Red Indian. Merdu sekali. Inilah pertama kali aku dengar muzik yang begitu tradisional dan indah. Nama alat alat muzik tersebut aku pon kurang pasti. Mereka bermain sambil menjual album muzik tersebut. Aku beli satu yang beharga lebih kurang 15 Euro.

Golongan Red Indian sedang bermain Muzik di Malmo Sweden. Aku dan Nizzam asyik mendengar alunan muzik tersebut. Masa tu summer dan ramai orang yang berkumpul untuk mendengar irama asli mereka. Aku dan Nizam beli album yang berlainan dan masih aku simpan untuk koleksi peribadi.

Kami terjumpa Pakcik ini yang bermain gitar semasa di Akropolis, Athens. Aku sempat hadiahkan dia satu Euro danmeminta izin untuk bergambar dengannya. Tapi gambar itu adalah Rosmin, teman jalanan aku. Ok......pakcik tu very sporting.

Sekumpulan pemuzik sedang bermain di sepanjang shopping street di bandar Atherns. Aku juga mengambil kesempatan untuk merakam gambar seorang orthodok paderi kristian yang teruja juga dengan alunan muzik tersebut.

Masih di Athens. Agak susah untuk mengambil gambar yang sempurna kerana ramai sangat orang yang lalu lalang. Cuba jugalah.........

Pemuda yang tampan ini sedang bermain di tepi bangunan di jalan Mariah di Vienna Austria. Aku meminta izin untuk merakam gambarnya sambil membalas senyuman. Entah dari mana datangnya pemuda tersebut. Sekali pandang macam orang Arab atau Pakistan. Tapi aku juga terkejut kerana terdapat ramai orang- orang Bangladesh yang menjual majalah dan surat khabar di stesen-stesen.

Gambar ini aku rakamkan di Vienna. Patung patung ini di pamerkan di hadapan kedai. Cantik dan menarik. Tapi mereka bukanlah pemuzik jalanan seperti yang lain. Mereka cuma barang hiasan sahaja.....

Pakcik ini lebih kreatif dan unik kerana dia telah mereka cipta sebuah alat yang boleh kombinasikan semua alatan muzik untuk menjadi satu orkestra lagu. Dia cuma perlu pusing pemutar sahaja yang telah di program untuk menjadi beberapa buah lagu. Gambar ini aku rakan di Charles Bridge, prague.

Peniup trumpet itu meniup terumpet itu dengan unik sekali. Berbeza dari apa yang pernah aku dengar. Aku rasa budak kecil yang berbaju hijau itu pun terkedu dengan tiupan tersebut.

Gambar yang sama aku ambil di Charles Bridge, Prague, Czech Republic.


Gambar ini aku rakam kan semasa di Budapest, Hungry. Pada masa itu aku mengikuti site tour ke bandar Budapest. Di atas bukit ini Aku dapat lihat keindahan bangunan parlimen yang terletak di tepi sungai.

Ini lain dari yang lain. Gambar ini semasa aku masih di Tharjath, Sudan. Kontractor aku telah memanggil koir group dari gereja yang berdekatan sempena sambutan Krismas pada 2005 yang lalu. Alat alat muzik memang mudah dan buatan sendiri tapi bila di gabung dengan gendang dan alatan lain ia menjadi satu muzik yang menarik.

Comments

Popular posts from this blog