Nak Makan?.........Pandai-Pandailah Nak Hidup
Eeeemmmmmmmm.......macam mana aku nak mulakan cerita nih??? Ok....macam ni cerita dia..Aku memang jaga sangat soal makan apabila bab halal haram di ragui. Bukan apa takut amalan yang banyak tu tinggal kosong sebab tak jaga makan. Orang kata kalau makan tak di jaga dengan baik maka doa tak di makbul dan gelap hati. So memang aku jaga makan sangat sangat. Tapi aku taklah kempunan nak makan sangat. Bagi aku kalau ada makan dan kalau tak ada carilah makan apa yang patut.
.
Sebelum aku tiba di Turkmenistan memang dah dengar masalah makan. Bukan makanan tidak ada tapi di ragui status halal dan haramnya. Al kisah pernah terjadi di sini di sekitar tahun 40an berlaku gempa bumi yang amat dasyat dan menyebabkan ramai penduduk terkorban, terputus bekalan makanan dan minuman bersih. Kebetulan pada masa itu negara ini adalah di bawah pemerintahan Komunis Rusia. Akibat dari tragedi ini seramai lebih kurang 120 ribu orang telah meninggal dunia. Akibat kerana lapar pihak komunis telah bekalkan mereka dengan makanan tidak halal untuk hidup dan telah menjadi resam kehidupan mereka kini
.
So kalau nak makan terpaksalah masak sendiri terutamanya melibatkan daging. Pernah aku di pasar melihat orang orang islam dengan biasa sahaja menjual kinzir bersebelahan dengan penjual daging lembu. Jadi macam mana nak di percayai dan di yakini. Itu belum lagi kita berbicara dengan amalan amalan yang lain. Samaada mereka ini sudah terputus hubungan dengan orang islam di luar sana atau jahil aku pun kurang pasti. Tapi yang pasti kita kena banyak usaha keatas mereka ini dengan cara yang terbaik.
Ini adalah kedai gerai menjual daging. Aku pun kurang pasti bagaimana dengan penyembelihannya sebab begitu was was dengan amalan mereka. Tapi apa bezanya dengan di negara kita sekiranya ayam atau daging yang di jual berlambak lambak di pasar dan supermarket di sembelih oleh orang islam yang tidak mennunaikan solat? Selalu aku bertanya pada diri sendiri tentang masalah ini. Bagaimana pula dengan pihak yg mendapati ada syarikat yg menjalankan sembelihan yg meragukan tetapi masih melindungi syarikat tersebut. Memang kita terasa teruji dan keliru dengan situasi sebegini di negara kita sendiri.
Inilah biri biri yang menunggu untuk di korbankan. Tiap tiap dua minggu kami akan sembelih dua ekor biri biri untuk bekalan seterusnya. Harganya taklah mahal, lebih kurang USD40 sahaja seekor, bergantung pada saiz. Kita selalu oder dari orang tempatan termasuk upah melapah sebab mereka lebih arif.
Tu dia.......Fuad, Aziz and Wan Jalal dok pegang biri biri dan Hamdan dah bersedia untuk sembelih. Aku bab sembelih mintak maaf ajelah. Kalau nak sembelih ayam atau burung merpati kira oklah. Ayam di sini susah nak dapat dan kena beli dari orang kampung. Nampaknya naik lagilah kolesterol dalam badan nih.

Itu Sirek and saudara dia. mereka adalah orang Kazark. Wajah mereka mirip wajah orang Mongolia. Kalau orang Malaysia kata wajah wajah Altantuya Sharibuu, iaitu seorang mangsa pembunuh kejam di Malaysia. Aku memang berminat sangat untuk mengikuti kes ini sehingga tamat. Suspen ni kes ni.........jangan tuduh tuduh ok..


Pakat ramai ramailah siang daging tu. Aku malas nak siang sebab pisau tumpul sangat. Tapi akulah jadi tukang masak. Siap masak kari india istimewa lagi. Malek pula siap buat capati pagi tu.

Ni Tengku. Kita panggil dia Pokku. Kalau bab masak dia minta maaf aje. Tapi bab makan memang dia suka beno. Apa lagi aku buli dia untuk basuh pinggan dan daging. Sejuk tu air tu sebab heater air tak ada kat rumah Hamdan nih. Kecut jari jari..
Selalu bila dah sudah makan macam nilah keadaan mereka. Orang kata macam ulaq sawa. Ni masakan, aku masak kari ikan 'beluga' di rumah Tengku and Solehan.

Inilah wajah ikan 'Beluga'. Aku beli dua kilo. Sekilo harga lebih kurang RM15. Isi dia sedap juga. Tapi kalau lihat wajah nya tak ubah macam monster dengan duri duri di sekeliling badan. Kaviar tu datang dari ikan inilah.




Comments

Popular posts from this blog