Bougenvila @ Bunga Kertas
.
Orang kata bunga kertas ini berasal dari Brazil. Terdapat beranika jenis bunga kertas dari segi bentuk daun dan warna bunga. Pokok bunga kertas memerlukan cahaya matahari yang terik dan air yang mencukupi untuk hidup segar. Tanahnya pula perlualah mempunyai saliran yang baik. Tanah liat yang cenderung pada air bertakung adalah tidak sesuai. Ia memerlukan tanah yang di campur dengan pasir untuk hidup subur.
.
Pokok bunga kertas juga senang untuk di bentuk untuk menjadi hiasan taman. ia boleh di bentuk untuk di jadikan bonsai dan akan mencecah harga ribuan ringgit bergantung kepata tahap kematangan atau umur pokok tersebut. Ia juga boleh di gunakan untuk di jadikan climber pada pegola dan juga di jadikan sebagai hanging plant. Boleh di katakan ia boleh di pelbagai kan rupa, cara, dan hiasan bergantung kepada kretiviti seseorang.
.
Ada juga bunga kertas yang di 'graf' menjadi berbagai bagai warna kepada induknya. Cuma kita perlu pandai memilih jenis bunga kerta untuk di grafkan agar menjadi satu kombinasi warna yang menawan. Perlu di ingatkan bahawa pokok ini memerlukan baja yang mengikut jadual dan sukatan untuk mengeluarkan bunga yang banyak. Pokok bunga kertas hanya sesuai untuk di jadi kan outdoor palnt dan tidak selayaknya menjadi indoor plant.
.
Last saturday masa di dungai buluh ingat nak juga beli satu dua pokok yang dah di graf dari Thailand, tapi aku rasakan biar aku rearrange balik garden aku yang sekangkang kera tu. So enjoylah gambar di bawah.........







Comments

Anonymous said…
Tahniah to Nisa Balqis sebab dapat masuk SMS Selangor. Dgr ceta top school last year based on SPM results.

2 hari dah berlalu. Harap dia tabah dengan kehidupan berasrama
Abu Ikhlas said…
helena/

lama tak dengar berita. Terima kasih sudi singgah. Dah tahu ke saya dapat baby son baru no 8...hehehehe meriah lagi di rumah. \anak sekarang di sekolah menengah sains ulu selangor. Keep on visiting my blog ok....

Popular posts from this blog