Jalan-Jalan di Kotaraya Kuala Lumpur
.
Pada cuti umum tahun baru baru ni aku ajak anak aku Safwan dan Ubaidullah ke Kuala Lumpur. Sebenarnya aku tak adalah specific rancangan sebab gaji aku bulan ni masuk lambat. Kebetulan aku nak menghantar anak buah aku balik ke Kedah so aku cakap pada anak aku lets accompany me. Aku hantar anak saudara aku ke Pekeliling and headed towards Maju Junction. Di sini lah tempat aku parking sebab mudah untuk terus keluar ke jalan kucing.
.
Finally aku ada dua rancangan. Pertama nak ke Central Market untuk cari buku fiction untuk aku bekalkan masa outstation dan yang keduanya nak beli kasut di Sogo sebab sale masih ada. Pasal kasut ni terpaksa beli sebab banyak kasut kerja aku dah koyak rabak. Aku tanya pada anak aku mana kita nak pergi dulu, so kami semua bersependapat untuk ke Central Market dulu. Aku ajak anak2 aku berjalan kaki sahaja. Bagi aku mudah dan bolehlah longgarkan sikit kaki ni.
.
Kami jalan dan terus jalan dan ramai sangat orang di bandar maklumlah cuti umum. Aku rasa Kuala Lumpur ni dah jadi international city sebab ramai warga asing seperti Myanmar, Bangladesh, Nepal, Pakistan, India, Vietnam dan ramai lagi berkeliaran dengan urusan masing masing. Tiba sahaja di Central Market aku terus ke store buku dan ambil 4 buah buku. Lepas itu kami lepak di atas food court di atas. Yang rasa ralat tu aku terlupa untuk mengambil gambar di situ. Kalau tak silap dah lama aku tak lepak lepak kat sini. Dalam perjalanan balik ke SOgo barulah sempat mengambil beberapa gambar. So enjoylah ye....
Ini bangunan mahkamah atau bangunan Sultan Abdul Samad. Ambil dari belah belakang. Cuaca pun mendong saja macam nak hujan. Tu yang nampak tak berapa clear.
Ini masjid Jamek. Entahlah apabila aku terpandang masjid ini terasa macam nostalgia sahaja. Terasa seakan akan masjid ini 'terbenam' oleh bangunan bangunan sekeliling yang tinggi. Pokok-pokok kelapa di sekeliling tu pun nampak dah uzur sangat. Pihak pengurusan masjid cubalah tanam semula pokok-pokok tu supaya nampak ceria sikit. kalau rehat seketika di sebelah anjung masjid tu memang nyaman. Terasa aman dan sejuk sahaja. Dulu masa bujang selalu jugak beriktikaf di sini.

Itu gambar anak anak aku. Entahlah terasa macam keras semacam kawasan ini. Eloklah kalau di perbanyakkan pokok pokok disini dan kerusi rehat supaya nampak indah dan 'lembut' sikit pemandangan.
Arah panduan ini pada hakikatnya memang bagus. Info pada pelancung yang masij jakun dengan Kualal Lumpur. Aku rasa elok beri info yang selengkapnya seperti jarak sesuatu tempat dan apa yang boleh di dapati di sana. Di bawah tu elok di letakkan pamplet untuk informasi pada turis. Masalahnya civic minded orang Malaysia dan Asia ni kurang. Silap silap di ambilnya pamplet tu untuk cungkil gigi...hehehehe....
Ini Jalan masjid India. Aku rasa tak sesuai langsung di adakan di depan Msjid India. Conflict of interest. Bila azan apa nak buat. Nak tutup kedai atau nak sibuk dengan jual beli. Padahal Allah berfirman berjaya dan untuk orang yang sembahyang berjemaah. nak komen panjang lagi aku bukan mufti tapi tepuk dada tanyalah iman.
Orang kata di Malaysia ni senang nak cari rezeki. Jual nasi lemak pepagi pun boleh cari duit. Lebih baik dari dok melepak dan merempit. Cuba lihat mereka yang bertungkus lumus mencari rezeki. Buah tu nak kata mahal tak jugak. Tapi jaga jaga kalau tak ada lesen nanti bandaraya datang terus di angkutnya sekali dengan tuan.
Ini jalan Tunku Abdul Rahman yang sibuk dengan gudang perniagaan. Boleh lah kita kata macam Oxford Street kat London. Aku selalu juga ke sini untuk mencari fabrik untuk family dan hobi aku.
.
Aku rasa elok juga one day aku berjalan kaki di sekitar Kuala Lumpur dan ambil gambar apa yang patut. Negara negara lain dah jauh jelajah tapi negara sendiri pun belum habis. Muzeum tu tak pernahnya aku jengah walau duduk di Kuala Lumpur dah lebih 20 tahun.

Comments

Popular posts from this blog