Artist Impression




Deisgn rumah my sister dah siap. Thank to my friend Azli for his effort. Dulu aku pun ada terfikir nak jadi akitek jugak. Masa dapat offer ke oversea tu aku nak ambl course Architecture. Tai bila nengok pada duration course tu sampai tujuh tahun rasa macam semput juga. So the nearest course ambil lah civil structural engineering.
.
Ada member aku buat kos architect duduk Uk sampai dekat 10 tahun. Mana tak nye.... A level dua tahun. Degree 3 tahun, lepas tu kena year out practical training 1 tahun. Lepas tu kena ambil post graduate diploma lagi dua tahun. Lepas lulus kena ambil pula year out selama dua tahun. Kalau dah lulus baru dapat RIBA (Royal Institute of British Architects). kalau di Malaysia kira PAM la. Dulu tu panggil APAM. Sebutan bunyi semacam obscene aje sebab tu tukar jadi PAM. Sama lah juga macam P.Eng atau Ir staus untuk engineer. So bila balik ke Malaysia rambut pun dah kurang lepas tu bukan automatic boleh convert terus ke PAM. Kena ambl exam lag untuk lepas level III. Susah kan....
.
Masa aku student dulu tu ada member aku junior budak Brunei. Dia buat kos architecture lah. Nama dia Mutalib. Orangnya kecil molek. Kalau naik bas atau keretapi kena tambang kanak kanak. Untung dia...... Masa tu kami sama sama tinggal di hostel. Aku dah tahun akhir. Dok fikir nak habis belajar dan balik Mesia je. Satu hari aku ke bilik dia saja saja ziarah. Lalu aku nengok banyak ada tabung lukisan dan minta izin untuk lihat apa yang di lukis. Dia kata nengoklah tapi jangan komen. Aku pun buka dan lihat satu persatu. Masyaallah.......'Gambar apa yang ko lukis ni?' Terperanjat ada nak ketawa pun ada. Lastly kami sama sama ketawa. Nak tau gambar apa??? Gambar model berbogel lah. Hahahaha........... Di universiti, org yang ambil kos arkitek ni dia biasa sangat lukis gambar live model yang bogel. Kadang di iklan di notis board sapa sapa nak jadi live model..... semuanya di bayar per hour.
.
Mutalib kata masa first experience tu dia terkedu dan terperanjat semasa model buka baju berbogel dan terus posing di atas kerusi. Dia toleh kiri kanan dan depan belakang rupanya semua student dah serious lukis model tersebut cuma dia seorang saja yang masih terkedu. Finally dia ketawa sendirian sebab tak percaya. lastly mahu tak mahu kena juga lukis. No wonder masa aku nengok gambar tu ada yang bengkang bengkok. Tangan ketaq kot. Finally masa final exam dia bagi fail dan terus tukar university di Liverpool. Sejak dari situ aku tak pernah jumpa dia lagi.

Comments

Mohamad said…
hai sejiwa kita... aku ingat aku aje yg nak jadi Architect.. Hang juga ye?
Abu Ikhlas said…
hehehe......tinggal kenangan aje lah..

Popular posts from this blog