Memory Keeper's Daughter


This stunning novel begins on a winter night in 1964, when a blizzard forces Dr. David Hendry to deliver his own twins. His son born first, is perfectly healthy, but the doctor immediatel recognizes that his daughter has Down Syndrom. For motives he tells himself are good, he makes a split-second decision that will haunt all their lives forever. He asks his nurse, Caroline, to take the baby away to an institution. Instead, she dissappears into another city to raise the child as her own.
.
Aku baru saja selesai baca buku ni. Aku boleh kasi 4 bintang. Jalan cerita memang best. Penuh dengan rasa bersalah, simpati dan love. Bukan senang nak terima dugaan dari tuhan dalam hidup ini. And dugaan tu datang dengan berbagai bagai bentuk yang kadang kita tak mampu dan takut untuk menerimanya. Apatah lagi apabila anak yang Allah anugerahkan itu memiliki kekurangan. Atau lebih tepat lagi cacat. Bukan semua manusia dapat menerima kada dan kadar tuhan. bagi orang orang yang beriman insyaallah anggap ujian ini untuk menaikkan darjat mereka di sisi Tuhan. Tapi bagi mereka yang lain akan menganggap satu kesalahan dari tuhan sendiri.
.
Bukan semua orang dapat hadapi seperti situasi sebegini seperti Dr David sendiri. Aku sendiri pun mengaku tak mampu untuk menghadapi ujian sebegini. Banyak benda yang akan kita fikirkan bila mengalami situasi sebegini. Tapi kita kena kuat sebab yang memberi rezeki dan sebagainya adalah Allah semesta alam.
.
Secara tak langsung aku dapat juga memahami bagaimana keadaan manusia yang mengalami anak anak yang down syndrom. Mereka ini adalah manusia yang istimewa tapi fragile yang perlu di didik, di belai penuh dengan kesabaran dan tumpuan. Kepada sesiapa yang baca blog aku ni, memang aku rekomen untuk baca buku ni..... so selamat membaca.

Comments

Popular posts from this blog