My Desire To Xstitch

Let me tell you how I started about this hobby. I started when I was staing in PJ. Dekat PJ New Town ada satu kedai yang jual alat jahitan dan di situ juga ada di jual xstitch design. Tapi design dia tak seperti design biasa yang orang orang biasa buat. Tai design ni di import dari US. Lain dari yang lain. Then I bought one, design yang complicated trus. Bukan design untuk beginers. Alah bagi aku bukan susah pun sebab jahit pangkah aje. Memang kacang. A piece of cake. Masa mula nak start memang best. Rasa macam tak sabo nak siap. Masa tu benang DMC baru 50 sen. And fabric yang aku beli bukan yang komn punya tapi yang branded DMC gak and counts quite kecil. Bila counts per inch bnyk pasti design lagi cantik. Kira macam pixel camera juga. Lagi byk pixel lagi sharp the motive.
.
Bila dah mula tak boleh berhenti. Sebab bila dah mula menjahit semangat seiring dengan jahitan. Bila berhenti semangat un berhenti dan akan hilang. Nak dapat semangat untuk sambung kembali seperti mengharapkan magic. Ada orang dari mengandung sampai beranak, sampai anak masuk tadika terus tak siap siap. Mungkin nak harp malaikat sambungkan. Ada member aku sorang ni semangat berkobar kobar nak buat lepas tu semangat ke mana benda alah tu pun dah hilang ke mana entahlah. hehehehe....... memang kelakar. Aku?????..... Aku memang orang yang kuat semangat. Once I started I will never give up and I will find my own time to finish it. Kalau tak ada masa macam mana pun I will squeeze my time until aku success.
.
Satu lagi menjahit ni pun sebagai satu terapi jugak. Membaca pun terapi juga. Kalau nak kira duit yang aku belanjakan untuk buat xstitch ni memang dah banyak spend. Dah ribu ribu. Benang sekarang dah RM1.30. Masa aku kat openhgen aku terkejut beruk bila aku beli satu harga RM7.50. Aku kat Paris tempat asal benang DMC pun harga RM5.50. Malaysia juga yang murah. Tak terfikir dek akal. OK...kain semeter nak RM30 dan sample design yang aku beli di Ampang point and ada yang aku order kat internet. Tapi aku rasa dah balik modal dah sebab aku dah jual banyak dah. Kalau di campur dan di tolak mau dekat RM5000 dah. Tapi duit tu keman aku pun tak tahu.
.
Ada juga orang nak mengendeng atau copy design aku. Yang paling leceh bila orang nak pinjam. Aku dah ada prinsip aku yang aku tak akan kasi. Kalau nak juga kena copy dan bayar satu design RM5.00. Sebenarnya aku bukan berkira sebab RM5.00 tu berapa lah sangat. Cuma aku akan rasa terkilan kalau orang pinjam atau copy tapi mereka tak buat. Finally letak bawah katil atau almari lauk. Aku rasa macam humilate aje. Jadi bila depa kena bayar baru depa rasa terpaksa bekorban dan ada rasa hati untuk terus buat.
.
Sekarang aku continously buat cross stitch. Apa lagi bila aku ada banyk masa pada waktu malam dan week end semasa berada di sini. Design di atas aku order dari US and dok nak siap untuk buat cushion cover. harap harap dapat melaram waktu raya nanti. Actually masih banyak koleksi2 yang aku dah frame and cantik cantik. So siapa nak order jangan malu malu ye. It is not that cheap and not that expensive..... sedang sedang aje....hehehe

Comments

Ghazali said…
Ya Abu Ikhlas ...

Kawan you yang bersemangat tuh nak buat X-Stich tuh pass tuh yang X-Stich buat anak anak main tuh siapa errrr???

Hehehehehheeeee

Aku memang KAGUM ngan kau ... Masya Allah ... Tabarakallah ...
Abu Ikhlas said…
Ghaz,
Tu lah dia tu masa mula mula nak belajar berkobar kobar sampai ambik special lesson kat blk aku masa kat Sudan....siapakah jejaka yang bertuah itu yaaa...
Abu Ikhlas said…
Ghaz,
Tu lah dia tu masa mula mula nak belajar berkobar kobar sampai ambik special lesson kat blk aku masa kat Sudan....siapakah jejaka yang bertuah itu yaaa...
Mohamad said…
salute la bro.. kau jgn lak buat cite fasal smoking dalam blog hang pulak nanti kata ada yg nak belajar smoking warm warm chicken drop tu

Popular posts from this blog