Jadilah Anak Yang Solleh....

Ada satu kes ni sungguh membuat aku terharu. Pendekkan cerita begini. Si ayah yang uzur telah dipilih oleh Allah mengerjakan haji dan akan di temani oleh anak lelaki sebagai pembantu. Maksudnya anak tersebut juga bakal menjadi tetamu Allah. Tiba tiba si isteri anak bersalin dan terpaksa batalkan haji. Tinggal lah bapa pergi keseorangan dengan hati yang hancur luluh. Alhamdulillah rakan2 sebilik banyak yang membantu untuk urusan pak cik ni bergerak dan beribadat.

Kes 2: Ibu telah tinggalkan pesan pada anak lelaki sulung untuk uruskan aidil adha bersama adik adik. Tetapi anak tersebut tidak perduli dan hanya meraikan bersama keluarga mertua. Hancur luluh hati si ibu.

Anak lelaki lebih bertanggung jawap untuk menjaga kedua orang tua dari anak perempuan. Ayah ibu lebih penting dari isteri. Sekira seorang wanita telah berkahwin, maka ibubapa suami dan suami lebih perlu di utamakan dari keluarga sendiri. Beruntunglah apabila kita menjadi anak yang solleh.

Aku melihat ramai manusia yang uzur di sini. Mereka tidak bertenaga. Mereka tidak ada kekuatan. Tetapi mereka kuat semangat untuk beribadah. Aku menjadi terharu apabila melihat anak anak yang soleh ini menolak kereta sorang untuk ayah bertawaf. Menyorong ayah untuk bersaei. Menemani ayah untuk mandi. Malah ada anak anak yang solleh ini menyuapkan nasi ke mulut ayah. Adalah sediakan tempat tidur dan urusan toilet ayah yang di kasihi.

Ibubapa itu adalah syurga kita. Suatu hari kita pun akan menjadi seperti mereka, uzur, nyanyuk, kesepian dan sensitif. Selagi mereka bernyawa berilah kidmat. Kerahkanlah kudrat dan tenaga. Lapang kan lah masa untuk menceriakan mereka. Sebab pandangan pada wajah ibu dan ayah yang telah tua sangat di sukai Allah. Berilah sepenuh kasih sayang dengan ikhlas kepada mereka. Mereka tidak perlu kan harta benda tetapi mereka hanya mahukan kasih sayang.

Bertuah lah mereka yang mendidik anak anak menjadi anak anak yang beriman dan solleh. Anak anak yang tidak meninggalkan solat jemaah dan dakwah. Mendidik anak anak yang penuh sopan dan taqwa.

Wahai anak yang solleh syurgalah tempat mu bersama dengan ibubapa yang telah berkorban sejak engkau kecil.....

14 zulhijjah. .....Mecca

Comments

Popular posts from this blog