Jom ke Sekolah

Last week end masa ke bazar dan sedang ronda ronda aku nengok seorang ibu sedang memilih kasut sekolah untuk anak perempuan nya seramai dua orang. Bila aku nengok aje terus aku teringatkan anak anak aku kat rumah. Beginilah keadaan yang aku alami apabila sekolah kembali buka. Bukan senang nak pilih satu persatu. Kadang kita berkenan anak anak pulak tak berkenan. Budak budak sekarang macam macam kerenahnya. Aku kalau beli keperluan sekolah pada hujung tahun memang kelam kabut. Bayangkanlah anak aku yang sekolah seramai 5 orang dan campur dua orang lagi yang sekolah tadika. Kadang tu bila dah tak sempat dan terlampau ramai sangat dengan pelanggan aku suruh sales lady aje yang tolong carikan kasut untuk mereka. Lepas tu dia lah yang tolong ukur dan masukkan kasut ke dalam kaki mereka. Ini belum lagi beli baju sekolah. Kalau nengok list kelengkapan sekolah anak anak aku memang panjang berjela jela. Letih nak listkn dan sort out satu persatu.
Buku tulis dan buku latihan pun sama juga. Aku lah yang menjadi ayah yang paling sibuk. Anak anak aku yang dah besar aku suruh depa beli dan uruskan sendiri buku buku tu. Tapi yang masih tak independent aku terpaksalah uruskan. Kalau dicampur tolak memang beribu duit di spend untuk keperluan sekolah. Next year anak aku si Ikhlas akan masuk darjah satu. Dia dah excited nak pegi sekolah dan sedang bertungkus lumus untuk melancarkan bacaannya. Harap harap masa dia nak masuk sekolah aku akan balik ke Malaysia untuk uruskan persekolahan dia.
.
Ni bila balik pada hari raya nanti terpaksa bersengkang mata aku untuk buat preparation terakhir untuk anak aku Safwan ambil periksa UPSR. Hadi pulak dua tiga minggu lagi akan hadapi periksa UPSR. Ba minta maaf la sebab tak sempat nak balik tapi Ba tetap berdoa agar Hadi dapat keputusan yang baik. Yang penting Hadi terus berusaha dan gigih. jangan sesekali Hadi putus asa. All the best and I miss you so much.
Love,
Ba

Comments

Popular posts from this blog