I Am Sailing

OSR training selama tiga hari. Hari ketiga kami sailing ke Caspean Sea. Best jugak sebab lama dah tak naik kapal. Tapi urusan dan procedure nak naik kapal tu bukan main lama. Sip kena submit paspot lagi. Kami bertolak dari camp pada pukul 8.30 pagi. Kira jam 12.00 tenghari baru boleh naik kapal dan sail.

Ini lah peserta peserta yang mengambil bahagian. Aku joint untuk timba pengalaman and ilmu baru. At least tahulah procedure and langkah langkah seterusnya kalau terjadi oil spill di darat atau di laut.

Inilah kapal yang kami naiki. Nampak tu benar kapal ni tapi masih power. Yelah...macam setengah setengah orang lelaki la....walau dah bercucu dan mencecah 70 tahun tapi masih lagi power...hehehehe

Cuba lihat aksi aksi kami dok memasang life jacket. Setengah tu fesyen lama punya dan ada yang ahun 1984 lagi. Nengok barang lama ni rasa macam funny pulak.


Inilah skimmer yang di gunakan untuk perangkap minyak. Tapi yang ni tak sempat nak demo.


Ini pula boom yang di gunakan untuk perangkap and control minyak yang tumpah. Rupanya nak deploy benda alah ni bukan senang and memakan masa yang sangat lama.

Aku cuma jadi pemerhati sahaja...hehehehe....saja cari alasan tak pakai coverall...

Ni the other ship received the boom untuk buat U profile..

Kebetulan pada hari ni ada lah cuti umum. Jadi frust jugalah aku di buatnya. Bila nak balik aje dah dekat maghrib dengan suasana dingin yang menggigit kulit aku. Rasa macam nak demam aje. Tapi tak apalah aku rasa berbaloi sebab dapat pengalaman and knowledge baru. Aku kata kat depa kalau ada lagi training jangan lupa nak masukkan nama aku.

Comments

Popular posts from this blog