Travel to Mashad






After we cleared the immigration, now is the time to find a taxi to Mashad. Sebelum tu pegi tukar duit dulu kat taxi station. Kadang pelik juga dengan duit Iran ni. nak familiarize ambil masa gak. Duit dia dah la beso beso. Kadang fepa panggil Toman and kadang depa panggil Dirham. Aku pun naik pening juga. Perjalanan ke Mashad mengambil masa selama 3 jam. Deal punya deal driver taxi tu charge kami USD60. Oleh kerana masa dah suntuk kami amik ajelah taxi ni.

.

Bila sampai ke Mashad, kami terus arah driver taxi bawa kami ke Imam Reza Shrine. Sampai aje di situ aku terkejut beruk sebab terlampau ramai sangat manusia. Baik lelaki dan perempuan. Aku rasa sebab cuti sekolah kot and orang seentario iran ke sini untuk pilgrimage kae Imam Reza Shine. Tanpa membuang masa kami terus mencari hotel yang termurah dan terdekat and nampaknya kami tak ada choice sebab banyak hotel dah penuh. Finaslly dapat jugs hotel kst sebelah bazaar. Check in aje terus tunai solat, campak beg and pergi cari travel agent untuk cari tiket ke Tehran. Puas tanya orang seperti bercakap dengan Alien, kami terus pergi ke travel agent. Sampai di situ alhamdulillah seorang wanita Iran yang putih melepak tu dapat bercakap english. Malangnya tiada tiket ke Tehran pada esok pagi tetapi ada flight pada esok jam 10 mlm. Ni satu lagi problem. Tak kan di malam buta dengan badan yang penat nak mencari hotel dan bergegas ke sana kemari. Itu pun that lady suruh datang esok pagi untuk confirmkan tiket tersebut. nampak gaya kami kena cari plan B.

.

Apa lagi malam tu kami ronda rondalah di sekitar bandar Mashad and jengok jengoklah apa yang patut. Seperti biasa terlalu ramai orang seperti semut hitam.

Comments

Popular posts from this blog