My Collection of Teapot
.
Hobi ni dah lama aku buat. Di rumah memang ada satu almari khas untuk aku simpan semua teapot yang aku kumpul. Kalau tak silap aku hobi ni aku mula pada 2000. Tapi tak adalah banyak sangat tapi dah penuh satu almari. Ada yang aku beli di Malaysia dan ada yang aku beli di oversea semasa melancung dan outstation. Teapot ini memang aku tak pakai langsung, cuma untuk perhiasan saja.



Dua teapot ni aku beli semasa aku outstation ke Jakarta. Selalunya selepas aje aku selesai tugas walau macam mana pun aku akan cuba cari masa untuk meronda ronda di negara orang. kalau seorang pun aku tak kisah sebab dah biasa. Janji pandai bawa diri dan menghormati budaya dan tempat orang. maklumlah kita sebagai orang luar. Masa di Jakarta Selatan tu selepas jalan jalan dari satu lorong ke satu lorong aku terjumpalah kedai yang menjual parang barang pewter ni. Memang murah...apa lagi borong la...


Teapot ini aku beli di Langkawi pada raya yang lepas. Tak mahal. Murah saja made in China.


Dua teapot di atas aku beli dekat dengan tempat kerja aku yang lalu, di sebuah kedai yang menjual perabot jati. Nice ceramic blue teapots.
Teapot ini pun aku beli di Langkawi. Look like a victorian teapot...ala ala english sesuai untuk minuman petang. Marga tak berapa murah and it comes with cups and saucers.

This qute little teapot I bought it at the flea market in Turkmenistan. Mula mulanya that Russian lady reluctantly to accept my bargain. Ginally she offered for USD10.
Kalau orang tengok teapot ini mesti orang boleh teka dari mana aku dapat. Memang cantik and tak lah mahal sangat. Mulanya tak nak beli sebab aku terpaksa bawa barang ni bersama sama ke Sudan. Bila di fikirkan balik mana nak dapat lagi sebab belum tentu boleh ke sini lagi. So aku pun belilah di Cairo International Airport, Eqypt on the way to Kathoum, Sudan.
.
Seronok juga aku jadikan teapot ini sebagai koleksi. Tapi teapot ini tak adalah boleh tukar suka sama suka dengan orang yang mempunyai hobi yang sama sebab ianya terlalu mahal dan sentimental. lainlah kalau hobi mengumpul setem, boleh tukar tukar sebab ianya murah.





Comments

Popular posts from this blog