It Is Not Easy to Say Goodbye
.
I have to leave again. Entahlah.....setiap kali aku melangkah keluar rumah untuk meninggalkan keluarga perasaan ini terasa cemas. Kadang terasa tak sampai hati. Kadang terasa bersalah dan seribu satu macam perasaan bermain di jiwa ini. Nak buat macam mana, kembara aku adalah untuk keluarga juga. Pastinya aku akan terus merindui isteri dan anak anak aku walaupun dalam jangka masa yang tak lama.
.
Pagi lagi pukul 5 aku dah bangun untuk bersiap ke KLIA. Waktu berlepas pada pukul 9.00 pagi. So perjalanan ke KLIA yang memakan masa selama 1 jam aku terpaksa siap awal. At least aku ada lagi masa untuk lepak lepak di business lounge sambil sarapan yang aku tak sempat.

Aku teringatkan anak anak aku dan ısterı. Rasanya cuti yang hampir sebulan tidak mencukupi kali ini. Aku masih terfikir fikir anak aku Shamim. Adakah dia akan bertambah sihat setelah menjalani pembedahan. Aku masih risaukan anak dara aku yang di sayangi Nisa. Adakah dia tenang untuk menjalani peperiksaan akhir tahun. Aku masih risaukan Ubai bagaimana dengan peperiksaan hujung tahun nya yang belum lagi tamat. Bagaimana dengan Adah dan Ikhlas pula. Hadi dan Safwan pula bagaimana keputusan peperiksaan mereka nanti. Semuanya aku rindui.
Perjalanan ke Bangkok memakan masa selama dua jam. Aku masih berpeluang untuk sms kepada isteri dan anak anak aku untuk mengucapkan selamat tinggal dan salam rindu untuk mereka semua. Sepanjang perjalanan aku cuma berangan dan terus berangan. Aku cuba imbas kembali kisah kisah aku bersama sepanjang aku bercuti dan berhari raya. Siapkan bilik Ubai dan Safwan. Beli pakaian anak dara aku untuk harı raya aidil adha. Beli baju untuk wife aku dan banyak lagi eristiwa yang berlegar legar di kepala aku.
Setiba di Bangkok terpaksa ke transfer desk for another connecting flight. Bila dah cuti lama macam ni memang terasa malas hendak kembali bertugas. Firasat aku bimbang dan risau. Setiap kali aku keluar negara yang pastinya isteri aku dan anak anak aku kan demam. Tapi aku doakan agar mereka kuat untuk terus bersabar dan bertahan.

Sampai saja ke negara ini aku terus contact wife aku dan sebetulnya wife aku demam. Anak aku Shahadah, Yusuff dan Shamim pun sama-sama demam. Mujurlah aku tak terdemam dek rindu kepada mereka semua.

Comments

Popular posts from this blog