Teaching Maths and Science In English - Part I
Aku dah lama nak tulis pasal benda alah ni tapi tak berkesempatan. Few days back the government declared to revert the teaching of science and mathematics in Bahasa Malaysia and I will be the first person to give my full support. I hope this uninvited nightmare will mizzle forever and no need to reconsider or potiticise it again merely for the benefit of our children. There are many parents will disagree to the decision but inevitably I would like to give my generous and humble opinion eventhough many will reject my thoughts.
.
Aku professional. Kalau nak tulis dan cakap orang putih no hal walaupun aku di besarkan di kampung. Dari awal english aku tak seberapa tapi aku make a point that I will learn and improve my english till the end. People might wonder why I dont learn Arabic. Hhhmmmm, I got the intention but I am not that keen to learn any other languanges anymore coz I dont have that type of quality to possess and admire many languanges. Dok sini nak belajar cakap Russian pun merangkak rangkak macam siput. Bila aku nikah wife aku tak pandai English tapi berkat usaha belajar dari aku dan membaca buku resepi english aku tu dia sudah ok lah walau tak pandai nak communicate tapi setakat nak ajar anak anak aku yang darjah satu dan dua oklah. Di rumah memang tak cakap omputih pun sebab kami cakap Utara. Tapi anak anak aku bila dah besar dari pandai cakap utara terus cakap pelat KL/Selangor sebab mereka lebih banyak lapang masa di sekolah dari di rumah.
.
Untuk belajar apa apa bahasa sekali pun kita perlu ada suasana atau environment. Kadang tak perlu kesekolah pun. Macam mat Bangla bijak cakap melayu dengan pantas. Sebab bahasa itu menjadi survival dan suasana mengizinkan maka dengan pantas Mat Bangla, Mat Nepal, Mat Vietnam, Mat Burma dan segala macam Mat dapat menguasai Bahasa Malaysia dengan baik. Begitu juga kita kalau duduk Bangladesh for survival and suasana condusive pasti kita pun pandai cakap bangla. Jangan hairan kalau kat Opis tu tea lady pandai cakap omputih sebab ada suasana. Cuba campak anak kita belajar di UK terkapai kapai seorang diri nescaya English dia lebih slang dari omputih tu sendiri.
.
Anak anak kalau nak pandai cakap omputih mesti bermula di rumah. Kalau parents cakap omputih insyaallah anak pun bijak cakap omputih. Tapi kat sekolah mana ada suasana cam tu. Cikgu pun terkial kial cakap omputih. Apa yang kita nak expect sangat? Cikgu nak ajar science and maths pun dah rasa pressure apatah lagi anak anak kita. Semalam aku baca The Star yang kata parents kecewa dengan sikap kerajaan revert ke Bahasa Malaysia. Few parents tu nak tukar anak anak sekolah ke Singapore lah... ke international school lah. Hello reporter......awat hang pi interview parents yang bertaraf professional and orang berada??? Mereka oklah ada segala peluang and money untuk beri pelajaran pada anak anak mereka. Awat tak pergi interview pakcik dan makcik felda Sungai Buaya atau kampung nelayan kat Kuala Muda Kedah tu???? Dia boleh habaq bersyukurnya depa dengan tindakan kerajaan tu...... Ingat pada golongan bawahan sama. Jangan penting diri seperti aur dalam belukar. Pernah tak kita terfikir bagaimana masyarakat desa terutamanya orang melayu nak membimbing anak mereka kalau satu habuk english pun depa tak tau.
.
Jom kita fikir apakah masalah masyarakat di kawasan pendalaman. Kalau kita nak berjaya dalam bidang apa sekali pun, kita mesti suka atau seronok melakukan nya. Omputih kata enjoy. Kalau sesuatu kerja atau perkara yang kita buat tak rasa enjoy, tak akan kemana. Pi mai pi mai tang tu jugak. Dok dang aih nak wat gapo pung. Dah la anak anak rasa pressure dan tak faham belajar bahasa english lepas tu belajar pulak sains dan maths dlm english memang tak faham dan akan menjadi satu tekanan pada mereka. Akhirnya mereka kurang berminat untuk belajar sebab tak faham satu habuk pun. Bila cikgu nengok murid murid pun dah tak minat nak belajar S&M dlm english, cikgu pun boleh hilang mood.
Comments