Teaching Maths And Science In English - Part II

Aku suka kata kata Engku Aziz iaitu Maths and Science are the learning about figures and formula and cannot generate of improve the command of english explicitly. English memang penting tapi kalau cara yang di ajar di Malaysia yang sudah guna silibus yang sama dah berpuluh puluh tahun tak berkesan, kita perlu tukar sistem pembelajaran English yang lebih effective. Kita perlu creativiti and critical thinking supaya anak anak yang belajar english akan enjoy. Kalau mereka enjoy belajar English, parents yang tak tahu habuk pun English akan di ajar oleh anak anak mereka walau pun anak sebesar murid darjah satu. Kita perlu ada makmal languange yang lebih efective . Masa ni lah gomen kena banyak melabur dengan penuh kejujuran dan ikhlas tanpa ada matlamat politik atau dunia. Seeloknya tambahkan lagi waktu pembelajaran english dan jadikan subjek sampingan seperti pendidikan jasmani, civik, dan moral sebagai perantaraan bahasa english. English kalau nak arif kena banyak membaca. Bukan bermain dengan figures. Bila banyak membaca barulah dapat improve grammer dan vocab.
.
Masa aku berada di Copenhagen, Denmark, boleh di katakan majoriti rakyat nya dapat bertutur english dengan fasih. Tapi mereka masih utamakan bahasa Danes sebagai pertuturan harian, kerja, dan juga sekolah. Sebab apa??? Sebab mereka mempunyai satu system pembelajaran bahasa english yang baik. Kalau mereka berjaya dengan cara tersebut, susahke nak adopt cara mereka gunakan atau salahkan kita belajar dari negara yang dah berjaya dalam tahap pencapaian bahasa english. English tak tentukan hala tuju negara sama ada mundur atau maju. hala tuju sebuah negara bergantung pada sifat atau nilai yang baik, tekun untuk berusaha. Kita kata budaya. Contohnya seperti France, Jepun, Korea.......... English kantoi jugak tapi mereka tetap maju.
.
Setengah mereka tu tak suka revert ke Bahasa Malaysia sebab dalam naluri dah tak suka bahasa Melayu. Walau indah mana pun bahasa Melayu mereka tetap engkar untuk menguasai atau belajr bahasa Melayu. Aku bukanlah pejuang bahasa Melayu tapi berpeganglah kepada kata kata orang tua tua kita dulu dulu, Bahasa Jiwa Bangsa. Rakyat marhain macam kita manalah ada kuasa atau suara untuk menyumbang idea bagi improve english. Pak pak menteri tu creative lah untuk cari penyelesaian yang sudah ada di depan mata. Kami perlukan orang yang creatif dan segar untuk membawa hala tuju bahasa English sebagai bahasa pengantar ke dua. Kami tak perlu lagi paper paper work ni kami hanya perlu people to work.

Comments

Ghazali said…
Dear Abu Ikhlas ...

I pun sependapat ngan you ... kalau tak kita nak MERTABATkan Bahasa Melayu, siapa lagi kannn ...
Ahmad Al-Hadi said…
Aku sokong 100% hang nye komen ni. Memang benda ni legasi Dr M yg terakhir. Anak aku menderita kefahaman sains & maths hasil dari benda ni..

Jadi bila gomen announce benda ni aku rasa respek la sebab bukan senang nak tarik balik benda ni sebab belanja dah besar.

Tapi kepentingan anak-anak kita harus diutamakan.
Abu Ikhlas said…
Kodi, Ghaz

Aku pun rasa lega gak tapi implement lah cepat and tak perlu tangguh lagi. Aku rasa pressure nak ajar anak anak aku dgn BI maths and science ni. Anak tak faham hati pun geram. Tapi yang aku plg kesian org luar bandar dan mereka semakin terpinggir.

Popular posts from this blog