Travelling From Ankara To Istanbul
.
Perjalanan memakan masa selama 4 setengah jam mengikuti highway. Kira sama saja masa kalau aku nak balik kampung menuju ke Utara. So bukan aku yang drive tapi member aku. Boleh lah aku ambil kesempatan for short nap sebab badan aku tak berapa sihat serta badan masih lagi rasa keletihan.

Aku pun kurang pasti Tuneel ni kat mana and nama apa tapi yang aku pasti tunnel ni sangat panjang hampir 4km. Kira jenuh jugaklah nak melepasi. Tai tunnelni ada dua arah yang berasingan dan di suikan dengan 3 lane sahaja.
Berehat sebentar di tepi highway aku ambil gambar rumah yang cute ni. Nampak kehijauan dan menarik sungguh. kalau musim luruh apabila warna daun bertukar warna dari hijau ke perang dan orang bertambah menarik lagi pemandangan.
Sepanjang perjalanan kami di kelilingi oleh bukit bukit yang menghijau. kalau nak kata hutan forest macam kat mesia tak adalah. Sekali sekala nampak seperti ladang gandum. Dan ada juga terdapat wood yang daun masih muda baru keluar dari hibenasi winter.
Kenderaan tidak berapa banyak sebab kami berjalan mada hari biasa. Mungkin kalau memandu pada waktu week end pasti kenderaan banyak. Bila kami sampai pada tol terakhir yang satu, kami hanya di kenakan bayaran USD8 sahaja. memang murah kalau nak di bandingkan dengan Tol PLUS yang cekik darah macam lintah kerbau darat.
Ini salah satu kampung yang sempat aku snap masa perjalanan. Sepanjang perjalanan memang banyak kampung dan rumah rumah di lereng bukit. Dan setiap kampung pasti ada dua atau sebuah masjid untuk beribadat.
.
Aku terus bertanya kepada kawan aku, hal perlancungan di Turkey. Kalau di malaysia ada konsep homestay yang menjadi idaman tourist, tapi di Turkey bagaimana ya. nampaknya dia pun kurang pasti tapi dia kata bahawa ada documenteri pasal Turkey yang mana tourist boleh inggal bersama sama farmer untuk membantu memetik buah seperti epal, orange, apricot, pear, peach dan strawberry. Dia kata semua ditanggung oleh farmer turist cuma bekerja memetik buah sahaja. Wow best jugak kan.
.
Sebenarnya Turkey adalah sebuah negara yang unik, penuh dengan sejarah dan budaya. Negra dan rakyat yang cantik cantik serta baik hati (Tak bolehlah aku nak compare dgn contractor aku kan). So aku pun terus berangan untuk tour Turkey bersama sama anak anak aku insyaallah apabila selesai projek nanti. Yelah hidup pun sekali aje.......manafaatlah hidup ini. Tapi klau boleh aku nak tinggal bersama sama orng orang local di kampung kampung untuk mengenal lebih dekat tentang budaya, amalan agma dan suasana architecturenya..

Comments

Popular posts from this blog