Fedora - The Godfather Hat

Setiap kali aku akan ke Istanbul, mesti Pokku akan kirim topi fedora ni. Aku akan car juga sampai jumpa. Pertama kali aku dah jumpa tapi bukan cashmere type tapi more to linen. Aku contemplating nak beli atau tidak. Finally aku beli juga dan beri pada Pokku. Tapi aku tahu yang Pokku tak puas hati sebab tak seperti yang di maksudkan. kali kedua aku ke Istanbul dia pesan lagi. Tapi aku jumpa pada kedai kedai buat pakaian dan alat polis dan askar. Aku dah jumpa and harap kali ni betul lah seperti yang di idamkan tu. Tapi bila aku tunjuk kat Pokku dia kata lain sikit.
.
Sebab apa lain? Dia kata topi tu boleh di penyet penyet dan di tindih tindih and akan kembali ke bentuk asal. Dia kata dia jumpa satu kat duty free shop KLIA kedai Dunhill tapi harganya mahal mencecah seribu ringgit. Aku kata kalau takat nak letak atas kepala sampai beribu wat ape. Tapi kalau duit dah melimpah ruah apa salahnya. Anyway duit tu habis jugak kan. So aku ke Istanbul lagi, tapi aku dengar dia kirim lagi tapi aku tak berapa pasti. So baru ni masa aku lalu dekat kedai berderetan di luar Grand Bazar aku terserempak dengan topi fedora ni. Aku belek belek dan cuba penyet penyet. Aku rasa pasti ini yang di maksudkan sebab pusing ke mana pun dia tetap kembali ke bentuk asal and di buat dari kain cashmere.
.
Bila aku tanya berapa dia kata 25 lira aje. Masa tu aku tak beli lagi. Aku rasa sudah cukup murah dah sebab yang dulu aku beli kat Pokku lagi mahal. So aku tangguh dulu. Besok tu aku kembali lagi ke kedai tu tpi harga dah jadi 30 lira. Mak datuk cepatnya harga naik. Shopping kat grand bazar yang menyampah sebab tak ada price tag. Semua macam main teka teka aje. Nasib lah kalau kena ketuk. Finally aku dapat beli dua dengan harga 50 Lira. Satu untuk aku dan satu untuk Pokku.
.
Bila aku balik ke Kiyanly aku pun tunjuk pada Pokku and akhirnya betullah topi tu. So balik nanti bolehlah aku pakai untuk bersantai santai di tepi pantai bersama isteri dan anak anak aku.

Comments

Popular posts from this blog