Kenduri PakDin
.
Pada 6 hb June lalu aku pegi kenduri PakDin. Tapi bukan PakDin yang kawin tapi anak teruna dan anak dara dia yang kahwin. Buat serentak senangkan. Belanja jimat dan masa pun jimat. Yang paling penting tak pening kepala dua kali. Aku adalah tetamu yang terawal sampai pada majlis tersebut. Orang kata , makanan pun belom di hidangkan lagi. Kalau bab kenduri aku memang suka pergi awal awal le[pas tu terus balik. Sebelum tu dah janji dengan Quzi dan Shakir. Bolehlah jumpa member member lama Peremba. Ok jom kita lihat apa adegan adegan kat sana.

Sibuki PakDin dan Mak Andeh melayan tetamu. Biasalah dalam bab kenduri ni orang pompuan lebih sibuk dari orang lelaki. Orang lelaki kasi duit aje dan yang lain tu orang pompuanlah uruskan. Buat kenduri ni kalau tak kena gaya boleh histeria. Mana takut tetamu tak sempurna makan. Mana pengantin tak sampai sampai. Mana group kompang yang tak datang datang. Tapi kalau aku la nak buat paling simple. Ewah...cakap aje... Nengoklah nanti.

Siap ada kumpulan Nashid lagi dan juga merangkap juru acara.
Itulah dua pasang pengantin. Anak Pakdin tu yang pompuan dua dari kiri dan yang lelaki yang sebelah kanan. Untung no dapat dua menantu sekali gus. Lepas ni asyik don tunggu nak menimang cucu pulak la no....... Mak Andeh mesti dah mula dok menghitung hari...
Align Center
Tu dia Shakir..dah ada anak tiga dan dah beso beso pun. Masa jumpa tu lupa pula aku nak tanya hang mai naik beskal ke kete? Kalau keluarga hang pakat pakat naik beskal aku respect la ko. Anyway ko tetap maintain je no... bagus bagus
Ni pula si Quzi dengan Isteri. Anak pun dah bertambah tapi depa mai tak bawa anak anak cuma berdua duaan aje. Bisalah kalau kenduri keluarga kalau nak bawa satu batalion jenuh nak kawal. Silap hari bulan boleh tercekek masa nak makan. Sebab tu aku bawa anak anak ku berempat aje. Senang nak handle...hehehehe. Bukan itu aje...anak anak bila dah beso depa dah malas nak mengikut kita jalan jalan apatah lagi hal hal kenduri.
Sempat juga aku bergambar dengan PakDin. Tunggu Che Wan pun tak datang datang lagi. Tunggu Tengku Rahim masih on the way. Dah lama aku dok tunggu ni...last last aku pun sama sama jadi penyambut tetamu.
Tu dia para mempelai baru masuk ke dewan.
Pengantin sekarang mana dah segan segan macam orang dulu dulu...sekarang ni depa dah seronok lagi ada lah. Zaman dah berubah katakan.
Anak dara aku pun sibuk nak bergambar dengan jambangan bunga telur. Bila aku nengok baru aku tersedar dia patutnye pakai baju kurung. Ni main pakai belasah Tshirt aje di hari kenduri...hmhmhmhmh...

Amboi segak bergaya macam pengantin baru aje...terkenang masa muda muda dulu no...tak pa jiwa mau selalu muda dan bergaya. Apa apa hal terima kasih banyak banyak atas undangan tu.

Comments

PAKDIN said…
Terima kasih diatas catatan yang menarik mengisi blog ini...
Abu Ikhlas said…
Pakdin,

Kalau dah dapat cucu and nak buat kenduri cukur jambul jangan lupa jemput ye....

Popular posts from this blog