House Under Renovation


Baru ni aku beli rumah di sebelah rumah aku tu. Rumah yang ada sekarang tu pun dah besar tapi tangan gatal and nafsu besar aku beli lagi satu rumah. Tapi rumah aku beli ni tak lah mahal sangat. Aku keluar duit EPF and bayar cash tanpa hutang. Jadi sekarang rumah aku ada 8 bilik tapi master bedroom aku akan join sesama jadi tinggal 7 bilik. Maklumlah anak pun ramai dan ada yang kena tidur di ruang TV kadang kadang. Kesian pula aku nengok.
.
Balik baru ni aku dah sketch apa yang patut and deal with my previous contractor. Dia beri quotation untuk luar sahaja boleh lah tahan and within my budget. Masalah interior aku terpaksa selesaikan secepat mungkin sebab kalau boleh aku nak my next home leave, semuanya dah siap. Cuma nak pasang langsir and fill in furniture aje. So last week aku dok kat bilik and buat skop kerja terperinci and few sketches and harap harap conractor aku tu faham. Bila siap aku email kat wife aku and asked her to pass to the contractor. Zaman sekarng mudah aje sebab semua pakai email.Pas tu aku call my contractor to explain in detail about he sketches and detail work scope. Aku ak nak la ada VO au argument later about the cost. Biar clear dari awal senang. Esok tu aku dapat quotation and mak datuk mahal nya. Apa nak buat budget dah lari ni.
.
What I did, aku study balik and suruh wife aku nego. Aku ajarlah wife aku tu. Orang lelaki kalau nego dengan orang pompuan depa kalah skit. Aku dapat kurang dalam 6k. Tapi aku suruh lagi nego untuk kurang lagi 2k and aku reduce satu skop. Esok baru tahu jawapan. Aku rasa oklah tu. Pagi tadi aku suruh Hadi ambil gambar and email kat aku sebab dah tak sabo nak nengok rumah idaman aku tuh. Itulah dia seperti di dalam gambar. Phase 1 by end of the month mesti siap and phase2 buy end May mesti siap.
.
Oklah aku stop sini dulu sebab aku dok kelam kabut masak kari daging kat dapur. Esok rancang nak makan nasi briani. Ok chau dulu ye.....

Comments

Popular posts from this blog