Tuition Oh Tuition


Masa aku student, memang aku tak faham erti tuition. Lagi pun kat sekolah kampung nak tuition ke mana? Mak pun tak ada duit nak hantar aku ke tuition. Paling dekat kena naik bas ke Sungai Petani. So aku berswengkang matalah belajar sendiri mana yang aku tak faham. Nak tanya cikgu pun rasanya macam aku lebih tere daricikgu. Bukanya nak angkat baul sendiri tapi iulah hakikatnya. Alhamdulillah result pun Ok dan aku adalah anak Melayu yang pertama aliran sains dapat first grade...hehehehe...puji skit.
.
Tapi bila anak anak dah membesar kita terpaksa fikirkan tuition untuk mereka. Kita terpaksa bertungkus lumus untuk sediakan infrastrucure pelajaran mereka. Puas pening fikirkan mana tempat tuition yang sesuai untuk mereka.Dulu aku pernah buka kelas tuition dari darjah satu sampai tingkatan lima dengan member aku. Dari pengalaman, tuition ni hanya sesuai untuk budak yang pandai untuk tambah kemahiran. Kalau untuk budak yang lemah dia kena ada keajaiban untuk majukan diri. Kalau diri tak nak usaha hantar pi lah mana best tuition pun tak mnjadi. Titik tolak adalah atas diri sendiri. But parents yang memainkan peranan yang penting untuk menentu halau tuju anak yang lemah, terutamanya.
.
Untuk anak anak aku ni, since Kiss dah di asrama so she need not to have one. Untuk Ubai yes awak perlu. Setelah timbang sebaiknya and to coordinate dgn coco sekolah, so we decided untuk Ubai ambil chem and physics at the tuition centre and single coach dgn cikgu kat rumah untuk add maths. You must work hard bro sebab SPM is extremely important tahun ini. Hadi, yes you definitely need all the subjects from the beginning. Safwan told me that he will decide until March. Let see his results first and if there is any offer from SBP by end of the month, yes you done need any. BTW this year is not a honeymoon year for you ok. Untuk Syamim we deided to end you kat cikgu Hanif. Ikhlas dan Adah nampak gaya Umi lah yang kena coach ko orang. Fees memang mahallah and nakbuat macamana bila anak dah ramai macam ni. Anyway semua gaji tu adalah untuk korang juga sebab banyak mana duit di simpan pun tak bawa mati. Janji all of you study real hard ok.

Comments

Mohamad said…
Betul la Not. Patutla pungung hang kembang fasal puji diri sendiri... hehe.. Aku dulu tak lah teror cam hang. Aku banyak main.. balik sekolah tgok wayang tak kira cite apa.. main masuk aje. sebenarnya nak sejukan badan dok dalam air cond. kadang tido aje dalam panggung. subect yg aku ambil tuition ialah add maths. sebelum ambil tuition tak pernah pass lepas tuition baru la pass. Tapi bila dapat SPM dapat grade 2 aje. Baru menyesal... Org lain masuk U.. aku masuk poly. Masa tu baru sedar kesilapan diri.. Dan dari situ la titik tolak berazam utk jadi Engineer... org kata gengam bara biar sampai jadi abu. Sampai la aku jumpa hang kat UK... itu la nostalgia kita berdua...
Abu Ikhlas said…
wh mat, hari ko jaws komen sume blog aku no...anyway itulah warna kehidupan kite

Popular posts from this blog