The Unfriendly City
.

I arrived Ashgabat about 11.00 a.m local time. Seperti Sudan, everytime aku sampai saja sini terus aku tension. First to deal with the immigration, then with the custom. Policy mereka sentiasa berupa and no one knows what they really want, sometimes. Selepas dapat saja visa aku selama sebulan, aku terus ke baggage claim. Lama juga tunggu, about 30 minits. Dapat aje beg aku aku terus ke castum area and alhamdulillah dia tak nak buka beg aku seperti selalu. Kalau tidak jenuh nak kemas balik lepas dia kecah kecah. Ini yang membuat aku tension.
Keluar aje dari arrical hall, driver Aslam dah lama menunggu dan terus bawa aku ke grand hotel. Rupanya dah tukar dari hotel President ok. Better for me. Lepas chek in , masuk bilik terus aku ambil shower. Perut dah lapar mana nak cari makan. Tak kan nak makan roti yang aku bawa tu lagi.
.
Pukul 12.00 tengahari aku pun keluar dan beranikan diri sorang2 ambil teksi dan ke Yimpas untuk pergi makan dan beli mineral water. Yimpas ni kira macam mall kat Malaysia la. Ada food court, bowling alley, panggung wayang, supermarket and few other things. Benetton pun ada…jangan terperanjat. Tapi makanan di sini semuanya ala ala makanan Turki sebab owner dia punTurkish.
.
Naik teksi tak lah mahal sangat. Kasi dia 10000 Manat terus belah. Itu pun dah banyak dah. Kalau convert adalah dlm 50 cents usd.
On the way balik aku singgah di kedai depan hotel. Satu bangunan tu jual semua product dari Turmenistan especially garments. Aku beli towel sebab aku tak bawa satu helai towel pun untuk kurang berat beg. Towel memang murah sangat. Balik saja bilik apa lagi aku pun terus tidor…………..

Comments

Anonymous said…
Good to hear from u. Tinggal outside ke camp? dah sampai kiyanli or not?

Popular posts from this blog