Gunalah Keberkatan Bulan Ramadhan Untuk Berhenti Merokok

Bulan puasa adalah bulan yang mulia yang mana segala syaitan dan iblis telah di rantai. Orang alim beritahu mengapa di dalam bulan Ramadhan masih ramai yang engkar perintah allah? Sebabnya adalah amalan yang di pengaruhi oleh syaitan telah lama sebati dan melekat di dalam diri sehingga setiap amalan telah di pengaruhi oleh nafsu sendiri. Hidup hanya sementar dan mati adalah penamat riwayat. Jadi dalam saki baki hidup ini adalah manafaat untuk bekalkan segala kelengkapan untuk mengadap raja segala raja. Raja yang memiliki dan mentakbir dunia ini dan alam maya.
.
Sayang seribu kali sayang kalau sembahyang sudah sempurna, berpuasa sudah sempurna, zakat yang wajip tak pernah tertinggal dan haji telah di tunaikan tetapi diri masih ketagih dengan rokok. Susah kah untuk berhenti merokok? Tepuk dada tanya lah iman. Pernah kawan aku berithu rakusnya yahudi menghentam dan menzalimi orng İslam. Aku berkata setiap wang yang digunakan orang Islam untuk membeli dan menghisap rokok adalah derma kepada pengeluar pengeluar rokok yahudi untuk memusnah dan membunuh orang İslam. Jadi orang Islam sendiri yang membantu musuh musuh untuk menghapuskan İslam.
.
Mengapa merokok itu haram? Ulama mengambil kesimpulan kerana pertamanya ianya adalah membazir dan membazir itu adalah sahabat syaitan dan keduanya merokok itu memudaratkan kesihatan pada diri sendiri dan secara langsung memudaratkan kesihatan orang yang di sekitar. Maka penghisap rokok telah menzalimi diri sendiri dan orang di sekeliling. Tetapi, ada kalanya kita akan terdengar berbagai fatwa yang di keluarkan semata mata menurut nafsu sendiri daripada di dorong oleh sifat sifat taqwa. Contohnya, kalau kita berjumpa seorang ustaz yang tidak menghisap rokok, dan ajukan apakah hukum menghisap rokok maka kita akan tahu apakah jawapannya. Kemudian kita bertanya hukumnya kepada ustaz yang menghisap rokok dan ajukan apakah hukumnya maka kita dapat tafsirkan apakah hukumnya. Akhirnya kita berjumpa dengan ustaz yang tidak menghisap rokok tetpi saudara terdekat semuanya hisap rokok makan ustaz itu mungkin ada fatwa yang berbeza.
.
Di kem yang kami tinggal telah di letakkan tanda atau notice non smoking pada dewan makan dan rekreasi untuk manafaat kepada golongan kerja yang tidak merokok dan telah di sediakan bilik khas untuk segala perokok smoking chamber mereka yang tersendiri siap dengan meja pool, karaoke set, mini teater dan lain lain...tetapi mengapa masih perlu merokok tanpa segan silu di empat yang telah di larang? Rupa rupanya sebenarnya mereka hanya tidak merokok di tempat larangan apabial aku tiada. Apabila aku ada mereka akan merokok kembali dengan penuh bergaya. Nasihat aku pada semua golonga perokok yang rajin bertandang ke blog aku ini, tinggalkan lah tabiat buruk itu dan hormat lah diri sendiri dan diri sahabat sahabat kamu yang lain. Janganlah kalian tinggalkan merokok kerana takut kepada aku. Takutlah merokok kerana Allah taala. Dan hormatlah orang orang tempatan yang mematuhi peraturan tersebut dan sedang mendekat kan diri dengan agama Allah taala. Jadilah contoh yang baik kepada mereka dan moga moga tabiat baik itu akan membawa tuan tuan semua ke syurga.
.
Akhir kata jadilah contoh yang baik untuk anak anak ikuti yang menuju kepada jalan yang penuh rahmat.

Comments

Popular posts from this blog