Mari Berbuka

Bulan puasa ni ada saja yang nak makan. Kalah orang mengidam diumpamakan. Kalau nak dapat makan macam di negara sendiri jangan harap lah. Kalau di Malaysia macam macam ada cuma siap duit aje bagi orng yang malas masak. Bersepah sepah bazar ramadhan di adakan. Dalam bulan puasa semuanya nampak menarik untuk berbuka tapi rasanya belum tentu lagi. Kalau aku pula aku akan make sure makanan yang di beli tidak mengandungi kelapa parut seperti cucur badak, ketayap, cencaru sumpat nyok. Sebab belum tentu kelapanya adalah kelapa yang ori sebab kebanyakannya santan sudah di perah dan yang tinggl cuma hampas kelapa. memang hampeh peniaga macam ni.
.
Semalam lepas sembahyang jumaat ku ke bazar untuk beli barang barang untuk berbuka puasa. Di sini tak adalah seperti bazar Ramadhan dan kedatngan Ramadhan pun tak di rai melebihi hari hari yang lain. Pendek kata tak ada bezanya dengan bulan bulan yang lain. Ramai orang yang tak berpuasa dari yang berpuasa. Itu yang masalah nya. Makan atau minum di kalayak ramai dh macam biasa sebab ramai yag tak puasa dan tak ada perasaan janggal langsung. Kalau di tempat kita orang yang tak pernah sembahyang pun akan puasa sebab restoran tutup dan malu pada masyarakat. At least ad juga iota of iman.
.
Jadi aku pun decide untuk beli anggur untuk berbuka dan kudapan waktu di bılık. Harga cuma 25 ribu mata lebih kurang RM sekilo. Bila aku nampak pula buah delima yang merah bak bibir Anita Sarawak tu aku pun beli. About 25 ribu manat juga. SO aku rasa mesti sedap dan manis. Tapi bila berbuka rasanya masam ya rabbiii..... Lepas tu aku kekedai sebelah beli kacang walnut dari Tong Garden ( popular sampai ke sini sapa nak sangka kan...) dan lemon cup cake untuk aku nak gonyeh gonyeh waktu di bilik masa dok berintenet. Kacang tu dalam 45 ribu manat kira RM10 dan cake tu 25 ribu manat iaitu dalam RM5. So malam tadi tk sempat lagi nak makan lagi so malam ni kot baru nak godam. Kacang tu dah habis sebab dok godam dengan Pokku masa dia mai ke bilik aku.

Comments

zura aini said…
amboi pak abu,
kalau merah delima je,. terus ingat kakak kwek mambo ye. Ustaz ada bagi ceramah baru ni, terkebil saya dok fikir siapalah kakak kwek mambo yang ustaz kata tak tua, tua tu, he, he.......

Popular posts from this blog