Marilah Sama Sama Beramal Jariah

Sepanjang aku tinggal di Turkmenistan aku kadang menjadi bingung dan terharu. Bukan sebab aku rindukan famili atau sebab kerja. Tapi aku bingung betul dengan status masyarakat Islam di sana. Kalau yang sembahyang boleh di bilang dengan jari. Apatah lagi orang yang puasa. Kalau aku ke Bazar rata rata mereka tak berpuasa tanpa segan silu. Amalan puasa seperti sesuatu yang janggal. Kalau yang dapat dirikan sembahyang kira dah cukup baiklah walaupun sembahyang mereka nampak tak sempurna. Semoga Allah terima amalan mereka dalam serba kekurangan.
.
So balik ni aku berazam untuk hadiah kan beberapa helai telekong pada wanita wanita di sana. Aku pun nak juga orang lain dapat sama invest saham akhirat ni jadi aku pun sms lah pada member member aku kalau kalau mereka pun nak bersedeha jariah. Jom kita baca apa sms yang di hantar dan yang menghantar.
.
So aku pun tulislah sms berikut pada member member aku dan kita lihat apa balasan mereka. Jom kita baca.....
.
"Saham untuk dunia akhirat. Sesiapa nak sedekah telekung untuk ajar sembahyang dan agama pada wanita Turk yang cun dan kalau nak di jadikan isteri pun boleh"
.
Zuldbkl: "Tak faham la message tu"
Aku balas balik dan expalin lain. Adoi penat taip lagi.
.
Mat: "Nanti aku carikan telekung ke"
Aku confrimkan soalan si Mat ni.
.
Amrsyabas: "Nanti aku inform wife dulu...... bahaya tak cakap"
Hehheheh..kelakar plak jawapan dia.
.
Zahar:" Eid Mubarak & maaf zahir batin..... Ngko kat mana raya ni?..... ngko bawakan la awek tu, jgnkan telekung, sejadah bleh bagi sekali...zahar"
Amboi...sporting nye ko...
.
Faris:" teka teki hang ni galak la.... ni la padahnya bila berjauhan dengan isteri. Aku tengah on the way ke sungai petani rumah mertua. Brita panas' member kita dot dot dot dah nikah isteri ke 3 anak dara cun"
Apada tak jawap soalan aku ke lain plak topic ni...ooooo dia nikah lagi???? Awat dia tak habaq kat aku pun. 4 hari lepas dia call aku.
Lanbsb: "Nak bagi kat sapa? Dah balik kampung ke? Aku esok balik...."
Lan, bagi kat aku la...ok nanti aku ambik kat umah hang ok....
.
Hafiz : Boley...berapa saham?
Saham tu nanti Allah bagi la bila dah tutup mata ok.....
.
Qasim: Insyaallah
Mudah aje jawapan Abang Qasim. Macam ni la......
.
Yang ni mesti dari kakak aku jawapan on behalf dari hubby dia. " Amboi, kempen nampak. Bang Man ngak bisa...., satu org pun gak bisa control, bikin pusing. Aku rasa calon yang cocok ialah......HANG."
Amboi amboi amboi ke situ plak nye...ni tak jawap soklan ni....
.
Jamasuri: "Aku sedekah telekong je lah...."
TQ..TQ...TQ....nanti aku pi amik kat umah hang ok.... boleh raya sekali...
.
Ata: "Aku sedia...nanti ko beri no ac ko ye. Nama bank sekali..."
Ok sat lagi aku sms hang no......TQ..TQ..TQ
.
Saiful : "Sendiri pakai la...."
Ini jawapan dah melencung ke lain ni....
.
Azharbsb: "Ada hajat ke....?" elpas tu sms ke 2 berbunyi " Buat isteri nak la. Bukan lagi telekong bahkan jiwa dan raga pun boleh...."
Ke situ plak niat dia...... Ciwah belakang isteri korang berani la no.....
.
Sabri: " Giv me yor bank name & a/c no. Im already in KT. U jumpa mana turkish girl yang cun tu? Nak buat anak?adik angkat ke?"
ok aku dah sms kat ko...alahai.....bukan anak dara aje...makcik pun ada leh buat nenek atau mak angkat.
.
Q: "telekung? Saper yg ajar sembahyang? Kalu buat bini tu nampak la jalan...."
Ya Allah ampun...kesitu pulak diaaaaa....
.
So sekarang ni aku dok nanti berapa banyak telekong yang aku dapat kumpul dari member member aku. Itulah lebih kurang jawapan sms yang aku terima. Macam amcam ragam dan jawapan orang lelaki ni....

Comments

Popular posts from this blog