Apa Dah Jadi


Dua hari lepas lepas sahur dan subuh aku cuba tidur. Entah macamana susah betoi nak pejm mata. Aku guling ke kirai dan kanan tak juga mata nak lelap. Aku dah naik boring. Tetiba telipon aku berdering. Nak jawap ke tidak sebab aku dok fighting hard untuk dapatkan tidor aku blik. Ni mesti anak aku si İkhlas atau Shahadah yang talipon tak kira waktu. Finally aku jawap juga. Rupnya wife aku yang talipon. Mesti ada something yg urgent yg dia nak habaq kat aku. Selalunya wife aku jarang talipon sebab aku yg setia menalipon mereka.
.
"Assalamualaikum, ha ada apa."
"Tak ada apa saja aje nak talipon", wife aku bagitau
"Mmmmm...ok ingatkan ada something urgent ke apa ke."
"Tak ada apa pun tapi nak habaq satu benda." Wife aku balas.
" Safwan pitam kot dalam toilet and sink serta toilet bowl habis semua pecah." Wife aku jawap. Nadanya tak lah panik ke apa dan nak ketawa pun ada.
Aku jadi rasa pelik dan ajaip macam mana boleh jadi macam ni. Wife aku beritahu bahawa Safwan tak ingat apa apa pun masa peristiwa itu berlaku. Katanya yang dia ingat dia kencing and tetiba the whole thnig happen dan sedar sedar badan dia basah di simbah air dari ppaip yang telah pecah.
"Sekarag dia macamana ok ke tidak?"
Aku panic ada dan nak ketawa pun ada. Tetiba aku dengan wife aku sama sama ketawa sebab kami dapat rumuskan yang sebenarnya dia mengigau kot masa ke toilet. Mungkin dia panjatnya sink tu dan terus reban timpa toilet bowl dah terus semuanya berderai.
Besok tu wife aku terus ke hard ware shop untuk beli toilet bowl dan sink baru. Bukan murah pun mahu juga dekat RM500.
Besok tu aku talipon Safwan dan tanya kan incident semlam dah dia kata dia tak ingat apa apa yang berlaku. Tapi kepala dia masih sakit tapi tak pening. Aku rasa mungkin impact yang dia alami pada lanti toilet masa dia terjatuh. Aku tanya lagi mungkin dia mengigau. Dia tak mengaku. Tapi aku tahu sangat anak aku ni. Selalu mengigau dan bercakap macam macam sampai aku ketawa bila dengar. Tapi bila habaq dekat dia sampai mati pun dia tak akan mengaku yang dia selalu mengigau.
Apap apa pun aku harap semuanya ok. Untuk Safwan jagalah diri baik baik dan periksa pun dah dekat. harap Wan akan usaha lebih gigih untuk masa terakhirni. Ba dan Umi akan terus doakan kejayaan Wan. Raya nanti nampaknya tak boleh lama balik ke kampung lah sebab Wan akan periksa selepas raya tu. Dan Ba pun kena pastikan Ba dapat membantu Wan untuk persiapan terakhir semasa Ba balik nanti.

Comments

INTAN RH said…
aida respek betul kat ur wife, she must be a very tough woman sbb sentiasa tabah survive dgn anak2 tanpa huby di sisi.
Abu Ikhlas said…
Aida,
yes im so lucky to have her by my side. She will always be in my heart forever.

Popular posts from this blog