Ashabul Kafi
.
Semua orang Islam tahu kisah Ashabul kafi. Siapakah Ashabul Kafi ıtu? Mereka adalah enam orang sahabat lelaki yang bertemankan seekor anjing. Mereka telah lari dari pemerintah yang zalim untuk menyelamatkan iman mereka. Mereka telah berlindung di sebuah gua dan telah di lelapkan mata mereka oleh Allah s.w.t. selama beratus tahun. Oleh kerana seekor anjing yang di anggap najis itu telah bersam untuk menjaga manusia yang beriman maka Allah muliakan anjing tersebut dan Allah sebut dalam Al Quran.
.
Apabıla mereka sedar dari tidur dan keluar untuk kebandar dan mendapati bahawa duit yang mereka guna tidak lagi di akui. Mereka terperanjat dari baru tersedar yang mereka telah berada di tahun terkehadapan sebanyak ratus ratusan.
This is the enterance of the cave. Nampak memang kecil saja rupa rupanya bila dah masuk kedalam tak adalah sempit sangat. Semasa dlm perjalanan tu aku tanya pada member aku apakah bukti bahawa gua ini adalah yang ori. Mereka kurang pasti sebab aku kata adakah orang alim atau para kajipurba telah istiharkan bahawa tempat ini adalah ori. pada amatan aku, rasanya gua ini memang ori.
Aku ambil gambar ini dari dlam gua mendongak ke langit. Di sebelah gua ini terdapat sebuah masjid untuk memudahkan para pungunjung untuk menunaikan solat. Di sekitar kawasan ini pula di liputi oleh kebun kebun zaitın dan anggur.
İni gambar entrance aku ambil dari dalam gua.
Papan kenyataan ıtu adalah ringkasan sejarh yang terdapat di dalam Al Quran. malangnya tiada terjemahan di dalam bahasa Inggeris. So aku pun berlakon aje untuk bergambar.Salah satu terpat di dalam gua. Teerdapat banyak lorong lorong kecil dan setengahnya telah di tutup oleh pihak berkuasa. Mungkin atas sebab seba keselamatan.
Sempat juga aku bergambar dengan Mr. Zeki

Comments

Popular posts from this blog