Iskender Kebab
.
Bila aku tanya orant Turki kebab berasal dari mana, ada yang jawap dari negara Arab. Tapi rang Turki yang internationalkan kebab ni. Kalau tak percaya pergi lh jelajah ke serta benua Eropah semestinya penjual kebab tersebut berasal dari Turki atu asal usul dari Turki. Masa aku jalan jalan cari makan di Eropah, klau lapar aje aku cari kebab yang di jual orng Turki. Bila aku singgah masjid tanya orang tempatan, dep kata dont worry kalau nak makan kebab sebab halal dan sumber yang sama. So aku pun bismillah lah makan. Bagi aku kebab ni memang sebab dan kalau banyak makan badan boleh jadi debab. kalau Bob dan Ju baca blog aku tolong ambil perhatian...hehehehe. Gurau aje no...
Masa aku lunch di Yimpas di Ashgabat, member aku order Iskender kebab. Dia kata sedap. Terus dia cerita lagi yang di Turki ada Iskender Kebab yang telah di francise kan seperti Mc Donald. Rasanya lebih original dan menarik.
So masa perjalanan nak ke fabrication yard tu kami singgah ke Iskender Kebab dekat Bursa. Masa singgah tu aku terasa macam berada di hentian R&R seperti di US yang ada bar dan sebagainya. Then kami duduk terus order Iskender Kebab. Mesti sedap ni. Bila di hidang nampak macam tak habis sebab banyak sangat tapi apa bila makan rasa macam tak cukup pula. hehehehe..... Kebab ini yang istimewanya ia di hidang bersama cream yogurt yang persona dan di simbah dengan juice daging yang di bakar. Masa tu lepas makan kalau orng surung bantal mahu aku lena terus.
Inilah dia beberpa cawangan Iskender Kebab di sekitar Turki. Aku dapati kalau dapat di francisekan di malaysia mesti bagus sebab orang Malaysia suka mencuba benda benda baru terutmanya makanan. Kalau aku jadi sole distributor boleh kaya ni........apa macam ok ke???
Aku sempat ambil gambar keluarga Iskender ni yang telah mula beroperasi selama lebih 100 tahun dan mereka lah orang yang mula mula cipta roll kebab yang sebesar paha gajah tu yang di putar keliling relau pemanas. Aku nengok satu satu nama dan muka keluarga tersebut. Kalau nak sebut nama keluarga tu satu persatu mesti susah sebab orang Turki ni nama pelik pelik. Tapi yang dapat aku jelaskan di sini ialah boleh kata semua keluarga lelaki menyimpan misai macam Hitler. Ada secotet di atas bibir....... mungkin Hitler yang tiru misai mereka tuh..
Cuba lihat unikny jaring tingkp tersebut yang masih traditional. Eloklah di kekalkan interior lama macam ni supaya lebih nostalgia.

Comments

Popular posts from this blog