Adana - Where Tranquality Lies
.
The weather was hot. It took 1 hour to reach Adana by plane from Istanbul. Rasanya kalau makan di sini mesti ada kebab. Itu dah macam wajip. Macam kita lah mestiada sambal belacan. Tapi aku tak berapa makan sambal belacan. Tak ada pun tak kisah.
So they took me to a restaurant that was near to a small stream and waterfall. It was a simple restaurant but very peaceful indeed. Orang pun k berapa ramai. Pada mulanya mereka hidang somethıng llike daging masak merah lebih kurang tapi banyak tomatoes in it and cheese. Dia orang hantar right from the stove to the table dengan kuali kuali sekali. And salad pulak punyalah banyak rasa macam arnab pulak aku ni. Pas tu salad ni siap merinate dengan pomegranate and olive oil. Rasa biasa aje masam masam manis. Jumaat dah dekat so aku minta diri untuk ke Masjid. Dı sini oleh kerana negara sekular, kalau tak ke masjid juaat macam perkara biasa aje. lain di Mesia......orang tk sembahyang pun pegi sembahyang jumaat. Orang kata masyarakat sembahyang seminggu sekali. Kadang aku usik juga mereka kenapa tak ke masjid untuk Jumaat. Mereka senyum aje. Gambar basikal yang unik di atas tu aku ambil selepas habis tunai sembahyang jumaat.

Furniture kedai ni biasa aje tapi sebab letk alas meja jadi menarik. kalau di mesia siap berkulat meja tu pun tak di alas gak. Sorrylah...kutuk negara kanggaroo aku sikit.
Cuba nengok air yang biru tu. Dalam suasana panas tu rasa macam nak terjun aje dalam tu. Ada bebudak sip terjun dalam kolam tu tapi malang nya telah di halau oleh pelayan restoran ini. Balik dari jumaat baru lah makan adana kebab pulak. Aku rasa dah kenyng sebenarnya. Mata rasa amat mengantuk. Depa tanya aku apa lagi aku nak... aku jawap nak bantal aje Terus mereka ketawa....hahahahaha
Di bawah sana terdapat beberap orng yang asyik memancing. Ikan tak adalah besar sangat. Tapi airnya memang jernih dan bersih. Bila nengok sungai tu teringt pula zaman kanak kanak. Di kampung, rumah aku dekat dengan waterfall. Selalunya pada hari mınggu dan balik dari sekolah aku akan terus ke waterfall untuk mandi manda. Tapi suasana ıtu dah tak ada. Aku pernah bawa anak anak aku pergi selalu di tentang oleh ibu aku sebab dah banyak kes mati. So sebab takut kena sumpah ke apa aku pun tak pergi lagi.
hehehehe...sorry lah geng aku amik gambar skit. Saja nak bergaya skit. Bukan senang nak datang sini. Sepuluh tahun lagi pun belum tentu dapat datang. Tapi kalau Allah putus kan masih ada rezeki aku di sini lagi pasti aku akan kembali lagi.
Bila lihat pada daun maple tu macam macam nostalgia yang aku terpandang. Masa study...masa kerja dan sebagainya. masa aku di Copenhagen aku kutip daun daun maple ni dan jadi kan penanda buku.

Comments

Popular posts from this blog