Kubur Nabi Danieal
.
Kalau tak silap aku pada pertengahan tahun90an ramai orang bagi nama anak lelaki mereka Daniel. Maklumlah glamour skit dan ala ala western gitu. Setengah tu tk tau yang ini adalah nama nabi sebenarnya. Dan sebilangn lagi gunakan sebab terdapat dalam senarai nama-nama orang Islam.
.
Sebenarnya Nabi Daniel adalah seorang utusan Allah yang di sampaikan wahyu hanya untuk dirinya sahaja dan bukan untuk di sebarkan kepada orang lain. Manakala Rasul pula adalah utusan Allah untuk menyampaikan message kepada umat seluruhnya dan juga untuk dirinya sendiri.
.
Jadi semasa on the way nak visit anchor bolt vendor, tetiba aje the driver ( anak dara tokey) berhenti kereta sebelah bangunan usang. Aku pun jdi pelek. Dalam hati aku berkata kalau lah vendor punya kilang cam ni habis lah. Aku pun kelur kereta dan di arahkan ke masjid. Rup rupanya aku di beritahu bahawa itulah dia kubur Nabi Daniel. Aku jadi terpernjat sebentar. Tak sangka aku berkesempatan untuk ziarah kubur seorang nabi. Kubur nya agak besar dan di seliputi oleh batu kalau tak silap aku. Kawasan ini kemudiam telh dijadikan kawasan herritage history.

Inilah sebahagian daripda kubur Nabi Daniel. Di depan pula telah di jadikan tapak masjid.
Di dalam terowong ini adalah aliran sungai pada asalnya. Air sungai ini dah kemana aku pun kurang pasti. Nampak stool tu macam tempat orang ambil wuduk aje....betoi ke......
Kawasan ini masih lagi menjadi kawasan milik archeologist untuk further investigation rasanya. Di sebeah kiri dan kanan adalah dua buah jambatan yang di buat daripada batu dalam kedudukan yang berasingan.
Ini pula adalah sebuah madrasah yang mengeluarkan beratus alim ulamak sejak 1550. Aku kurang pasti samaada madrasah ini masih beroperasi seperti dahulu.
.
Apabila aku keluar sahaja dari kawasan ini, aku nampak signage macam rod signage aje yang tertera Bilal al Rabbah. Aku tak beri tumpuan sangat. Dalam perjalanan pulang barulah aku di beritahu bahawa kubur Bilal radiallahuanhu terdapat di Adana juga. Semoga kita sama sama dapat di tempatkan bersama sama dengan orang alim di akhir hayat nanti.

Comments

Popular posts from this blog