Fruits Picking In Summer
.
Kalau nak di bandingkan musim buah buahan di tempat kita memang sangat berbeza jika di bandingkan dengan negara Eropah. Di Malaysia buah buahn bermusim pada waktu tertentu. Tapi sekarang rasanya seperti tidak bermusim lagi. Contohnya buah durian boleh di katkan boleh di dapati sepanjang masa sekarang. Tetapi buah cempedak hany bermusim di sekitar bulan September. Begitu juga dengan buah rambutan, manggis, duku dan banyak lagi. Buah buahan selalunya menjadi di kala musim panas. Isinya pun rasa manis dan ranum. Tapi klau musim hujan buah buhan tak akan menjadi dan quantity pun kurang.
.
Begıtu juga dengan buah buahan di negara eropah terutamnya di kawasan Medıterenien. Iaıtu syurga buah buahan. Sebut saja buah apa yang sesuaı di tanam di sana. Semuanya ada. Peach, apricot. anggur, fig, plum, epal, peardan banyak lagi. Semuanya membuatkan aku terliur.Warna yang menarik dan haruman buah buhan tersebut menarik selera para penggemar.


On the way balik dari Bursa kami sınggh sebentar di tepi jalan untuk membeli buah buahan yang di jual oleh pemilik ladang. Di sepamjang jalan di lereng lereng bukit boleh di lihat deretan pohon buah buahan yang beranika jenis dan warna. Masa berhenti tu apa lagi, aku dengan jakun nya suruh member ambil gambar aku yang cun ni. Siap pegang buah peach tersebut. Mana lah pernah nengok. Yang best tu hanya ada sebatang aje pohon peach ni yang di tanam di tepi jalan. Mungkin untuk menarik perhatian para pemandu.
Inilah buah peach yang masıh segr bertenggek di dahan. Cantik warnanya kan. Aku pun ambil lah gambar untuk kenang-kenangan. Aku rasa hari tu aku memang popular sebab semua orang dok nengok aku dok posing tepi pokok tu.
Inilah pondok atau orang Kedah kata dangau buah buahan. Cuba lihat susunan buah buahan tersebut. Aku rasa memang murah. Siap ambil makan buahnya yang rnum dan juicy tu. Masa menaip dok bercerita ni pun air liur aku rasa nak meleeh. Wow...... best nya.

Ini dua jenis buah peach. Satu yang mempunyai kulit licin yang mana isinya berwarna pink. Yang satu lagi kulit kesat skit yang mana isinya bewarna kuning. memang sedap betoi. Picit saja dengan jari terus meleleh juice tersebut. Aku tak pandai nak belah dengan jari macam orang Turki tu buat. Apa lagi, aku main aci tokak aje sudah lah. Sekali dengan kulit kulit aku makan. hehehehehe.....
Ni pulak buah epal dan pear. Buah pear ni ada banyak jenis. Yang ini jenis wangi seperti dari negeri China. Oleh kerana terlalu kenyang aku tak dapat nak jamah epal tu. Rasa perut pun dah kembung semacam. Banyak jugalah depa beli buah tu tapi aku cuma ambil beberapa biji sahaja untuk alas perut di hotel nanti. Dah tentu badan yang penat ni. akan tak mampu lagi nak keluar diner bila sampai hotel.

Ini pula buah plum. kalau nak beli di Malaysia kalau yang kodik dari Australia sepuluh RM5 di jual di pasar malam. Kadang kalau beli buat sakit hati sebab tawar heber. last last aku lah yang dok habiskan semua tu macam DBKL. Anak anak aku dah tentu tak makan. Tapi buah plum ni memang best sebab ada dua rasa iaitu masam masam manis. So kalau nak menkmati buah buhan yang sedap sedap di negara eropah terutamanya di negara Mediterenien datang lah e sini pada waktu summer. Lagi pun siang harinya panjang maka mudah untuk jaga sembahyang.

Comments

Popular posts from this blog