First Day School
.
Hari ni aku bangun awal terus mandi. Pukul 8.00 pagi aku harus hantar Ikhlas ke sekolah untuk ujian Diagnostik. Iaitu ujian untuk menyusun kelas bagi memudahkan guru untuk mengajar sebab ada murid yang sudah pandai menulis, membaca dan mengira dan ada juga murid yang masih lagi merangkak rangkak untuk menguasainya. Untuk anak aku Ikhlas, nak kata bijak sangat, tak juga taoi he is just ok. Aku kejutkan Ikhlas bangun mandi. Lepas tu my wife siapkan sarapan dan pakaiannya dan about pukul 7.45 pagi kami dah bersiap sedia untuk ke sekolah. Ikhlas adalah anak aku yang ke 6 yang berdaftar ke Sekolah Kebangsaan Sungai Buaya. Jadi, boleh kata cikgu di sekolah tersebut sangat kenal dengan aku. Kalau anak aku keluar sekolah pasti ada yang akan masuk semula ke sekolah ni macam pasing baton lari berganti ganti. Ok jom kita nengok apa yang berlaku.
Bia dah siap cantik cantik dan handsome aku pun ajak Ikhlas bergambar sebelum ke sekolah. Nampak dia semangat sungguh untuk ke sekolah. Dia janji kat aku untuk jadi pelajar yang rajin dan belajar bersungguh sungguh. I hope he really mean it.

Bila tiba ke sekolah rupa rupanya sudah ramai ibubapa mendaftar anak anak. Aku lihat list nama dan terus berbaris di ruang 'F' dengan segera. Kalau lambat beratur maka lambat lah nak selesai kan anak aku. Lepas mendaftar terus mereka membawa Ikhlas ke kelas untuk ujian. Ikhlas relek aje tak ada rasa gemuruh pun.

Siap berbaris untuk menuju ke kelas. Aku harap dia akan terus semangat untuk belajar. Nampaknya tahun 2009 wife aku akan terus bertambah sibuk.

Aku naik sebentar ke atas untuk mengambil gambar Ikhlas. Buat masa ni kelas di susun random saja. Selepas ujian maka mereka akan di susun semula mengikut tahap kecekapan masing masing. Maka bermulalah persaingan pertama di dalam hidup mereka. Dunia ini adalah tempat untuk bersaing. Bila mereka meningkat dewasa maka persaingan akan bertambah hebat dan kotor.

Tu dia YDP sekolah' member aku Azizan. Aku kat belakang...tak berapa dengar apa yang di ucapkan. Tapi sebelum tu cikgu Azman memberi taklimat perihal sekolah. Masa ddi jumpa aku sempat dia tegur, "Aik...ada lagi ke?" Aku cuma tersenyum sahaja. Nak buat macam mana dah semua cikgu kenal aku. Puan Azni pun sempat memberi taklimat perihal disiplin murid murid.

Bila habis exam Ikhlas terus meluru pada aku dan beritahu yang dia tak sempat siapkan semua. Hhhhmmm...apa jenis soalan la sampai tak sempat jawap. Anyway aku kata its ok janji Ikhlas gembira ke sekolah. Tapi nampak gaya selagi masih ada anak anak aku masih bersekolah, selagi itulah kepala aku pening untuk memikirkan persekolahan mereka.

Comments

Popular posts from this blog