Excursion to Egypt: First Day At Alexandria

.

Hari pertama kami beejalan jalan si sepanjang pantai Alexandria. Udara sangat nyaman dan dingin. Tapi tak adalah sejuk sangat. Masih boleh bertahan kalau tanpa jaket. Bandar ini mengadap laut Mediterranean yang penuh dengan kisah kisah sejarah Roman dan Sahabat nabi yang berhijrah untuk sebarkan agama Allah. Sayang sekali masyarakat Egypt tidak mempunyai nilai yang civic yang tinggi terutamanya tentang kebersiahan. Sampah sarap dapat di lihat di sana sini dan menjadikan tempat yang cantik begitu sakit mata sekali.

.

Sebelum datang ke sini Pikah dah arrange our itinerary mana nak pergi. Ada dua sebenarnya. Pertama cruising sepanjang sungai Nile ke Luxor and Aswan dan keduanya kembara ke Sinai yang penuh dengan sejarah para Anbia. Nak ke Luxor lama sangat dan mahal Budget lari kalau ke sana. Finally aku anak beranak merancang untuk ke Sinai on the 7th Nov 2011 selama 4malam 3 hari. Sebelum ke sana aku rasa baik ambil ke sempatan untuk meronda Alex puas puas, Kebetulan anak aku Safwan pun cuti selama 10 hari.




Seronok rasa kalau dapat berjalan di sepanjang pantai. Tetapi tak banyak pilihan untuk menikmati makanan seperti di Malaysia.



Inilah gambar national library yang ketiga terbesar di dunia. Nak masuk kena bayar. Aku tak masuk pun sebab waktu dah lewat. Orang mesir ni creatif tapi .........


Bergambar bersama Pikah. Dia pun gagahi kuga membawa kami berjalan jalan sebab tunggu masa aje nak......


Aku ingatkan teksi lada ni banyak di Turmenistan aje. Rupanya kat sini pun popular jugak. Walaupun nampak kecil tapi kami berlima pun muat untuk masuk ke dalam.



Entah bila lagi nak datang. Kalau ada rezeki boleh datang lagi. Lagi lima tahun anak aku habis belajar. Kira masih ada peluang lagi la..


Comments

Popular posts from this blog