My Garden : Sahabat Alam

Hari ini ak sibuk membaja tanaman aku kat garden. Habis satu bungkus besar. After two weeks kena membaja lagi. Ada beberapa perkara seperti menyemai dan mnguah pokok pokok belum lagi di laksana. Aku tengah dok cari masa yang sesuai. Pertamanya aku kena cari pasu untuk mengubah tanaman dan tanah. Sekarang aku cuba jadkan garden aku sebagai sahabat alam. Maksudnya kita jadikan garden kita utuk berkongsi dengan makluk Allah yang lain. Tapi kalau belalang asyik bedal daun and ulat asyik merosak tanaman kena jugalah aku belasah sampai mati.




Semalam aku ke Rawang and beli lagi ikan emas untuk aku lepaskan di kolam teratai. So far so good walaupun aku tak ada letak kan pam dan filter. Biar ajelah dia hidup dalam natural water ni. Pada waktu pagi dan petang aku akan datang ke kolam ini bersama sama dengan Yusuff untuk memberi makan. Seronok bila melihat ikan emas aku berenang terkedek kedek. Sekarang aku perlu hati hati bila nak taruh baja pada pokok teratai takut nanti kena infection pada ikan emas and casualty pulak nanti. Kadang tu tak tahan juga dengan Mr Frog yang selalu bercengkerama di dalam kolam aku yang menghasilkan berjuta zuriat. Setian pagi terpaksa belek dan kalau masih ada telur Mr Frog aku terpaksa saut buang. Kadang bila dah menetas menjadi berudu aku biarkan ajelah geram sangat bila mata memandang.





Ini pula dua sangkar burung yang aku beli dan sangkut pada luar dinding rumah dengan harapan datang lah unggas untuk membuat sarang atau menikmati "rumah segera". Dah empat bulan aku gantung tapi belum nampak burung burung bertenggek untuk membuat rumah tetap mereka. Tapi tadi semsa aku nak ke surau aku dah nampak ada burung yang sudah mula jinak untuk membuat garden aku sebagai habitat mereka. Untuk menghindar dari gangguan manusia aku camoflage kan ruamah burung itu di celah rimbunan daun daun yang segar beserta ranting ranting.

Comments

Unknown said…
habis dah mr frog makan teratai purple saya....huhuhu

Popular posts from this blog