Bali


Entah lah tetiba aje teringat pula Pulau Bali. Aku pernah ke sana sebanyk dua kali. Kali pertama aku pergi pada tahun 2004 dengan member aku Mohamad. Senang kalau jalan dengan member aku ni sebab kami satu kepala, hobi dan banyak lagi. kalau nak plan apa apa pun, kalau ajak saja member aku ni, insyaallah oleh jadi. Tapi dengan member member aku yang lain belum tentu sebab susah nak kasi komitment. Pernah kami plan nak ke Jakarta pada awal Ramadhan 2004 kalau tak silap, yang lucunya aku tertinggal kat airport and dia terpaksa pergi seorang. kalau nak cerita kat sini memang lucu. Masa tu aku memang lebai malang yang jatuh di timpa tangga. Pertama kali ke Bali kami ambil package yang exclusive. Biasalah nak manja dan belai diri. Makan, accommodation ad everything langsai dalam package. Dok Hotel Paradesso memang best.


Kal kedua aku ke Bali seminggu selepas tsunami di Sumatra. Oleh kerana aku dah book awal lagi, mahu tak mahu kena pegi gak sebab semua dah arrrange. Aku bawa bonda bersama sama dengan aku. Masa tu dah ada digitl camera jadi best skt nak bergambar. Tapi kalau aku nak suruh dia ambilkan gambar aku yang canggih dok posing memang susah sebab dia selalu kata tak gheti. Jenuh aku nak pujuk. Biasalah orang tua tua memang macam ni. Pada masa ni aku book yang free and essy. Cuma hotel dan flight je yang di arrange oleh agent. Mak aku cuma nak shopping aje jadi banyak masa di habiskan dengan shoppng and ajak dia nengok Barong Dance dia tak mahu. So aku ikut ajelah apa yang dia suka. Nak vst seluruh Bali tak susah sebab di depan hotel ada je mobil yang setia menanti untuk di sewa.

Ramai orang kata nak makan di Bali menjadi satu masalah untuk mendapat makanan halal. Agak betul sebab majoriti masyarakat di sini adalah agama hindu walau berwajah mirip orng Islam Melayu. So kalau nak selamat cari sahaja keda makan masakan Padang insyaallah ok. Sebab kebanykkan makanan Padang adalah di jual oleh orang Padang daripada Sumatra dan mereka ini adalah orang Islam. Jadi tak menjadi masalah.

Kalau orang tanya aku pasal Bali, aku terus terang katakan aku memang sukakan nya. Pertama pulaunya yang indah. Kedua masyarakat mereka yang sarat dengan budaya. Ketiga landscapae dan arkitecture yang ndah indah dan akhir sekali craft tngan yang unik dan special. macam macam ada cuma bawa duit yang cukup untuk shopping until you drop. Masa aku pergi mula mula tu, internet memang mahal gile. Mungkin sekarang dah murah.

Sebenarnya ku bukan nak cerita pasal Bali khususnya tetap pasal peristiwa yang tak dapat aku lupakan. Masa tu was my first trip with member aku tu. Kalau tuan datang ke Bali pasti tak ketinggalan untuk melawat Ubud, perkampungan kraf tangan yang berderetan sepanjang jalan sengga ke puncak gunung. Orang Kedah kata segala tok nenek boleh di terokai dan murah murah. Kalau MAS tu atok aku punya dan duit berkepuk kepuk mesti aku angkut habis semua barang kraf tu.

Sedang aku dok belek belek kedai kraft dengan member aku tu, kami terpaku di sebuah kedai yang terletak di hujung tu. Malangnya semua gambar gambar tu aku tak ada sebab masa tu tak ada digitl camera. So aku dan member aku pun masuk dan alangkah terperanjatnya apabila melihat benda benda yang di ukir itu. So berbagai bagai saiz dan bentuk. Ada juga yang di buat seperti pembuka botol dan tempat simpan habuk rokok. Masa tu dalam keadaan malu dan kelakr, aku pun belek belek satu persatu. Tetiba wanita penjual yang sedang mengendong anak berkata, ' Pak ambil lah satu, nanti nyesal'. Aku denagn member aku pun ketawa berdekah dekah. Finally aku beli satu untuk di hadiahkan pda member ku kat ops. Aku beli astray sebab member aku kuat hisap rokok.
.
Bila aku pulang ke Ops aku terus berikan pada member aku tu. Aku kata ini adalah ubat untuk berhenti rokok. Apa kau perlu buat adalah hidu tiap pagi dan selawat insyaallah baiklah nanti dan tk ada rokok rokok lagi. Masa tu ada 4 orang dalam opis. Aku kata bukalah kalau nak buka sekarang. Dia pun dengan gembira buka bungkusan hadiah tu dan terperanjat apa bla melihat benda tu adalah ****. Apa lagi gamat satu opis masa tu. Alhmdulillah selepas tu dia dah tak hisap rokok sampai sekarang. Aku tak tahulah sama ada dia pakai petua aku tu atau tidak.
.
Di pendekkan cerita, after 5 years ( peristiwa ni terjadi last year) member aku di company lama pun cerita rentetan peristiwa tersebut. Pada suatu hari ofis lama aku buat spring cleaninglah untuk kemas balik semua barang barang dan dalam dok dok kemas tetiba benda alah tu muncul lagi di dalam laci meja. Aku rasa salah satu dari dua orang member aku yang aku kasi hadiah tu terlupa untuk bawa balik. Mungkin tak tahu nak sembunyi kat mana kot bila bawa balik kat rumah. So tetiba ada orang jumpa dan apa lagi gamatlah opis tu semula. Pastu member aku YM aku tanya benda ni sapa punya. Aku pun dah terlupa dah apa yang terjadi....

Comments

Popular posts from this blog