Kini Baru Ku Lihat Dunia



Orang kata dunia ini indah. Aku pun kurang arif untuk tafsirkan dunia ini. Tapi kadang kadang aku rasakan dunia ini penuh muslihat. Dunia ini di kelilingi oleh tipu daya dan kepalsuan. Dunia tak perlu di letak di hati. Hati bukan tempat duduknya dunia. Hati hanya untuk di huni oleh kebesaran Allah. Hidup kita di dunia penuh sendiwara. Pelbagai watak yang kita zahirkan samaada di sukai atau di murkai Allah. Kita tidak sedar atau sudah mangli bahawa diri kita di perhati. Diri kita di catit pada setiap detik selagi detik detik nadi berlari. Sampai satu ketika dunia ini akan menjadi sepi. Pastinya kita akan tinggalkan dunia samada sudah sedia atau belum.
.
Rina dan Megat sudah mencelikkan mata mereka setelah sepuluh hari berhijrah ke dunia dari perut Lia yang gelap gelita. Kak Long yang pertama membuka mata untuk belajar mengenali dunia. Adik adik yang lain ikut turut mengalami peristiwa yang sama kecuali Ginger masih menunggu masa untuk melihat dunia. Kalaulah mereka dapat berbicara kepada aku bagaimanakan pandangan dan pendapat mereka tentang gambaran dunia, pasti nya aku akan dapat gambaran dan pandangan yang berbeza. Dunia ini penuh cabaran untuk mempertahankan iman dan amalan soleh. Sebenarnya cabaran kamu dan aku di dunia ini adalah sama tapi nasib kamu lebih bahagia kerana tiada hisab yang menanti yang perlu kamu risaukan.....

Comments

Popular posts from this blog