Selesai Sudah Akhirnya

Hari ini anak aku Ubai rasa lega sebab SPM dah selesai. Lepas ni boleh rehat rehat dan lepak lepak kot. Aku pun dah penat berdoa untuk kejayaan dia tapi walau pun penat aku akan terus berdoa sehingga keputusan dia keluar pada awal bulan March tahun depan. Pertama sekali aku kata pada dia, terus register untuk ambil lesen kereta dan motor. Senang nanti nak bantu umi untuk hantar adik tuition dan arrange keperluan rumah.
.
Dulu aku pernah tanya dia, bila habis periksa nak buat apa. Dia jawap nak kerja dekat fast food macam McD atau Pizza Hut. Bila aku fikirkan blik ku tanya dia lagi. Apa kata Ubai tolong Umi kat rumah dan Ba akan bagi gaji. Mula mula tu dia tak nak. Mungkin dia ingat semua tu kerja orang pompuan. Tapi setelah dia fikir berkali kali baru dia setuju untuk bantu wife aku kat rumah. Yelah dok rumah semua boleh jaga. Solat senang. Makan senang. Badan tak penat nak tunggu bas. Yang paling penting dapat banyak pahal bantu umi di rumah.
.
Aku kata kalau nak terus masuk kelas main gitar ikut suka hatilah. Tapi bila balik aku nak kena arrange mereka semua ke kelas swimming. Apa apa pun since exam dah selesai sekarang waktu untuk kita tawakkal aje. Usaha dah dan tak perlu nak fikir lagi. Tapi result keluar nanti semua bergantung kepada banyak mana usaha yang kita taburkan.

Comments

Ahmad Al-Hadi said…
Che Not, aku kadang kadang terfikir jugak ttg mentaliti anak anak kita ni.... yela mcm kita ni dulu dah biasa kat uk.... klu bab solat ni klu mmg hati xnk jaga mmg la susah n mencabar....tambah2 klu kita tgh dlm plane or kat airport or kat mana mana la... dah hafal segala ceruk musolla kat london tu... ready je nak menerjah bila masuk waktu....

Aku tak tahu samada bila dalam suasana kerja yg mencabar, anak anak kita mampu jaga solat....
Abu Ikhlas said…
kodi,

tu yang kena taskil anak anak jadi karkun gak.... kalau tidak memang tak ada kekuatan

Popular posts from this blog