Sometimes Cutting An Onion Is So Emotional
.
Memang betoi.... Sebenarnya ianya terjadi pada orang yang jarang jarang memasak atau ke dapur. Tapi bagi orang yang dah biasa tak ada emotional lagi dah. Tapi bila masak, lepas tu tak menjadi lagi emotional. Kalau kurang masin atau rasa boleh lagi modify. Tapi kalau dah betul betul tak menjadi nampak gaya lempar saja ke tanah.
.
Sebenarnya memasak ni adalah seni. Cuba tanya chef atau isteri anda, mereka lebih suka bersendirian bila ke dapur daripada di ganggu oleh kahadiran orang lain. Masak ni kena proper. Texure mesti mau ada. Warna mesti setara supaya presentation ada urmphh.... Cutting the meat and vege pun kena ada style bukan main aci bantai aje. Lepas tu letak kat serving plate mesti kena bersih dan tak comot. Lepas tu pinggan mesti kena satu set dan bukan yang kawin mana yang suka. Tapi yang paling penting pinggan atau piring hidangan tak sumbing. Sebenarnya banyak lagi tip tip masakan yang nak tulis kat sini. hehehehe............ Bukan Chef Wan aje ada idea tapi kita orang pun ada lagi banyak idea jugak.....hehehe.
.
Raya baru ni aku pergi ke rumah member aku seorang Datuk, dan dia boleh ingat lagi masakan ikan yang aku masak untuk dia masa dia datang rumah mak aku. Aku rasa dah 20 tahun yang lepas. Masa tu kita orang masih sekolah lagi. Aku pun dah lupa... Dia kata, tu lah masakan ikan yang paling sedap pernah dia rasa. Hhmmmm.... And another friend of mine, pernah aku masak masak ayam sunkist untuk dia (masa tu turn aku masak, masih student) dan dia pun kata benda yang sama. Sebenarnya aku main ketuk dan campak aje. Macam zaman sekarang lah semunya touch & go.....

Comments

Ahmad Al-Hadi said…
hahahaha.... dah sah la aku amatur....

aku punya food presentation mmg hampeh....sbb aku punya prinsip, substance over form.....

rasa mau penting....rupa xde kira....

makan dari dlm periuk pun ok....tu sbb bini aku tension aku masak sbb dapur bersepah sebab aku mmg main campak campak je.... hahahahaha
Abu Ikhlas said…
kodi,

jgn amal makan dalam periuk.....org tua kata jodoh tak banyak...hehehehehe
Abu Ikhlas said…
kodi,

jgn amal makan dalam periuk.....org tua kata jodoh tak banyak...hehehehehe

Popular posts from this blog