Dah Boring Ke????


Ini anak perempuan aku yang no 3. Selalu himpit aku nak main game kat PDA aku. Dia ni umo 4 tahun dah kenal huruf dan tahu membaca. Bila umo 5 tahun dah pandai macam macam. Sekarang dia dah 6 tahun aku hantar ke tadika agama. Sekarang dia dah boring sebab belajar benda yang dia dah tahu. Nak buat kerja sekolah pun dah malas. Finally aku dan wife aku terpaksa beri latihan dari buku latihan darjah satu. Dia ok aje.
.
Yang aku pelik tu apsal sistem pendidikan kita so rigid sangat. Tak boleh nak twist and bend langsung. Pihak sekolah pulak tak berani nak decide sebab takut kena dera nanti ke kawasan ulu banat. Hhmmmm........susah lah kalau tak ada flexibility langsung. Anak aku darjah 6 pulak tuition sepanjang hari di jalankan oleh pihak sekolah. Baik sekolah kebangsaan dan sekolah agama. Tak ada rehat langsung sampailah ke malam. Kesian aku tengok. Aku sendiri pun rasa penat. Yelah semua nak anak anak berjaya. Parents nak keputusan yang terbaik dari anak. Sekolah pun nak keputusan yang terbaik sebab nak jaga KPI. Yang jadi mangsa deraan mental ni bebudak.
.
Suatu hari nanti kita jangan rasa pelik kiranya anak anak mempunyai jiwa yang keras yang tk kenal apa tu mencintai alam dan masyarakat. Silap silap rama rama pun dah tak kenal, Sebab mereka lebih kenal Spiderman dari rama rama.

Comments

Popular posts from this blog