Jom Buat Apple Pie




Lama sangat aku nak buat Apple Pie ni tak kesampaian until Chef kasi aku beberapa potong sebelum aku balik. Sejak dari tu aku nekad untuk buat. Balik saja ke rumah aku ajak wife aku buat. Tahu sajalah lastly wife aku yang kena siapkan semua tu. Aku jadi pengarah terhormat. Hehehehehehe........ Apple ni kalau masak memang masuk atau 'gu' dengan cinnamon atau kulit kayu manis. Jadi aku pergi ke TESCO untuk beri barang keperluan. Sebelum tu dah beli banyak apple tapi semua habis di belasah oleh anak anak aku. So kena beli lagi.
.
Nak buat tak susah pun. Mula mula buat apple paste. Bilangan apple memang banyak nak di pakai. Kalau dua biji baru dapat satu sudu. So kalau dah besar tray yg dalam gambar mau pakai lebih dari 20 biji. Pertama sekali kupas kulit dan potong dadu apple tersebut. Sebahagian blend. Masak semua tu atas api perlahan di campur dengan kulit kayu manis dan brown sugar. Sementara inti nak kental boleh buat pastry biasa.
.
Untuk pastry bawah kena masah dulu lah. Mujur anak dara aku tu tolong canaikan pastry tu. Bila dah masak baru masuk dan levelkan paste. Then letak topping pastry and terus masuk oven. Bila dah read memang sedap especially bila pastry tu rangup sangat.
.
So gang semua selamat mencuba ya.....

Comments

Popular posts from this blog