Street Vendor
.
Kalau korang darang ke sini, korang akan nampak banyak street vendor. Mereka menjual dengan tenang tanpa berasa perasaan takut dari majlis bandaran untuk menyita barangan mereka. Mungkin mereka sudah di beri lesen untuk menjual. Apa yang menarik perhatiaan aku adalah kereta sorong mereka adalah sama and menarik. Ada yang jual chestnut, jagung, berbagai2 pastri and bread. Bukan itu sahaja, ada juga mereka yang menjual baju, beg, topi dan berbagai bagai lagi di kaki kaki lime, di celah celah bangunan dan di merata tempat yang sesuai untuk mereka melakukan aktiviti begini. Malah mereka mereka ini kadang kadang menjadi tumpuan pembeli samaada pelancung atau orang tempatan. Secara tak langsung dapat membantu peniaga peniaga kecil untuk mencari rezeki. Sebenarnya ini adalah sebahagian dari budaya mereka and well blended dalam industri perlancungan. Aku rasa kita memang tak kreatif untuk majukan industri perlancungan. Bila aku banyak mengembara aku jumpa banyak benda benda yang inivative tapi aku rasa industri perlancungan kita memang stagnant. Kita perlu pak menteri yang lebih kreatif and muda dan berwawasan untuk memangkinkan industri perlancungan di Malaysia. Yang dah macam ayam pencen tak productive dok umah aje jaga cucu. Hehehehehe....adalah nanti nak kena di ISA kan..

Aku suka nengok bunga bunga yang berbagai warna and jenis. Bisnes cam ni pun dapat menyara keluarga.

Aku tak tahu apa nama roti ni. Tapi ia bersalut dengan bijan dan berbentuk gelang. Pernah makan sekali. Rasa macam roti tawar sahaja. Untuk sesiapa yang sibuk dan nak cepat elok makan roti ni.

Sebenarnya aku teringin nak beli gambar wanita yang berpurdah itu. Nampak pada bebola matanya yang jernih berkaca tu memang syahdu. Sebab susah nak bawa takut terkerepot gambar tı aku terus batalkan niat. Mungkin aku semula ke tempat ini dan beli satu. Entahlah aku terpesona dengan gambar tersebut.

Harga setongkol jagung ni cuma 1 Lira sahaje. Tapi ni jagung pulut dan tak seperti jagung kita. Di sini kebanyakkan makanan tawar sebab kalau nak masin adjust sendiri. Eloklah bagi orang yang ada health conscious. Jagung rebus ada, jagung bakar pun ada. Aku makan simple aje...aku eli half roasted chicken and beli setongkol jagung, bawa makan kat hotel. Oklah tu....leh kolesterol and sihat pun badan.

Comments

Popular posts from this blog