How To Have a Cute Bungalow







Balik baru nı aku memang sıbuk. Bukan sahaja urusan anak dan isteri aku tapi juga keluarga aku sendiri. Kakak aku dah lama nak dırıkan banglow dıa tu. Satu ketika dia beri aku plan yang telah siap tapi aku rasa macam tak puas hati. Sebab aku rasa design tak cantik and tak ada konsep langsung. Aku ıngatkan bahawa kita nak buat rumah ni kena ambil serius dan banyak benda nak kena consider. Duit dan budget satu hal tapi konsep dan requirement rumah pun kena nengok juga. lepas tu masa nak buat rumah kenalah tahu apa yang kita mahu dan bagaimana untuk adakan kontract dengan contractor. Kalau cakap pasal contract memang banyak choice boleh buat tapi atas kita lah. kalau barang kita beli sendiri dan cuma ambil upah aje mestilah lebih murah. Tapi kalau semua kasi sama contractor buat teruklah. lagi pun kalau nak bina rumah kenalah beri masa untuk urusan procurement, supervision dan banyak lagi
.
Aku kalau bab bab rumah memang cerewet. Jadi aku pun nasihat my sister untuk revamp balik design rumah yang awal sebab nampak sempit sangat. So aku syorkan lah untuk angage member aku ( seorang arkitek) untuk buat proposal baru. Nak bayar arkitek tak lah mahal sangat kalau kita ambil arkitek yang muda lagi pun arkitek muda masih penuh dengan semangat. Finally my sister stuju and aku pun deal dgn member aku pasal fee and detail design tu. First proposal memang kak aku tak setuju. Aku kata never mind we still can alter sebab my sister sendiri kena decide apa dia nak sebab dia yang nak finance dan duduk rumah tu. Aku cuma terangkan concept dan apa apa teknikal yang patut.
.
Finally kakak aku agree and decided option two dlm gambar di atas and almost dia puas hati. Nak buat rumah yang mnelan belanjan ratusan ribu ni kena sabar dan think properly. Tak boleh kelam kabut takut nanti apa yang kita mahu tak puas hati pulak. We have the deadline to complete the detail design by end of middle of april. And few sketches will be provided nanti. Aku cuma akan bantu structural drawing aje and few sketches so that the contractor akan faham bila nak construct nanti. And another thing aku akan siapkan bQ untuk mereka agar dapat tau mana cost akan pergi and to control budget masa nak minta contractor buat quotation.
.
Kadang orang tak faham dengan professional services ni. Aku cuma nasihat, get the right people to do the right thing and finally kita akan puas hati. Biar kita belanja lebih sikit tapi outcome tu very good. Orang kata berbaloi.

Comments

Popular posts from this blog