Slumdog Millionaire
.

Last night I got the opportunity to watch Slumdog Millionaire, part of my DVD collections I brought. It was a nice story and potrayed the true picture of real life in the slum. The place that was cramed with people. The place with the endless night. The place where rich people will never tolerate. The place where people are casing for food and money just to fill the hungry stomach. The place when the society been divided extremely between poor and rich. The place that created unfairness and injustice to the society and the place that will never ending the true story.
.
I'm not going to narrate the story again but to share with you my experience when I visited India for a month for the past 21 years ago. I went back to India in 1993 for two months but the environment and the experience still remained the same. Those sweet memories still lingering in my mind endlessly. I hope that those memories will never perish from my mind and will be part of my collection of memories that I may share with my generations.
.
After I completed my first degree I went to Pakistan, India and Bangladesh with two of my friends. It was a horrible journey with small saving that we brought with us. We were informed that the money will be not much to spend but for transportations. We flew from Lahore, Pakistan to New Delhi. I cannot remember how long was the flight. The weather was quite cold when we touched down and it was dark. We instructed a taxi driver to direct us to Nizammuddin the place where hundreds of people coming everyday from all over the world. This was the place where so many scholars and muhadithin resided and contributed the valuble knowledge of addin to the people. We spent there for few days and we were asked to exhortate to Muradabat towards the northen part of India. We stayed for two weeks and back to Nizammudin.
.
Our next trip was to move to the south of India, i.e. Calcuttaa. Bila dengar saja Culcatta kepala otak aku terus teringatkan sejarah Kerajaan Britsh di India. Berjalan di India masa tu tak lah nak risau sangat sebab semua di uruskan oleh localwala. Berjalanan bermula dengan menaiki keretapi selama 24 jam perjalanan. Aku dah expect dah masa tu apa akan berlaku dalam train. Masuk saja dalam train mula mula sekali selamatkan tempat duduk. Bukan senang nak control tempat duduk ni. Gerak saja dah ada orang ngimpit. So kami bertiga terpaksa take turn. Keretapi ni best sebab bila tiba waktu malam kalau nak tidur boleh tarik papan kat belakang untuk di jadikan katil. kalau nak tidur tu terpaksalah ikat beg pada seluru anggota badan sebab takut di curi. Yang paling kelakar tu bila nak sembahyang jemaah dalam keretapi. Kita cuba stood still tapi bila gerabak bergetar aje seluruh badan kami sway macam orang nak menari. Masa tu tangan pun capailah apa yang patut untuk stablekan diri. Nak ketawa pun ada. Masa tu kalau orang nengok kita sembahyang pun dah tak kisah dah. Memang sembahyang aku tak kusyuk lagi.
.
Apabila bangun pada waktu subuh bukan senang nak ke toilet. Kena baris panjang. Aku pulak pantang bangun pagi. Mesti perut nak memulas. Kalau masuk toilet, kalau berak tu terus jatuh ke landasan berkecai. Sebelum tu ada juga member beri tahu nanti korang akan nampak banyak merak hitam kat tepi landasan. Aku pun hairan apa maksud mereka. Rupanya ramai orang yang bertinggung untuk buang air beso sambil menutup kepala mereka. Hhehehehe...meriah sekali. Kalau keretapi berhenti di sebuah stesen maka ramai orang yang naik untuk mencari rezeki dengan menjual makanan, teh and tak terlepas dengan peminta sedekah kanak kanak. Bila aku nengok cerita ni memang sebiji macam aku alami. Kadang kadang tu budak tu cacat sampai tak terfikir dek akal. Kesiann..... Walau simpati kena buat hati kering sebab kalau di beri maka ramai lagi yang datang untuk mendapat simpati.
.
Sepanjang perjalanan jangan cakaplah wajah yang hensem ni. Hitam jelaga dengan habuk dan asap. Sapu aje muka nampak daki daki yang melekat. Sampai lubang hidung pun dah penuh dengan tahi hidung yang keras. Silap korek boleh terluka hidung. Baju pula memang dah tak nampak rupa. Tapi untuk peringatan kalau berjalan ke tempat sebegini eloklah buat baju yang mempunyai poket yang di zip dan di lekat di dalam. Jadi tak mudah untuk penyeluk saku copet beg duit.
.
Bila sampai aje di Calcutta kami terus ambil teksi untuk ke Cola Cola Masjid ( Aku pun dah lupa apa nama sebenar masjid tu..mungkin tola tola....tapi bunyi lebih kurang cam ni lah). Sampai aje kami terus naik ke atas masjid untuk berehat sekejap dan sedia untuk solat zohor. Di India, yang best tu ialah, setiap masjid atau bangunan mempunyai bumbung concrete yang rata. Jadi, bila waktu malam boleh naik ke atas dan tidur di bawah sejuk malam dan bulan. Memang best. Tapi yang tak best tu kalau ada nyamuk. Jenuh nak berperang.
.
Bandar Calcutta memang sibuk. Trafik jam jangan lah cakap. Aku rasa kalau jalan lagi cepat. Masa ziarah saudara kat celah celah rumah tu selalu kedenganran lagu hindustan. Lagu Bobby 'Mesyair To Nahi' pun ada. Apa lagi aku pun turut sama ikut dengar dan nyanyi sama sama la. Ada sekali tu aku telah di bawa ziarah saudara ni. Kebetulan dia baru sahaja mendapat bayi lelaki sebulan yang lalu. Dia kata bahawa bayi dia belum bernama dan sempena nak ambil berkat kononya dari aku dia demand aku kasi nama anak dia. Masa tu aku baru umur 23 tahun. Manalah aku pandai bab bab nama anak. Puas aku menolak permintaan dia itu tapi dia terus mendesak aku memberi nama bayi tersebut. Bayi tu pun bijak, asyik menatap wajah aku aje dengan mata dia yang bular. Finally aku terpaksa mengaku kalah dan berikan nama bayi tersebut Muhmmad Umar. Sudah 21 tahun berlalu aku agak bayi itu dah besar dan remaja. Semoga dia menjadi seorang manusia yang dapat mentati pada Allah dan manafaat pada manusia.
.
Bila aku imbas kembali semaja aku berada di India dengan suasana dan persekitaran, cerita Slumdog Millionaire benar benar mengertikan suasana kehidupan masyarakat setinggan yang tetap akan tiada pembelaan bukan sahaja di India tapi seentario dunia...........

Comments

Popular posts from this blog