Baju Kurung
.
Bila tiba hari raya, aku suka sangat dengar lagu raya yang bertajuk 'Baju Kurung Biru'. Tak jemu jemu aku dengar. For previous hari raya aku selalu sediakan dua pasang untuk anak dara and wife aku. Sure aku yang beli dan pilih mana kain yang aku berkenan. Last year sempat juga aku tolong jahitkan manik manil labuci untuk mereka. Tapi tahun ni memang tak sempat. Kalau nak buat bukan senang and lama pulak nak sulam satu satu. Lagi pun aku berada cuma seminggu aje sebelum raya. Mana nak selesaikan segala urusan rumah dan layan anak anak aku. Next year kena program betoi betoi. What will I do ialah siapkan baju tu awal awal and aku boleh siapkan kat bilik aku di site. Sebab waktu malam ada banyak masa terluang skit untuk bereskan segala personal projek projek aku.






Last Thursday masa jalan jalan dengan anak aku Hadi and Safwan kat The Curve and Ikea sempat juga aku membelek belek baju kurung tu dengan pattern pattern yang cantik. Bila aku belek pada harga saja...mak datuk...mahalnya dari RM3xx to RM4xx. Aku rasa labuci manik tu saja dah dekat RM2xx. Bila aku teliti balik tak ubah macam embroideri yang wanita Turkmen pakai. Tapi kita buat pada baju kurung tapi orang Turkmen gunakan baju maxi sebab itulah baju tradisi mereka. Aku ada publish embroidery to pada blog yang lalu yang di beri nama 'Yakka'.

Comments

Popular posts from this blog